Alla inlägg under april 2014

Av Niclas Bernhardsson - 19 april 2014 07:15

Så var det lördag och Ullis och jag tänkte jogga lite innan men som vanligt, på morgonen, så vet man inte hur kroppen funkar och idag var det katastrof då lederna inte kom igång och det blev minst tio små stopp men icke sade Nicke. Kroppen ville inte och klockan började ticka på. Vi fick iaf ihop knappa 20 minuter och det är isf ngt och på den tiden vi sprang höll vi 6.10 i snitt. Sen till butiken och där var det rätt lugnt så vi hann röja lite.

Av Niclas Bernhardsson - 17 april 2014 19:00

Torsdag och barnens kusin E skulle bli hämtad och vi skulle samtidigt få besök av svägerskan A och hennes stora tjejer samt en liten bebbe, kul! Men det var köer och vi skulle samtidigt träna men tjejerna var ganska på om att vi skulle träffas i butiken så jag anade att det var skoinköp på gång. Vi träffades i butiken och det var kul att titta på den lille och förstås gratulera den nyblivne mamman, vi kallar henne Fridis. Hennes syster Emmis var också med och det var ett tag sedan vi alla sågs. Efter diverse blöjbyten så hade alla provat ut sina skor och Ullis och jag verkade bli själva på träningen så vi bestämde oss helt enkelt för att låta en av tjejerna köra hem vår bil så joggade vi hem och kunde sen bjuda på kaffe då de skulle passa på att titta in hos min bror Jocke också. 

Joggen kändes väl hyfsat bra och det gick snabbare än det kändes. Tror vi sprang på dryga 25 minuter och snittade 5.48/km Lagom lätt. Tyvärr hann de inte med kaffe sen utan vi sade adjö och hoppade in i duschen.

Av Niclas Bernhardsson - 15 april 2014 20:00

Dagen började med att Tim undrade om han kunde jobba hemifrån och eftersom barnens kusin E är på besök så testade vi det men hur blev det med maten då... Hmm, jag ringde svärmor som absolut kunde komma bort och hon hann inte ens komma förrän det var full fart i ett. Först var det en ganska snabbt skotest där skorna satt perfekt direkt men vi skulle lägga undan dem någon vecka och strax efter det kom maten och jag hann få i mig allt innan nästa kunder dök upp och det tog lite mer tid och det blev lite kaffe till de som ville ha också. Själv hade jag druckit alldeles för mycket men tryckte nog i mig en kopp till. Vi lyckades hitta en bra lösning till kvinnan som skulle ha inlines och tillhörande skydd. Och under tiden dyker en mycket bra vän upp och vi hinner däremellan prata lite och han skulle även dyka upp sen på träningen på kvällen. Svärmor var typ kvar hela tiden och hon behövde ha hjälp med en sak på datorn och det var snabbt fixat. Sen nästa kund som ville ha lite skydd och under tiden kom Ullis och sen var det fort hem och fixa lite mat. Både Ullis och jag var konstigt nog sugna på blodpudding och jag tog nog lite för mycket (som vanligt?) så jag räknade med håll sen på träningen. Men för att gå händelserna i förväg så gick det bra ändå. Bråttom som vanligt att byta om och Ullis skulle dessutom hämta några lådor innan träningen och pengarna hon tagit fram tappar hon i bilen och de gömde sig givetvis väldigt bra. Tror det fattades 4 kronor men jag sade att jag skulle komma nästa morgon och lägga i brevlådan. Han verkade lite misstänksam och det var ju lite dråpligt över fyra små ynka kronor. Vi letade lite till och tror Ni inte Ullis hittade dem vid sidan av sätet där de kilats fast mellan sätet och mittkonsollen! Fram till dörren igen och det kändes som en evighet innan han kommit ned för trappan igen... Sådärja! :-) 

Snabbt till träningen och säkert några kilometer för fort också... Väl framme så är det Linkan med dotter (kul!), Flaken, Kihlen, Thellen, Brand-Björn samt Elisen, dvs elektrikern och ingen annan. Många verkar stressade och både Kihlen och Elisen hade tjuvstartat så jag, Ullis, Flaken och Brand-Björn drog iväg på en uppjogg i skogen och den var rejält trixig och jag blev förvånad hur lätt Flaken pratade medan jag fick kippa efter luft. Väl framme så blir det lite lätt stretching innan vi kör igång med löpskolningen och vi provade lite nya övningar men det var svårt att få till just där då backen vi körde i var lite gropig och dessutom lite väl brant. Men vi kämpade på och sen var det då dags för Sprint-Special för de som vågade iaf. Några körde i mara-gruppen men jag, Flaken samt Brand-Björn och Thellen testade sprint. Efter joggen på 300 meter så drog vi sista hundringen fort och pressade varandra lite. Thellen skulle ta det lugnt eller iaf borde då han har haft känningar i bakre lår rätt länge. Men han får ju bestämma själv och hade förstås svårt att inte dra på då han vet att han är snabbast av oss på kortare sträckor. Han varvade lite med att dra på och hålla sig lugn. Lite småirriterande att ta i max och bara känna någon glida förbi! ;-) Ha ha, men för att återgå till storyn då. På första så har jag och Flaken en kamp och jag kommer någon decimeter före och så håller det på i ca. 5-6 gånger innan han bestämmer sig för att köra längre intervaller med tanke på Varvet. Brand-Björn höll sig lugn de första men några gånger gick han upp och bara tryckte ifrån. Där finns det också kapacitet. Tyvärr så får Thellen en lättare bristning i baksida lår och han lindar sig och åker hem för att söka svar hos dr. Google. Kanske det bästa som kan hända så att det får läka ut ordentligt. Brand-Björn och jag körde typ 10 stycken och sen gick vi över till tempo som gick förvånandsvärt bra och det blev några kilometer där vi började på 4.30-fart och gick sedan nedåt mot 4.10 till 4.15-fart Sjukt bra och härligt att vi orkade hålla i! Och jag ser att Ullis ligger på i högt tempo och håller dessutom bra fart hela tiden. Utan att tappa! Grymt kul!

Sen var det hem och äta en smörgås och dricka te! Livet kan helt klart vara sämre! :-)

Av Niclas Bernhardsson - 14 april 2014 07:47

   

I fredags åkte jag och Ullis mot Mora och när vi kom fram så var det full fart till badhuset för lite simträning och fick vi till något sist vi tränade så var det nog borta nu för det kändes riktigt dåligt. Men vi simmade på och det blev faktiskt lite bättre på slutet. Dock så får jag som vanligt problem med vatten i örat och alltid på höger sida. Hmm... Det går tyvärr bara bra att ta luft på höger sida och kanske påverkar det. Hursomhelst så blir det automatiskt mer så att jag går mer på två-takt men jag tvingade mig att köra tre-takt ett tag. Hur det än bli så måste jag få till att jag kan ta luft från bägge sidor på ett bra sätt om det blir lite vågor i Kalmar Sund. Jag fick iaf till 100 meter i sträck hyfsat bra och det är väl som Triss - plötsligt händer det! ;-) Ullis är inne på att vi skall nöta en gång i veckan och det är nog smart. Jag tycker det är lite tidigt men eftersom vi inte riktigt får till det nu så är det väl bättre att köra på och sen släppa lite om det börjar funka, än tvärtom... Lördag morgon och dags för att springa. Ullis var sjukt spänd i vaderna och trodde inte det skulle gå att springa alls. Efter kursen med Charlotte Schönbeck så var man rejält mosad och ändå var det lite light. En annan som trodde man var tränad men helt klart så har man missat lite vad -och fotstyrka. Jag känner mig ändå fräschare än Ullis och kan springa på utan problem men jag får ändå stanna lite i början innan benhinnorna är igång. Sen så blir det naturliga stopp då det är is och snö. Helt sjukt så blandat det är. På vissa stället så syns inte en gnutta snö och på andra så är det helt omöjligt att springa och man bara sjunker ned. Lite spännande att se om man kan gå på skaren dock. Vi var ute i lite över en timme och det är bra konstigt att det inte är fler som är ute och springer för naturen är helt fantastisk! Det är helt klart så man skulle kunna fundera på att flytta till Mora! Jag trycker på emellanåt och får stanna och flåsa då Ullis måste gå i backarna. Hennes vader fixar inte de brantaste backarna helt enkelt! :-) Massagen hon fick efteråt av mig var klart spännande och annorlunda. Det krävdes inte så mycket kraft direkt... ;-) Mot slutet av löpningen så kommer vi inte till Hemus skidstadion och där hittar vi ett utegym och jag leker lite förstås - kul! Sen blir det lite skön dusch och bastu samt mat efteråt på Mora kaffestuga. Och så hade vi planerat in bio och gick och köpte plåtar till 10 000 timmar. Jag skall inte dra ut på det utan säger bara - gå inte och se på den! Fy bubban vad dålig. Så mycket man skulle kunnat gjort av den filmen och så blir den så dålig. Givetvis med några små poäng men överlag var den kass. Trevligare var det efteråt då vi tog lite vin i husvagnen till lite kyckling och potatisgratäng. Sen innan vi åkte hemåt så passade vi på att besöka trevliga Sivert med sambo och även Ullis syster L som hade fyllt år. Just ja! Ett kort stopp hos min bror P, i S-viken blev det också. Inte helt fel med lite kaffe och tilltugg i magen. 

Nu är jag sjukt taggad på att köra på med träningen!

Av Niclas Bernhardsson - 10 april 2014 19:00

Föreläsning och löpskolning med Charlotte Schönbeck!

Onsdag kväll och det var lite motionsspecial på Rosvalla i Nyköping där bland annat företrädare för Ångaloppet kom och pratade men framförallt, för min egen del alltså, så var Charlotte Schönbeck där och pratade. Både Ullis och jag har ju haft nära kontakt med elitsatsande tjejer och killar men det här var intressant och Charlotte är bland annat 3-faldig Finnkampsvinnare vilket säger väldigt mycket. Hon är liten och nätt, nästintill finlemmad men väldigt stark. Konstigt vore väl annat. Första intrycket var inte direkt så mycket pondus men skenet bedrar och hon är både säker på sin sak samt duktig och trevlig. Väldigt kul att få en inblick i en av Sverige-elitens vardag och fastän jag absolut inte är på samma nivå så kan man ändå relatera och man blev taggad på att köra på och man fick mycket bra tips. Frågan om barfotaskor dök upp redan innan föreläsningen så den ville hon dra direkt och hon fick nästan bita sig i tungan. Om det funkar för just dig, sade hon, så är det bra men jag skulle absolut inte kunna springa i dem. Efteråt så fick jag och Ullis en pratstund med henne och hon tyckte nästan det var larvigt att var och varannan skulle springa i så lätta skor som möjligt. Jag menade på att för många motionärer så ger det nog ett bättre löpsteg då man inte kan springa så väldigt fel i lätta skor. Det gör helt enkelt för ont och är obekvämt då att landa för hårt på hälen. Charlotte höll med. Sen var det mycket löpskolning och eftersom jag har löpskolning hela tiden i löparklubben så kunde man förstås väldigt mycket men det var lite nya saker och bland annat så kände man att man fick väldigt bra uppslag om själva fotstyrkan. Det är något jag verkligen skall ta med mig och sen återgå till gamla skolan med löpskolning i motlut.


Löpning torsdag kväll! 

Så var det torsdag och klubbträning men det kom inte så många till samlingen så det var faktiskt bara jag och Ullis samt Sjödinaren som joggade bort mot Häradsvallen. Ullis och jag var riktigt stela i vaderna men det var välbehövlig träning och något som vi skall få in mer utav. Men Ullis hade lite för ont så hon fick ta det lugnt. Jag kände dock att det blev bättre av att jogga. Väl framme vid spåret så kör vi lite stretch och lättare löpskolning innan vi skall dra igång. Då ser vi att Thellen kommer joggandes och han har redan kört två varv. Sjödinaren och Thellen drar iväg lite och jag och Ullis joggar tillsammans. På varv två så drar jag på lite med grabbarna och farten trissas upp rejält men jag orkar inte riktigt hänga på. De två kan verkligen hålla en hög fart på kortare sträckor men jag kämpar så mycket jag kan men är chanslöst efter. på 1,75 km så kommer jag ca. 30 sekunder bakom Thellen och ca. 10 sekunder bakom Sjödinaren. Givetvis så trycker jag som vanligt på fel knapp och när "displayen" frågar om jag skall spara träningen så tänker jag fel och trycker bort hela passet... Hmm, inte smart. Sen drar jag igång igen och då joggar jag och Ullis ihop igen och sen blir det tillbakajogg mot Åda igen. Skönt att vara igång igen och jag är supertaggad inför framtiden! Av mina problem från Vasaloppsveckan med ont under fotsulorna så har jag tvingats att springa lite bättre rent tekniskt så det är ju också en vinst. Inget ont som inte har något gott med sig! ;-)

Av Niclas Bernhardsson - 8 april 2014 19:00

Så var det tisdag och klubbträning igen men nu var det riktigt dåligt väder och som vanligt fick vi stressa. Jag blev förresten lite sugen på blodpudding idag, då vi var på affären, och vi köpte samtidigt lite fläskkaré till Tim som inte alls är förtjust i blodpudding. Och eftersom vi skulle springa så fick det endast bli 2 tunna skivor tänkte jag. Dock så ser den där sista karrén alldeles för god ut så jag tog kniven och skar ut en bit. Kanske inte den godaste blandningen förstås men jag kunde inte låta bli. Och det var, bäst att nämna till alla gourmander, inte samtidigt! :-) Hursomhelst så skall vi sticka iväg och jag får ett riktigt magknip och får slänga i mig en samarin. Väl på plats, någon minut försent, så regnar det rätt rejält och vi ser några stycken tappra. Dock sitter några och väntar i bilen. Jag är förstås lite orolig över mina benhinnor och gnäller lite över det och jag förstår om de inte orkade lyssna. Som coach skall man ju peppa och lyssna in vad andra har att säga men ibland måste man få gnälla lite själv! ;-) Nä, så mycket gnäll är det inte. Hursomehelst så joggar vi igång och åt ena hållet kan man knappt se och det är satans kallt regn som slår mot huvudet och jag spänner mig rejält. Men benhinnorna verkar funka bra och hela uppjoggen fungerar perfekt. Lite stretching och jag förklarar programmet för dagen och vi är sju stycken tappra som är där. Det är Berglundsparet, Kihlen, Rainy (!), Linkan samt jag och Ullis. Linkan var lite sliten sedan sist och hade blivit ordinerad lättare jogg. Han kan som vanligt inte relatera till att han körde för hårt sist men någon gång så skall han väl lära sig. ;-) Hursomhelst så blev det lite löpskolning och sedan drog vi igång. Och jag körde alldeles för hårt i början. När skall jag lära mig? Jag hade tänkt att samköra med herr Berglund men han lämnade jag några tio meter bakom och troligtvis så körde han också för hårt men hade vett att släppa mig. Rejält flåsig och lite lätt förvånad att jag inte kände mer i benhinnorna. Dock så kände jag lite i vaderna men det var under kontroll. På den andra intervallen så bestämmer jag mig för att inte gå om Berglundaren men vi hinner inte ens komma 250 meter förrän skosnöret går upp och det är alldeles för tidigt på intervallen som är hela 2000 meter. Jag stannar snabbt och knyter upp men avståndet är lite för långt och jag inriktar mig på att hålla det istället. Men jag får kämpa och nu börjar jag även få både magknip och ont i huvudet av allt kallt regn! :-0. Jag kommer i mål på ungefär det avståndet jag fick lämna men rejält trött men dock nöjd över att jag kunde springa och att det kändes bra. Berglundaren var för bra idag helt enkelt. Kanske gav jag mentalt upp där för jag ger sen upp direkt i början på tredje intervallen och joggar med Ullis som också är lite sliten. Hon fick ont i höften under måndagens pass som innehöll några fartökningar också. 

Grymt impad över allas insatser idag. Och jag är även nöjd över min egen för det här var ett fall framåt då jag varit sliten efter Köpenhamn också. Nu är jag toktaggad!

Av Niclas Bernhardsson - 7 april 2014 19:00

 

En kompis och i det närmaste kollega ville i all välmening göra en behandling på mig i torsdags och det gjorde att jag först fick ställa in torsdagens pass och nu på måndagen så tänkte jag göra ett första försök. Men benen protesterade det väldeliga och jag vågar inte köra fler behandlingar då jag faktiskt hela tiden blivit bättre men visst har jag legat på gränsen några gånger. Nu strulade benhinnorna hela tiden och det påminner mig om då jag fick en Kreatinburk till övers som jag inte ville slänga. Det slutade med att jag svullnade upp lite och då även på benhinnorna. Nu blev det samma effekt och jag kunde som max springa några hundra meter innan jag var tvungen att stanna. Behandlingen är effektiv och har man för stora problem skall man givetvis få behandling men i mitt fall så är det dumt. Jag tror på min rehab jag kört förut och jag har hela tiden kunnat ökat min träning. Hursomhelst så var det ändå en spännande runda och vi fick först stanna för ett par älgar och t.o.m varna bilar då älgarna korsade vägen. Vidare sen så blir vi konfunderade över varför det står bilar mitt ute i skogen men det är scouterna som är ute på lite äventyr. Sen är det paddor i massor och man får se upp vart man trampar. Lite rådjur som dock knappt syns på bilden men de var typ bara 10 meter ifrån oss.  Det roligaste var dock på slutet då vi springer förbi en tjej som är ute och "powerwalkar" och lyssnar på musik. Hon vänder sig om och bara skriker rätt ut och Ullis skriker tillbaka! :-) Ha ha, lite roligt och även jag hoppade till lite. Vi skrattar nog allihopa faktiskt. Väl hemma är vi rejält blöta då det började regna under rundan och passet lämnade mig lite orolig då det gick så dåligt att springa. Frasen "If it aint broken - don´t fix it" kommer till mig! :-0.

På bilderna ser man förresten i tur och ordning en älg, två rådjur, en padda och ngt som skall likna en spänd fot! :-0

Av Niclas Bernhardsson - 1 april 2014 20:00

Ja, det var inte mycket att hänga i julgranen men vi joggade iaf. Jag och Ullis. Rejält spänt i vader och hälsenor men vi kunde jogga men inte så fort. Det var några till som blev imponerade över min tid och det är förstås roligt och inspirerande. Dock inte ännu så bra så att jag känner att det "backar upp" mig men det kommer mera! Ha ha. Man får väl hoppas att man ändå ingjuter lite förtroende som coach. Nåja, det blev 3,5 varvs uppjogg för mig och Ullis då vi kortade ned våran jogg lite och sen blev det förstås löpskolning och det vara en upplevelse då benen inte bar i visa lägen. Snacka om att ha tagit slut på sig. Mångstegshoppen var bara att glömma. Fanns inget krut att hålla emot. Till slut så fick jag och Ullis totalt ihop 4 km var och det fick räcka. Skönt att vara tillbaka och att det kändes så tungt skall vi nog inte hänga upp oss på. Kul att se "Räddnings-Björn" tillbaka på banan.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards