Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av Niclas Bernhardsson - 21 augusti 2011 22:04

Så var det söndag och jag skulle hålla i en liten Inlines-kurs för nybörjare! Det verkade bara bli Viveca och Ullis men det gjorde ju inget då jag aldrig hållt i en Inlines-kurs förut. Men då vi trodde att vi skulle haft fotbollsmatch idag så hade vi förlagt Inlines-kursen redan vid 09:00... Och matchen blev inställd till råga på allt. Men det var bara att knata upp och Viveca var punktlig. Jag körde pyttelite teori direkt utanför och sedan satte vi oss i bilen och drog bort till en schysst cykelväg. Där körde vi lite övningar och visst var det lite vingligt i början men det är ju helt naturligt. Även jag kände mig lite ringrostig då jag inte kört på ett bra tag. I min sko låg förresten ett kvitto från Radison Hotel och det var ju ett tag sedan vi var där. Och då åkte vi inte heller! ;-)

Hursomhelst så var de väldigt duktiga och det var kul att instruera. Finns det mer intresse så kanske jag håller i en till kurs men det blir nog fortfarande för nybörjare. Vi höll väl på i kanske 45 minuter.

Sen på väg hem så blev jag riktigt sugen på att orientera med Ullis och hon var på. Fast först så röjde vi lite hemma.

Och när vi skulle dra iväg så passade vi på att låna en kompass av Henke. Det vore ju kul att kunna dra en kompassriktning men den kompassen hade inget svängbart hölje, där den nordliga pilen skall vara. Men det gick rätt fort att komma på att man kan hålla koll på pilarna genom att hålla tummen som referens där den nordliga eller sydliga pilen var. Jag tror vi spikade så gott som alla kontroller men tänkte lite fel en elledning och letade 30 meter åt fel håll. Och sen när vi skulle hem, och har några kontroller kvar, så blir vi skrämda av ett stort djur ett trettiotal meter bort. Det lät högt när den gick i den täta skogen och Ullis ser att det är något stort svart som springer iväg. Jag hör den iaf tydligt och det gick rätt fort. Jag tror stenhårt på att det är en stor älg för det dunsade rejält. Sen ser vi att det är "grymt" uppbökat i jorden framför oss och lite varstans. Då blev både Ullis och jag lite rädda men jag vill ändå ta den kontrollen vi var ute efter och vi korsar vägen där "monstret" hade gått. Lite småläskigt var det allt då jag inte alls har så bra kännedom om vildsvin. Hursomhelst så sätter vi även nästa kontroll direkt och nog sjutton börjar Ullis att hitta en massa kantareller vid kontrollerna och en gång även då vi sprang. Sen spikar vi även kontrollen efter det men vid sista kontrollen så håller jag nog kartan upp och ned så kompassriktningen blir helt åt andra hållet. Den nordliga pilen pekade alltså neråt. Och inga stigar och inget att gå på så vi kör helt på kompassen. Sen blir jag lite förvånad då jag hittar ett typ av staket och ser att vi gått åt fel håll. Nja, vi låter det vara så och är nöjda med dagens 2-timmars-pass. Väl hemma så hittar vi en liten fästing som kryper på Ullis också! :-) Kantarellerna smakade iaf kanon!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards