Direktlänk till inlägg 26 juni 2015

Trosa Stadslopp - så gick det!

Av Niclas Bernhardsson - 26 juni 2015 23:45

Ja, hur gick då Trosa Stadslopp? Först och främst så vill jag bara säga att jag skriver det här dagen efter, med lite distans, men jag sätter ändå gårdagens datum eftersom det blir lättare att hitta tillbaka till rätt "träningsdag" sas. Ja, jag kommer inte ifrån att känslan av att loppet blev ofullbordat. Det kändes lite som det hela tiden gick för sakta och att jag mådde lite dåligt och att det alltså var det som gjorde att jag inte kunde ta i. Men men... En del vet ju att jag faktiskt inte känner hur slut jag är och därför får hålla igen för att inte kräkas. Och med facit i hand så låg jag i överkant på mjölksyratröskeln. Det var alltså därför jag mådde dåligt. Så bättre kunde jag nog inte ha sprungit men varför frångå gamla principer med att avslöja allt direkt.


Jag hade för första gången laddat extra med kolhydrater till ett millopp och anledningen var att jag var lite orolig om jag var tillräckligt återhämtad efter Vätternrundan. Den borde rimligtvis spöka lite. Så en Carboloader igårkväll och sen två på dagen, alltså igår. Utgå från att jag skriver som det vore fredag kväll. Och Ullis var lite pirrig då hon inte sprungit Trosa Stadslopp på många år och jag var också pirrig. Nervös alltså. Och det är ju lite lustigt. Man har kört så ofantligt många och stora lopp men mest nervös är man nog inför Trosa Stadslopp. Det är väl för att det är hemmaplan och många känner en. Men vi hade ganska bra koll och var dessutom på jobbet lite innan för att trycka upp ett linne till en elitlöpare som hade glömt. Vi hade fem stycken elitlöpare som skulle springa för vår klubb. De hade dessutom pratat om banrekord så förväntningarna var höga på dem också. Vi tar med några extra av våra egna klubbkläder och väl på plats i Trosa så lämnar jag först av linnet och går ned mot stället där vi skall samlas. Nu hade Ullis redan hämtat våra startkit så vi var klara och det var bara fotograferingen vi skulle klara av. Linn har ingen tröja så hon tar en och Super-Roffe är inte riktigt nöjd med storleken så han springer i en egen tröja. Så dyker då fler och fler upp och även elitlöparna och vi försöker få till en bild men den blir sådär då vi inte riktigt vet hur länge fotografen fotar. Sen tar vi några bilder bara på vår egen klubb sas. Vi får lämna vår ryggsäck hos kostboxen och sen värmer vi upp. Det blir knappa 2 kilometer men med mycket stretch. Jag har varit lite stel så jag lägger lite extra krut på det. Jag sammanstrålar, med betoning på strålar, ihop med Flaken då båda visst skall... lätta på trycket. Och vi går gemensamt bort mot starten och möter dessutom Jimpan, Brand-Björn och "Elis"! Jag lägger full fokus på att inte gå ut för hårt och lyckas perfekt med det. Möjligtvis att det gick lite fort precis i starten, när det släppte, men rätt snart så går vi in i en fart runt 4.05-4.10 och jag har 4.10 på första kilometern. Tyvärr så släpper Flaken någonstans efter 500 meter men det känns bättre det än att han går om iaf. Hans mål var att gå under 40 och jag hade slängt ur mig 37 minuter. Men jag hade något på 38.40 förra året och 37 minuter var inte så genomtänkt. Och med Vättern två veckor innan utan cykelträning. Men jag börjar i fart för att klara 37 minuter men det känns alltför ansträngt och då har inga backar kommit ännu. Andra kilometern, som också är lättlöpt går också i 4.10-fart och då har jag släppt tankarna på 37 minuter, tror jag, utan fokuserar bara på att springa så fort jag kan. Tiden får bli vad den blir. Och precis när backen börjar bakom skärlagsvallen så drar Brand-Björn förbi i en jäkla fart! Jisses! Och där sänker jag också farten för att spara mig lite. Mindre steg och hög frekvens. Jag räknar med att bli omsprungen av många men jag håller nog min position i det hela. Långt upp i backen står 3 km-skylten och den kilometern gick på 4.15 Ingen katastrof. Sen släpper man på nedför och inte känns det skönt inte. Men många som hejar och det är bara att suga in. Fram med höften och rulla på! Sen brant till höger och jag hinner inte alltför många meter innan PF drar förbi som en virvelvind! Fy satan! Han höll typ 3.30-fart då han drog om. Jag skrattar lite för mig själv att de har verkligen tagit åt sig av mina råd med att inte låta några ta rygg i onödan! :-) Han släpper förstås lite på farten men det är klar skillnad och det dröjer inte så många minuter innan han är utom synhåll. Jag tycker mig skymta Jimpa där framme iaf. Sen kommer vi fram till skylt nr. 4 och då har det alltså gått nedför i början och sen mer platt. 4.05 på den! Nice! Kanske fanns tankarna på 37 där iaf. Jag tycker mig se att det står 17 minuter blankt på klockan och då från startskottet så kanske kan några sekunder räknas bort också... Hmm... Fast en bit kvar förstås och jag är rejält trött. Sen kommer vi in i den hysteriska stan med folk i täta led och det ropas och skrålas. OCH skålas! Några frågar om jag skall ha en öl och jag ler lite grand. -Niclas, -Niclas! hör man konstant! Kul och jag höjer handen lite. Mest för att visa att jag hör! Kanske ser patetiskt ut men jag tackar för stödet! Satans kul det här loppet! Men nu f-n har det gått för fort fast jag försökt hållt igen. Allt skrålande har gjort att jag kört för hårt och nu är det jobbigt på rakan in mot varvning. Jag tror jag blir uppropad fast jag kommer inte riktigt ihåg. Bra trött är jag och springer nu i ingemansland ett bra tag. Ingen rygg alls och så har det nog varit i 500 meter iaf. Och en bra bit fram till nästa. Det ser ut som en tjej från studenterna och hon verkar mattas rejält. Det dröjer inte alltför länge förrän jag är ikapp och hon verkar försöka ta rygg. Då är jag vid vätskekontrollen och jag tar lite vatten över huvudet men slänger lite för långt bak så det hjälper inte så mycket. Men det känns oerhört jobbigt just nu och ganska lite med folk. Sen vänder det tillbaka och går lite uppför. Nu lägger jag fokus på att arbeta med rumpan uppför den backen. Mest för att avlasta benen. Några killar har kommit upp i ryggen och några går om också. Så möter man löpare och jag ser några från klubben, tror jag såg Gisslan iaf. Kanske David också. Bekanta ropar igen, en hel hög faktiskt. Och nu börjar det ringla upp mot Trosa alper och full fokus på rumpan nu. Min egen alltså. Bara dra så mycket som det går med rumpan och rätt snart är jag uppe. Bra teknik och jag undrar varför det är så lätt att glömma bort den muskelgruppen då man springer. Sen rullar det nedför och jag har väl då verkligen börjat inse att jag helt kan glömma 37 minuter. Och jag är fortfarande för trött, eller rättare sagt illamående. Det tar verkligen ned humöret på mig. Det känns som det är maten som stört mitt lopp. Att jag mår dåligt helt enkelt. Kanske inte skulle laddat med Carboloader till så här kort lopp. Men strandvägen i fokus nu och jag tänker på att springa fort men farten är inte så hög som jag vill men jag håller iaf runt 4.10-4.15/km Lite långsammare på slutet innan den branta grusbacken då jag vill spara mig. Och den är jäklig som vanligt, grusbacken alltså. Men inte lika jäklig som vanlig så kanske höll jag igen lite mer nu och sen står ett stort gäng från Vagnhärads Bilverkstad och hejar på! Härlig stämning! Och lite high five från barn där i närheten. Jag är dock så trött så jag missar hälften och kanske tar det lite för mycket energi men jag jobbar på. Ser på klockan att den har tickat iväg och det stör lite. Sen backen upp mot Vitalis och alla börjar ropa: -Nicke! -Nicke! Jag blir glad och hejar lite men hinner inte heja så mycket innan någon ung, Nicke förstås, springer om i en jäkla fart! :-) Och nu är det bara att borra i och jag undrar om familjen Ullbrand är hemma och hejar och mycket riktigt! Jag hör alla i familjen, pappan skymtar jag lite till vänster och barnen och mamma Ullbrandis står på led! Kanske frågar de om vatten men det kommer jag inte ihåg. Nu bara fokus på att springa så fort som möjligt. Klockan står redan på 36 minuter... Grrr! Och typ 500 meter kvar. Rullar på fint nedför första backen och sen bara hålla fart så man inte spyr. 200 meter kvar och ett helt gäng runt mig men många springer lite för fort för jag skall våga hänga på men en kille ligger kvar och jag trycker ifrån lite och kör min klassiska kolla-bakom-axeln för att låtsas som jag har krafter kvar. Kanske lyckas det eller så bryr han sig inte. Jag förlorar iaf en placering i min klass på sista sträckan. Väl i mål är jag rejält slut och får pusta i någon halvminut och sen undrar jag hur det går för Flaken och jag väntar, och väntar... Men då! Han verkar inte klara 40 minutersgränsen men till slut kommer han iaf. Han får höga 40. Själv fick jag 38.12 och det får jag ändå vara nöjd med. Speciellt när jag kollat mina pulsnivåer och även målvideon. Kan man inte spurta hårdare har man nog gett nästan allt. Visserligen kunde jag kört 5 sekunder snabbare men då fått kräkas. Nu var det på gränsen. Nä, en klapp på axeln till mig och förstås till Er som orkat läsa ändå hit! Mohahaha! :-)


Tiderna:

Uppjogg: 1,83 km samt stretch


Trosa Stadslopp:

4.07,3

4.12,3

4.20,1

4.02,5

8.39,5 (2 km)

4.32,5

4.39,7

3.41,8 (900m)


Sluttid: 38.12


http://www.movescount.com/moves/move67202689

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Bernhardsson - Lördag 23 mars 23:00

Lördag och Ullis jobbade extra men det gjorde inte så mycket då jag hade en examination att få in och dessutom en uppgift på den andra kursen. Jag satte igång direkt fast först en kaffe förstås. Eller flera stycken men jag drack förstås samtidigt som...

Av Niclas Bernhardsson - Fredag 22 mars 23:00

Fredag och nästsista veckan avklarad. Det börjar kännas lite jobbigt för det har helt enkelt varit skitkul.  På skolan var det sjukt drag på första lektionen och det gick hett till. Speciellt när halva klassen tyckte jag fuskade men det gjorde jag ...

Av Niclas Bernhardsson - Torsdag 21 mars 23:00

Torsdag morgon och jag började med att fota av precis alla böcker i bokhyllorna. Tänkte så att jag kan slänga alla gamla bilder så jag inte sorterar in fel då man varit och ändrat lite. Det tog några minuter och sedan fick jag stressa till bussen. Vä...

Av Niclas Bernhardsson - Onsdag 20 mars 23:00

Onsdag och på vägen till skolan så skickar Ullis om att det brinner på Centralstationen och jag var inställd på att kanske gå en bit men väl på plats så märktes ingenting.  Det var lite småtufft, men kul, på idrotten och jag fick en stenhård boll r...

Av Niclas Bernhardsson - Tisdag 19 mars 23:00

På bussen så får jag ett meddelande från killen jag tagit över hemsidan på Trosa Ultra Backyard och det verkar som jag måste fixa en ny mail och det håller jag på med på bussresan. Snart har jag kommit på att trosaultrabackyard@gmail. com är en bra m...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards