Alla inlägg under juli 2014

Av Niclas Bernhardsson - 8 juli 2014 19:00

Grymt taggad idag och när vi kommer fram till träningen så ser vi några nya som sitter och väntar och jag har samtidigt lovat att kolla på en tjejs knä och ge lite tips om hur hon skall gå tillväga. Så jag och Ullis kommer typ en kvart innan och jag låser upp och slänger upp vår klubbflagga. Den blev rätt snygg faktiskt. Ganska enkel men fyller sin funktion med tydlig text. Hursomhelst så hälsar vi de nya välkomna och jag kollar tjejens knä och ger tips. Egentligen inget konstigt då hon är ny och verkar ha överbelastat knäet ibörjan. Hon fick springa utan skor på gräset för att stärka fotlederna och så gav jag henne lite rehabtips och hur hon bör träna framöver. Till träningen då. Vi joggade som vanligt upp i fyra varv och körde lite stretch efter det. Sen blev det lite blandade löpskolningsövningarna men jag skippade bålstyrkan idag. Sen riktar jag in mig på att hålla mig bakom "Långstånken" och El-Johan hängde också med samt Krisse och Flaken strax bakom. Men Flaken fick lite bekymmer och försvann efter ett tag men vi andra höll ihop hyggligt. Jag kände att jag fick slita lite för mycket och jag reagerade även att "Långis" pratade om 4-fart och 4.04 typ... Shit! Det var ju lite för fort för mig men jag slog bort tanken och tänkte att han tänkt fel. Jag andades högt men vet att jag kan hålla ut länge så jag kämpade på. Långstånken och El-Johan kändes starka, eller den sistnämnde. Jag låg bakom Långis så där visste jag ju inte hur såg ut och hur trött han var. Krisse låg för ovanlighetens skull några steg bakom idag men höll sig hela tiden hack i häl. Efter 3 stycken tusingar så nämner jag något att jag f-n inte klarar det här utan måste släppa lite. Men jag släpper inte så mycket och sen dröjer det inte länge förrän Långstånken inte klarar värmen längre. Och då har El-Johan redan pinnat på lite och springer som i trance. Jag och Krisse kämpar på men släpper ca. 15 sekunder på den tusingen men sen får det f-n vara nog. Det är ruggigt hett och sen är det tufft att bara jogga men det är så roligt så det gör liksom inte så mycket. En ny tjej slog visst rekord på 5 km fastän hon körde intervaller och med 1 minut ståvila! He he, där finns det potential alltså. Vi kan kalla henne för Willhansen. I övrigt så var den andre nya Tess och från förra gången så var även Ankan där. Återigen så vill jag bara påpeka att namnen är lite förvanskade och i den sistnämndes fall så utgår det helt från hennes namn och inget annat. I Långstånkens fall så handlar det om han han är ganska lång och givetvis inget öknamn på det sättet. Men åter till träningen då. TSL-Johan och Sjöslaget stod som vanligt i en klass för sig och de pinnade på bra men Sjöslaget började lite lugnare för att sedan speeda upp till runt 3.40-fart på sina intervaller och TSL-Johan tappade efterhand då värmen tog hårt. Ullis och Linnsan sprang ihop och gjorde det bra och nya Tess kämpade ändå in i kaklet och har säkert lite träningsvärk idag då man såg att hon tog ut allt - kul! Rajje hade jag lite dålig koll på idag så han låg väl hela tiden utom mitt synfält men han var nöjd med träningen. 

Vi avslutade iaf med ett par kilometers nedjogg och totalt blev det ganska precis 9,5 km. Hade tänkt lite mer men får vara nöjd i värmen. :-) På torsdag så blir det intervaller i skidbacken! Yippie!


Mina tusingar:

4´05,0

4´04,5

4´11,1

4´16,7

Av Niclas Bernhardsson - 6 juli 2014 10:30

Söndag och huvudtemat för dagen var att ta itu med trädet vi kapade ned dagen innan. Ett jäkligt stort körsbärsträd som verkar ha drabbasts av ohyra och mer och mer verkar ha dött. Men lite cykling ville vi få till så det var bara att masa sig upp och göra sig iordning. Ullis var lite sliten efter sin längre löptur dagen innan och var lite orolig om hon skulle orka. Men lite kraft räknade jag med att hon skulle ha. Men det började direkt med en stark motvind och jag tyckte det kändes så jäkla långt. Till Saltå Kvarn och tillbaka kunde man ju köra men vi kom ju aldrig fram. Väl framme så ställer vi av cyklarna och går och beställer. Vi delade på en god smörgås och sen lite onyttigare fika men tränar man så kan man äta! :-) Sen vill jag fortsätta men Ullis är tveksam. Till slut så hänger hon på min tänkta plan och vi rullar på. Mot Järna och Nykvarnsvägen. Sen kommer stället där vi skall vika av och det är nylagd väg men tyvärr av oljegrus. Nåja, håller däcken för det här så är det ju grymt. Så vi trampar på och tar några stopp där vi får sträcka ut ryggarna lite. Lite oroväckande att man blir så trött i nacken av så korta distanser. Undrar hur det blir på Ironman sen, i Kalmar. Hursomhelst så kommer vi till slut fram vid Gnesta och viker av hemåt men då börjar min cykel bete sig konstigt. Troligtvis så är det lite för dåligt med luft för cykeln liksom wobblar. Och vi har ju inte pumpat på väldigt länge då pumpen förflyttats till jobbet. Nåja, det verkar funka och vi trampar på. Jag märker iaf att jag inte har relativt lika bra rull som jag brukar ha mot Ullis så det är säkert luften. Det är också dags att få någon duktig på cyklar att kolla igenom våra. Jag har ju aldrig varit mycket för att mecka. Väl hemma så ser vi att vi fått ihop ca. 6, 5 mil och det är ju hyfsat. Men nästan helg får det bli 15 mil. 

Av Niclas Bernhardsson - 5 juli 2014 13:14

Rätt lugnt på jobbet förutom att jag fått ägna lite tid på skodebatten igen. Jag fick för mig att jag endast skulle skriva något om traditionella skor när förespråkare för att minimalistiska skor gjorde det. Jag börjar ångra mig nu och ingen ser visst sambandet. På ngt sätt så är det okey att klanka ned på den traditionella skoindustrin att den i princip bara är uppbyggd på lögner och att sälja men det omvända får visst inte ske! :-) Nåväl. I det stora hela så är ju trenden att vi tränar alltmer och att vi återigen springer i mer stötdämpande skor. Det är lite självreglerande sas. Men givetvis så har debatten varit bra och det är lätt att bli insnöad. Och vem sjutton springer inte i lätta skor emellanåt. Det är ju skön känsla. Men inte för mycket och det är bra att blanda lite. 

Hursomhelst så tog jag med mig lite träningskläder till jobbet då Ullis var grym igår och sprang långt. Och jag började ganska tidigt att springa på jobbet men det var sjutton vad svettigt det blev. Nästan 8,9 kilometer blev det och 50 minuter. Pulsklockan visade ett snitt på 152 slag/minuten och det är helt okey.

Av Niclas Bernhardsson - 3 juli 2014 18:00

Torsdag och normalt så är det klubbträning med Enklaresport Running Club men Ullis och jag har ju Ironman inplanerat och måste därför få till simningen. Så vi åkte helt enkelt till Nyköping och till utomhusbadet där. Rätt lite folk men det började ju närma sig stängning och de flesta är väl ute efter sol och lek. Så det passade perfekt för oss. Men när jag parkerar så ser jag ett bekant ansikte och hejar. Killen ser först förvånad ut men då han ser bilen så förstår han nog. Jag är helt säker på att det är en kund som jag pratat en hel del med och han kommer fram och hälsar. Lite lustigt så skall han också köra Ironman och är enligt uppgift kanske ännu sämre på att simma än vad jag och Ullis är. Det är förstås inte roligt att han också är dålig men på ngt sätt så känns det bra om det är fler där bak i fältet! ;-) Han är iofs cyklist så oavsett om han skulle vara bakom mig på simningen så lär han svisha om mig på cykeln. Förhoppningsvis kan jag då komma tillbaka på löpningen! ;-) Nåja. Tillbaka till verkligheten då. Vi hoppade ganska fort i och det är som vanligt rysligt kallt men enligt uppgift var det hela 27 grader. Oj då! Det kändes inte. Men ganska fort känns det bra och vi börjar simma. Ullis har koll på sina längder men jag är helt off och kör hela tiden crawl med lite vila på kanterna. Vi hinner inte så himla mycket innan de skall stänga och Ullis kör några extra längder för att komma upp till en kilometer och jag kanske kom 900 meter men jag tror att jag simmade minst lika fort trots vilan. Det var iaf roligt att vara igång och kul att det funkade bra. Tyvärr så fick jag bara till andningen bra på en sida. Bara hoppas det blir lugnt i Kalmar Sund då. 

Av Niclas Bernhardsson - 3 juli 2014 07:07

Ja, det var iaf så det kändes, och nog även för Ullis, då vi steg upp lite innan fem i imorse. Strax efter 05:00 var vi då iväg men jag hann inte riktig göra mig helt klar så löpningen blev lite lidande av magen som oroade lite! :-0

Men det gick bra men både Ullis och jag var lite trötta så vi var rätt tysta och bara joggade. Men en underbar morgon var det! Helt fantastisk fin så det var bara att njuta. Pga magen så stannade jag lite innan och vände hemåt. Men det funkade bra förutom lite magknip emellanåt. Väl hemma, efter lite bestyr, så låg jag faktiskt i sängen med två mackor och tänker sova 30-40 minuter! :-) Det är man värd efter 8 km på morgonen/natten! ;-)

Av Niclas Bernhardsson - 1 juli 2014 22:17

Så var det tisdag och jag hade inte fått ut hela julis träningsprogram men väl de första dagarna och jag trodde på ett ganska stort deltagarantal så här strax efter fantastiska Trosa Stadslopp. Men när jag kom så var det kanske 10 minuter innan och bara någon som kommit. Men jag ville vara i tid för att få upp en nyinköpt flagga med vår klubblogga på. Strax efter 19:00 så var vi då igång och det med flaggan uppe. Idag hade jag lagt in enkla 2-minutersintervaller för alla för att få lite skön feeling med alla igång på samma gång. En ny kom till banan också och vi kan kalla henne Ankan faktiskt men det anspelar bara på namnet och inget annat! :-0 Det var förresten hon som var först och strax efter kom Långstånken och Flaken. Sen fyllde Mie, Berglundaren, Krisse och Sjöslaget upp och förstås även Tsl-Johan. Någonstans där kom även Putte och vi hjälptes åt med flaggan då fästet var lite konstigt. Vi joggade upp i fyra varv innan det blev lite stretch och sen förstås lite löpskolning. Ganska uppsluppen stämning men koncentrerat emellanåt också förstås. Precis som det skall vara. Sen var det då dags och tanken var att ligga runt 4 minuter per kilometer men det var närmare 3,5 min/km, i början. Och som vanligt så drog Tsl-Johan och Sjöslaget iväg men även Krisse fick eld i baken men sen höll min grupp, som bestod av mig samt Långstånken och Berglundaren passet igenom. Med mina korta ben så utgjorde vi säkert en lustig syn med mig, med två trumpinnar till ben, mellan de två ståtliga herrarna. Till en början så var även Flaken och Mie med men de tappade lite efterhand. Långstånken fick sköta farthållningen hela tiden då han gjorde det bra så höll jag koll på tiden istället. Jag nöjde mig med 7 stycken och vi kom drygt 500 meter på varje 2 minuter så alltså lite under 4 min/km i snitt. Kände mig lite lagom slut. Alltså jag fick ta i ordentligt och Långstånken samt Krisse imponerade nog mest idag men å andra sidan tog inte Långstånken i allt på TSL och Krisse sprang inte alls. Bra pass men några var lite trötta efter fredagen och höll igen med flit. Riktigt bra och balanserat pass och mumma för själen! :-)


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards