Alla inlägg den 13 januari 2014

Av Niclas Bernhardsson - 13 januari 2014 22:44

Idag så var det stakning som stod på schemat då Ullis skulle spinnan lite. Men hon sprang några kilometer innan och då passade jag på att staka men jag hann knappt börja förrens jag drog av handtaget som var lite dåligt ditsatt. Helsicke! Bara att knyta om och nu dubbelknut och sen började jag igen men nu kom det snett... Nåväl, bara peta det lite mer rätt och sen får jag nog kolla instruktionerna på det där. Hursomhelst så stakade jag på och jag började väl ganska försiktigt men allteftersom jag blev varmare så var det lättare att få upp pulsen. Först hade jag fläkten rakt mot mig men det resulterade mest i att näsan ville rinna så den stängde jag av. Ja, fläkten alltså... Sen kom då spinninggänget igång på riktigt och då dunkade jag också på med intervaller vilket var temat för spinninggänget. Ledaren är peppande och vältalig så det är kul att köra samtidigt så det händer något. Jag passade på att dricka lite då intervallerna tog slut och när det var lite väl korta intervaller så körde jag lite längre. Då behövde jag inte lika mycket pepp och sen kom nästa spinninggäng då det var en kvart kvar och det sporrade också lite. Till slut, då passet nästan var slut, så kom då en kund som jag väntat på och då fick det räcka. Riktigt svettig och lite urlakad så började jag hjälpa henne. Jag fick iaf ihop 55 minuter och det får vara okey. När jag testade att jogga lite på bandet så kändes det riktigt segt efter igår så jag var nog lite sliten. Hursomhelst så bestod dagens stakpass av enbart intervaller i princip. Nyttigt men nu längtar jag till snön!

Efter passet så var det fort hem, efter att ha hjälpt kunden, och jag hann knappt duscha innan det var telefonmöte med löparklubben. Sen var det kul att se Zlatan vinna pris för snyggaste mål och att han kom med i världslaget, det var han värd! Sen förstod jag att han inte skulle komma i topp på Jerringpriset och jag skall väl inte klaga med de tre som var i toppen. Hursomhelst så trodde jag inte att golfens drive (!) skulle räcka med mailbomningen då Zlatan föll bort. Då trodde jag att Johan Olsson skulle få desto mer röster. Men säga vad man vill om Jerringpriset men lite lustigt är det. Tävla i populäritet. Nej, fy f-n, säger jag. Jag skulle nog vägrat. Vad hade Wassberg gjort? Med tanke på bragdguldet så anar jag... Men kul med själva galan! Och grattis Stensson till ... priset!

Av Niclas Bernhardsson - 13 januari 2014 07:37

Tänkte bara köra en liten utvärdering och lite allmänna funderingar. Överallt så står det om många nya revolutionerande träningsmetoder och nya råd och rön men sanningen är ofta den att sanningen så att säga inte ändrar sig så snabbt. Sanningen är snarare mycket enklare än några quick-fix här och där. Träna mer så blir du bättre. Ät lite mindre än du förbrukar så går du ned i vikt. Svårare än så är det inte och börjar du ändra för fort och ökar träningen för mycket i kombination med för lite mat så riskerar du både skador och överträning. Många anser mig nog lite trångsynt men krångla inte till det säger jag. Och faktum är att typ nästan alla nya träningsformer som kommer också försvinner och det av den enkla anledningen ett de inte är mer än trender. För att de skall fungera så bör både kropp och knopp stimuleras och varför inte satsa på en svensk klassiker? Det är en perfekt morot och bra för kroppen att variera träningen lite också. Själv så har det för mig alltid blivit mycket löpning under åren och nu på slutet så har det blivit en nästan sjuklig ökning fast jag är fortfarande inte upp i några uppseendeväckande mängder men ändå så känner jag att ökningen är lite på gränsen. Men jag har satt upp tuffa mål och lite på grund av sjukdom kommit igång lite sent med hårdkörningen så jag chansar lite. 

Men för att återgå till träningen och mina enkla råd. Våga variera träningen i form av intensitet och våga även sänka farten på distans samt långpassen för att dels kunna öka i mängd och även kunna ha mer kraft till minst ett bra intervallpass i veckan. Men prio ett är kontinuiteten så att du inte slutar efter några veckor. Så ta det gärna lite lugnt i början. 

Men hur går det då för mig just nu? Jo, det är en skaplig ökning och jag känner verkligen att kroppen ligger på gränsen. Jag springer nu ca. 5 mil i veckan och utöver det så är det lite specifik skidträning men inte lika mycket som löpningen. Har lite problem med hälsenorna men verkar ha det ganska bra under kontroll. Musklerna däremot behövs nog gås igenom lite grand då de är väldigt spända. Vikten går sakta nedåt, kanske lite väl sakta så nu skippar vi fikat helt. Har redan slutat med godis. Ngt glas läsk har dock slunkit ned men det triggar igång på samma sätt så det borde jag också sluta med. Jag märker redan att jag kunnat öka farten ganska mycket och på samma ansträngning som förut går det helt enkelt snabbare. 

Just nu så fortsätter jag träna hårt och i fokus står nu Vasaloppet den 2 mars, 6-timmars i Skövde den 8 mars och sen i slutet av mars så springer jag en halvmara i Danmark. Förhoppningarna är förstås medaljtid på Vasan, vilket också är mitt klara mål, sen låter det ju skojigt med minst 6 mil i Skövde men kroppen kanske är sliten. Halvmaran sen vet jag inte riktigt men 1.35-1.37 kanske är rimligt. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards