Alla inlägg under augusti 2015

Av Niclas Bernhardsson - 7 augusti 2015 09:30

Så kom då äntligen paketet från England med framförallt nya sadelstolpen som gör att jag kan sitta i tempoställning. Jag kunde inte bärga mig utan justerade den lite snabbt och gav mig iväg! Dock även i min racedräkt och tempohjälm så jag smög ut och hoppades ingen granne skulle se mig. Det blev lilla kommunrundan och jag tryckte på när jag var förbi de småtrixiga partierna och stängde av klockan när jag kom in i Vagnhärad. 32 km/h i snitt då jag tog i lite och 31,6 totalt. Men det gjorde lite för ont i nacken på den korta sträckan. Hmm, det blir till att justera ställningen lite.

Av Niclas Bernhardsson - 6 augusti 2015 20:46

Så var det då dags att avslöja lite om nya jobbet men av hänsyn till elever och föräldrar så kommer jag utelämna en del då jag vill att de skall få veta det först. Hursomhelst så satte jag mig i bilen imorse och styrde den mot Gnesta och fina Frejaskolan där jag kommer undervisa i en del ämnen och även vara mentor för en klass. Det känns riktigt spännande och för all del även lite utmanande. Men framförallt så känns det roligt då jag älskar att undervisa och engagera. Och det känns även skönt att känna ett starkt stöd från skolledningen som skrev på för en längre tid. Det innebär förstås att Tim får fortsätta arbeta för fullt med Enklaresport och jag hjälper till i mån av tid. Men jag känner mig trygg i det och han gör så många saker bättre än jag någonsin gjort! :-)

Väl hemma efter mötet så såg jag att jag fått mina prylar från England och det var några pedaler men framförallt sadelstolpen som jag längtat efter. Jag passade på att försöka montera ihop det men det var lite krångligt och jag drog bara ihop det lite provisoriskt och hämtade Felix som fick fota mig när jag låt i fartställning. Det såg inte så tokigt ut men jag skulle väl egentligen vara ännu mer ner framtill men det går ju inte att trolla med en för stor linjecykel.

Sen hann jag med en snabbis till Enklaresport innan jag skulle skjutsa Felix och väl framme så satte jag mig i soffan och jobbade lite lätt via mobilen. Och tror sjutton jag somnade till lite. Sen hämtade vi upp Ullis och och åkte hemåt men släppte av Felix och vände tillbaka och körde ut mot Stensund för lite simning i våra våtdräkter men först lite mat, som vi köpt med oss. Och så var det då dags och det tog emot ibörjan och jag drog sen iväg men det tog lite tid innan jag fick till någon typ av flyt i själva andningen. Och Ullis var grym och var nog vassast idag. Sträckan chansar jag på 600 meter. Sen fort hem och in i duschen. När jag hänger upp våra våtdräkter så märker jag igen att min våtdräkt väger minst dubbelt så mycket och är klart sladdrigare. Jag hämtar våtdräkten som jag körde med förra året. Den som gjorde att jag fick bli livräddad tre gånger och fick bryta hela tävlingen. Hmm, jag skulle ju inte köra i den här och den är fortfarande väldigt tight. Men upptill var det ganska okey men det tryckte en del på vaderna. Men den känns klart mycket snabbare med lent material på framsidan och tunnare vid axlarna. Ja, en typisk simdräkt alltså. Jaja, stirrigheten gör att jag måste prova den igen. I år kanske det går kanon med den. Nu väger jag ca. 4 kg mindre än förra året.

Av Niclas Bernhardsson - 5 augusti 2015 20:53

Onsdag och vanligtvis så vilar vi och i stort så gjorde vi även det idag. Men det var fullt drag på alla fronter ändå och jag tackade även jag till ett nytt jobb lärarjobb som är mycket spännande och stimulerande! Mer om det när jag skrivit på alla papper. Hursomhelst så tänkte vi "fira" det lite genom att käka ute idag. Men först var det lite annat. Felix skulle övningsköra i Trosa och då var förstås Tim tvungen att passa butiken och när han kom så skjutsade jag först ned Felix och hälsade på Ullis som hade haft lunch. Sen åkte jag själv och köpte lite lunch och satte mig i solen och njöt av både den och maten. Nice! Sen, när Felix var klar, så var det full fart hem igen och tillbaka till butiken och Tim hade skickat iväg en massa paket och hade redan fixat iordning en hög till. Och jag fortsatte med att bokföra och betala in lite räkningar samtidigt som jag förstås fick gå emellan och ta hand om kunder. Bra dag i butiken helt enkelt. Och sen ned till Trosa och käka och det var som vanligt nästan för gott för att kännas nyttigt. Väl hemma igen så klippte jag gräsmattan på framsidan och sen rusade jag och Ullis till badhuset för att hinna simma några längder. Ullis nötte på sin andningsteknik och jag med på sätt och vis då jag försökte nöta längder. Men jag var sjukt trött efter gräsklippningen då det kommit upp alldeles för mycket mossa som gjorde det riktigt trögt. Hursomhelst så blev det 1100 meter idag och med fräschare kropp kanske... Nåja, bara nöta på så det känns naturligt och förstås varva med OW

Av Niclas Bernhardsson - 5 augusti 2015 09:04

 

Jag ägnade lite tid åt att kolla på nätet om formtoppning och Ullis är lite orolig att jag kör för hårt och jag förstår hennes oro men än så länge så känns det väldigt bra och jag kollade även pulsen imorse och den fortsätter sjunka. Nu är den tydligt på 31 slag/minuten och det är en klar förbättring. Men fortfarande kan den dra iväg för när jag kollade igen efter typ 10 minuter så drog den iväg. Men när jag fortsätter släppa på träningen så är jag säker på att den återigen blir stabil på typ 28 slag/minuten. Kanske t.o.m lägre. Men jag fortsätter ha pulsen lite som indikator och träningsvolymen fortsätter gå ned men jag kör fortfarande hårt och kommer nog göra så nästan ända fram till startskottet. Sen har man en hel del att vinna på bra kost men det är nog ännu svårare. Fast bra och varierad mat är nog nyckeln. Som vanligt. Fast några av de saker jag fastnat för som jag absolut kommer att fortsätta/lägga till är: Undvika vitt socker och fortsätta med kokosnötsoljan till kaffet. Styra upp med lite basbalans för att inte ha försurad kropp. Fast inte lika säker då kroppen känns rätt bra nu. Eventuellt kokar jag bara upp lite björkaska som jag ändå har kvar och dricker. Ja, inte askan förstås utan det som filtreras. Det skadar inte iaf. Sen är Ullis bra på att fixa bra mat så jag är inte så orolig över den biten. Men ju närmre man kommer ju stirrigare blir man! :-) Lägg därtill på allt med cykel och utrustningen kring den, kläder och energi på tävlingen och förstås själva uppladdningen. Jag laddar absolut med Vitargo men har ju även börjat med Mighty Sports produkter och jag får en jäkla bra skjuts av deras sachetter, kommer inte ihåg vad det heter nu. Och lite rödbetsjuice laddar jag också med. Sen skall man förstås raka av håret och vad är bäst då... ;-) Och ställa in cykeln, våtdräkten... duger den? Typ! :-0

Av Niclas Bernhardsson - 4 augusti 2015 23:17

Rolig och intressant dag på många plan. Jag var förresten och kollade på några jobb till hösten och det ena var riktigt inspirerande och det andra kanske helt perfekt men kanske inte lika utmanande men dock ...vad skall man säga? Nyttigt och välgörande kanske. Dock verkar det andra jobbet falla på en lite oväntad sak men men... Det verkar luta åt det första men det blir tufft och tar även lite på krafterna. Men grymt roligt. Vi får se om det blir till att skriva papper imorgon. Nåja, det får tiden visa. Sen skulle jag tillbaka till jobbet för att hjälpa Tim men jag såg att  jag hade lite tid innan utlovad tid så jag åkte förbi badhuset och de hade öppet. Snabbt in och bytte om och hopp i poolen. Det kändes lite sådär men fastän det inte hela tiden var guld och gröna skogar så avverkades  längderna utan att jag behövde stanna upp. Jo, kanske 4-5 gånger totalt och bara strama till glasögonen. Men i det stora så flöt de bara bättre och bättre och jag är supernöjd. Det blev 1250 meter på 23 minuter. Härligt! Bästa gången hittills hur jag än ser det. :-)

Sen till jobbet och måste härliga besök. Först av en som råkat dra i bensin i en dieselbil och det blev roliga samtal medan vi väntade på bärgaren och jag hann prata lite om mina produkter och han köpte lite. Sen kom en klubbkompis med sina busiga barn så det blev lite snack över kaffe och saft. Sen ytterligare en klubbkompis som skall köra ett supertufft lopp i helgen och han behövde lite mer energi. Efter det var det full fart in till Södertälje och hämta cyklarna och kalaset slutade på lite över två och ett halvt tusen. Men då blev det två nya cykeldatorer också utöver servicen, som faktiskt var på tiden. Vi fick ta en varsin burgare hem på vägen för att hinna göra oss klara till träningen.

Sjukt dåligt med folk idag men de som kom, föutom mig och Ullis, var Westaden och Flaken. Det blev lugn uppvärmning och efter det stretch och löpskolningar. Allt kändes bra så varför inte testa att trycka på. Sagt och gjort. Jag satte upp bra fart direkt och Flaken försökte hänga på men han fick jobba stenhårt. Sen fortsatte jag bara att öka och jag valde att bara köra fyra stycken då jag måste börja dra ned lite på träningen. Dock kör jag fortfarande hårt när jag väl kör.


Uppvärmning och löpskolning: 18 min


1000-ingar:

4.06'8

4.01'8

4.00'2

3.56'6


Nedjogg: 5-6 minuter


Totalt: 7,12 km

Av Niclas Bernhardsson - 3 augusti 2015 20:45

Sent på kvällen och Ullis och jag hade lämnat in våra cyklar på Cykelcity för service och lite annat. Jag vågade ju inte köra på mina egna däck fastän de enligt en del skall vara bra. Hurshomhelst så slängdes det på nya däck och slangar till Rea-priset 795 kr. Rätt dyrt för lite gummi  egentligen. Men till träningen då. När vi kom hem så längtade man inte direkt efter att kränga på sig våtdräkterna men vi satte oss i bilen och styrde mot sjön Sillen. Där stod det ett gäng och fiskade och då ville man inte bråka. Vi drog vidare mot Lammsjön. En liten mörk sjö med mycket näckrosor och där var det två bilar och det var ju inte helt perfekt. Men vi såg bara två personer och de verkade bara vara där. Typ som de tog en bensträckare. Så vi fixade oss iordning och nu skulle ju den nyinlärda tekniken omsättas utomhus sas. Men det var fasicken vad läskigt det var i sjön. Dock så hade de rensat blad näckrosorna men det var mörkt och på kvällen så sikten i vattnet var ju noll. Jag provade att simma och varje gång blev det likadant. Det gick bra att simma ut mot en brygga men när jag vände och skulle simma tillbaka så låste det sig. Fy bubban! Men rätt som det var så verkade det som om Ullis fick till det och nu var det istället jag som återigen hade störst problem! Det verkar vända fort i triatlon-världen! :-) Men jag fick några längder sen som kändes bättre men det var tyvärr i det stora ett klart nederlag men det är bara att nöta på. Vi höll på i 24 minuter men kanske hälften i effektiv tid...

-Heja, Ullis!

Av Niclas Bernhardsson - 1 augusti 2015 10:00

Lördag och svärfar, som bor i Ålberga, fyllde år och Ullis och jag behövde få oss lite mer cykelmil så varför inte cykla dit och tillbaka. Det skulle bli ganska precis 14 mil totalt. Och jag ville testa de nya däcken och slangarna jag köpt in till butiken. Sagt och gjort. Vi rullade iväg men kom inte typ mer än 3 mil förrän jag får punktering! Men skit också! Och på nya däcket och slangen. Ingen vidare värst bra start och däcket som skulle vara så bra. Jag bytte men munstycket till kolsyrepatronen verkar mer vara till MTB så det funkade inte så bra. Som tur var kom det andra cyklister så jag lånade en pump och vi kunde cykla vidare. Lite krångligt, som vanligt, i Nyköping men snart nog var vi igenom och efter ytterligare 3 mil vara vi framme. Det avslutas med en ruggig backe. Lite fika och prat och timmarna gick. Se dags att åka hemåt och nu körde vi på ordentligt och låg på rulle. När vi nästan är framme så är det dags igen. SAMMA DÄCK! Men vad f-n! Så Ullis får cykla vidare och så väntar jag in henne istället. Så det blev typ 13,4 mil för mig. Gott nog!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards