Alla inlägg den 4 april 2008

Av Niclas Bernhardsson - 4 april 2008 15:13

Helg!

Ah, så skönt! Det har varit en rätt omtumlande vecka med både toppar och dalar, nu är jag mest glad över att jag kan lägga en del åt sidan och få ha helg! Var rätt trött imorse då spinningen igår tog på krafterna!

Och inte har jag varit på jobbintervju ännu fast jag får nog ta och bli lite mera diskret med jobbprat då det trots allt är ganska många som läser. Så får det bli. Apropå jobbprat så kan jag iaf meddela att jag skall ha föreläsning om skidglid och lite info samt demonstration av Powerslide Nordic-modellen! Har jag redan sagt det så blir det lite x-tra "reklam" bara! ;-) Jag kommer att vara i TBOK´s klubbstuga den 14:april, alltså om en dryg vecka. Det blir kul! Hör av Er om Ni är sugna på att komma och lyssna!

Många läsare ja! Det är klart kul och därför kommer jag att försöka ha några mera punkter i min blogg som bl.a politik, det låter tråkigt men det behöver det inte vara. Varför inte lite djupare diskussioner, det är alltid intressant - som tid och rymd, det är grymt intressant och är helt klart coolare än det låter! ;-) Tack Einstein för relativitetsteorin! Utan den skulle det inte ha funnits några dugliga GPS´r bl.a. :-) Fundera också på varför rymden både är begränsad och ändå oändlig - var man än är i rymden! Jag tror jag börjar med den sistnämnda frågan och försöker mig på att svara själv! :-0


Oändlig rymd!

Big Bang är ju ingen explosion i dess riktiga form utan mera en explosionsartad utvidgning utav universum. Hoppas jag nu kan skriva så att det låter lika intressant som det är! Och sen har jag inte full koll på alla siffror! :-)

Tänk att ljuset färdas enormt fort och ändå så är typ universum 40-50 miljarder ljusår stort i diameter (svårt att veta)  men vi kan bara se 13,67 miljader ljusår, eftersom det är så långt ljuset hunnit färdats! :-0 (har ändrat lite då jag slarvade!)  Men ändå sägs rymden var oändlig vilket vid en första tanke låter helt fel, ja även om man vrider och vänder på det ganska mycket! Men om man istället tänker att tid och rymd hör ihop så låter det lite bättre. Vad händer om rymden börjar försvinna? Då försvinner ju även tiden! :-/

Ah, måste gå men spinn gärna vidare! :-D

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards