Alla inlägg den 30 juni 2014

Av Niclas Bernhardsson - 30 juni 2014 18:15

Så var det dags för första spinningpasset på flera år och nu tänkte Ullis springa både dit och hem och jag hängde förstås på. Lite stel efter Trosa Stadslopp men det får man väl inte säga då det visst är skornas fel. Att jag tog i max är väl en annan sak! ;-) Hursomhelst så var jag lite öm i hälsenorna, samma hälsenor som jag fick problem med i höstas då jag gick ned och började springa med mindre dämpning. Men det höll sig i schack och vi började pinna på. Väl framme så var det bara att torka av svetten och gå och välja cykel. Nu var man ju redan uppvärmd så uppvärmningen blev på sätt och vis bara lättare än tidigare men ändå skönt att hålla igång. Och sen började det berömda passet med Jonas. Jag har ju kört till hans pass förut men då i lokalen bredvid och stakat och har egentligen ingen alls koll på hur det går till inne i spinningsalen. Men det var ganska hårt direkt och jag känner att jag gått fram rejält i kondition och kunde ligga ganska nära max under längre tid. Svettigt värre var det och sved fint då svetten gick ned i ögonen. Vet inte hur länge vi körde men kanske 50 minuter och Ullis och jag skippade förstås stretchingen då vi skulle springa hem. Jag fick lov att byta tröja då den jag hade var genomsur och även Ullis plockade en tröja från butiken. Hmm... Men den var fin. Hemåt så var tanken att ligga och puttra i 6-minutersfart men det kändes alldeles för långsamt utan farten blev istället dryg 5.30/km Och rejält hungrig när man kom hem men barnen hade fixat lite mat så det var perfekt! Ca. 9,5 km löpning och 50 minuter spinning då. Bra träning!

Av Niclas Bernhardsson - 30 juni 2014 10:04

Ja, det är skrämmande att vi nu generellt sätt vet mindre än någonsin. Undrar hur många dieter det finns? Undrar hur lite samåkning det görs? Undrar hur många som går på trenden med minimalistiska skor utan att koppla på hjärnan? Ja, listan kan göras hur lång som helst men jag kommer att rikta in mig på dieter och skor. Som vanligt, höll jag på att säga.


"Tjocke"Tjorven har blivit smal!

Ja, men kommer inte ihåg Saltkråkan och den lille tjocke Tjorven! Men jisses, vad är det som har hänt! Har Ni på äldre dagar sett Saltkråkan så verkar ju Tjorven nu se ut som vilken svensk unge som helst! Helt klart så har ju barnen blivit alltmer runda och där ligger också problemet kring alla dieter. Det handlar inte om att hålla den eller den dieten utan det handlar om engergi in och engergi ut. Stoppar man i sig mer energi än man gör av med så går man upp i vikt, thats fact! Sen kan man självklart äta mer eller mindre smart men för all del. Blir det tillräckligt med hype kring något så verkar det sälja. Lite som med nästa ämne som är minimalistika skor. 


Slå på hjärnan, tack!

Många verkar gå på den senaste trenden med att springa i minimalistiska skor och det är ju inget nytt och många av elitlöparna springer kortare lopp i sådana också men det är också just då och inget som de generellt kan träna så mycket i. Även jag själv sprang i ganska lätta skor då jag var som allra bäst och även som allra lättast. Men absolut inte på träning för springer man för mycket i dem så blir man skadad. Som ett brev på posten. Och inte heller är det nödvändigt att gå på löputbildning om du är nybörjare och vill börja springa. Det är ju absurt. Och sök på bilder på duktiga löpare och kolla hur många av dem som springer med skor utan drop, som det handlar mycket om nu. Knappast några, jag har inte hittat några iaf. Men amatörer som generellt sätt väger mycket mer skall nu springa i skor med minimal stötdämpning och utan drop. Och nu får förvånade elit stå och höra att de tillhör den gamla skolan och ändå vet de precis vad som händer när de springer för länge i spikskor eller i för lätta träningsskor. I princip alla löpare som springer på hög nivå springer ganska mycket och de gör det i dämpade skor med hyfsat med drop. Mindre drop ger mer löpkänsla men det fungerar inte att springa mycket mängd i dem. Såvida man inte springer ganska mycket på mjukare skogsstigar eller i varierad terräng. Däremot skall man akta sig för att springa i alltför mycket dämpning och alltför mycket stöd. Det är ju individuellt och man får utgå ifrån sig själv. Det är ju i princip omöjligt att läsa av ett hundraprocentigt facit hur just den skon kommer funka för just dig. Öka försiktigt, välj den sko som passar för just dig, variera träning och underlag. Och våga träna mera. Vill du utvecklas måste du våga spränga gränserna och träna mängd i lite mer dämpade skor och, om det går, spring lopp eller intervallpassen i lättare skor med mer löpkänsla. Och det är absolut inget fel att gå en löputbildning om man vill utvecka sig själv men kolla gärna de som är duktiga på riktigt långa distanser som ultramaraton. De springer inte direkt snyggt men uppenbarligen så fungerar det för dem. 


En intressant undersökning om vad som händer med skelettet vid mindre stötdämpning: 

http://tranastyrka.se/tanker-du-borja-trana-barfota-akta-dig/

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/aven-barfotalopning-kan-orsaka-skador/

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards