Alla inlägg den 7 mars 2016

Av Niclas Bernhardsson - 7 mars 2016 18:09

Ja, då var man då hemma igen och det efter en, som vanligt, hektisk Vasaloppsvecka. Eller förresten. I år så åkte jag hem mitt i veckan, då det brukar vara lite lugnare, och sedan tillbaka på torsdag kväll. Men låt oss starta från början.

I veckorna har jag ju arbetat som lärare men jag åkte på influensan strax innan och var sjuk hela vecka 7. Men jag hade i princip lovat att köra schlager-spinning och det var i slutet på veckan och det var nog dumt. Jag blev lite värre igen, efter det, och sen var det sportlov men jag åkte upp till Mora på torsdagen och passade på att hälsa på Björn, på Skimateria, på vägen upp. Kul men det drog ut på tiden. Väl framme så mötte jag upp Sivert och vi satte upp marknadsståndet. Men jag orkade inte ställa ut några grejer och det var ingen annan som gjorde det heller. Efter det så åkte vi hem och hälsade på Britt. Sen började det då fart och vilka fina förhållanden skidåkarna hade i början på veckan. Jisses! Lättvallat och bra försäljning. Jag hade inte alls haft tid att promota Enklaresport utan tänkte mer ta det som det kommer men helt klart så har det blivit lite mun-till-mun-reklam och gammal reklam verkar funka ännu. Så att man legat lågt ett tag verkar inte spela så stor roll. Lördagen blev riktigt lyckad och sen på söndagen så träffade jag Janne som skulle ta över ruljansen då jag skulle åka hemåt ett par dagar. Som väntat så gick försäljningen ned de dagar då det inte var stora lopp och jag åkte sedan tillbaka på torsdagen. Sent på kvällen var jag tillbaka och jag tog ett par skidor som jag gjort iordning förra året men som jag hade ruggat upp och täckt med fluor brush. Det borde funka till StafettVasan. Tyvärr så saknades det en åkare på våra två lag och jag bestämde mig sedan för att ta både första och sista sträckan. Det var visst förbjudet men det visste jag inte då. Hursomhelst så gör vi en logistisk plan som borde funka och alla hade fått instruktioner. Och vi hade förstås grymt bra hjälp av Sivert och hans familj. De hade också ett lag. Väl på plats vid starten så fryser jag som sjutton om tårna och jag får värma upp dem efter att ha ställt ut skidorna. Sen går starten och jag passerar killen i lag två. Han tror att jag försvinner i backen men det är tvärtom. Jag orkar inte åka alls utan hänger bara på stavarna upp och får saxa hela vägen. Eller gå rättare sagt... Hmm, jag blir lite rädd då lungorna skriker och hjärtat slår alldeles för hårt av att bara gå. Ajdå! Det var inget bra kvitto. Till slut är jag uppe på myrarna men det är bara ett spår som funkar och det blir till slut ett långt led. Efter ett tag så blir man nästan bekant med en kille och vi pratar lite. Tävlingshetsen försvann helt för alla som inser att det inte är någon idé att stressa då man får jobba alldeles för hårt i de spår som går trögt. Mot slutet så öppnar det upp sig lite men jag vill spara mig lite och jag bestämmer mig samtidigt att bara ta det lugnt på Vasaloppet, om jag skall åka. När jag skall in och växla så får jag hjärnsläpp och tror att jag har nummer 1490 och letar efter det numret. Jag hör en tjej ropa och hon verkar stå helt fel. Till slut så säger en funktionär att hon kan åka iaf eftersom hon står längre ned än mig. Jag ser sen att jag har nummer 490 och inget annat. Oops! :-)

Jag är helt slut och går och hämtar min säck och kämpar mig bort mot bussen. Jag hinner knappt gå in i bussen förrän den förste killen skiner upp och hälsar. Det är killen som gick med på att ta förstasträckan i vårat andra lag istället för sista. Allt för att jag skulle kunna dubbla. Men vi ser ganska snabbt att han är mycket, mycket piggare och efter lite övertalning så bestämmer vi att han kör sista också. Nice!

Efter det så byter jag om lite snabbt och försöker ställa ut lite grejer vid marknadsståndet. Det är lite segt och det är väl inte värsta rushen. Sen så blir det hastigt och lustigt lite hockey på kvällen och som vanligt, då Janne och jag gästar, så vinner Mora. Nästa gång så får jag se till att Patrik K fixar gratisplåtar! :-) Det är en gammal elev som numera spelar i Mora, dock utlånad från Modo. Nu är ju inte hockey min favvosport men det är alltid kul att se han spela.

Sen var det då lördag och riktigt, riktigt grymt drag vid marknadsståndet och jag fick inte en lugn stund. Det sicklades och såldes i ett. Men det är kul att det är bra snurr och alla har varit supernöjda med servicen. Och gillar ni vår service får ni jättegärna skriva det på FB och förstås på olika skidforum. Nu kommer vi aldrig att bli företaget som tar åt oss massor av skidor men ändå.

Och Vasaloppet då? Jag bestämde mig för att inte starta då jag blev så slut efter Stafetten och dagen efter så blev jag flåsig av att bara gå. Så jag vågade helt enkelt inte. Egentligen ett lätt val. Man måste vara försiktig med kroppen. Så det blev kaffe och macka framför teven på morgonen och sen, efter ett bra tag, så drog Janne och jag ned till tävlingsområdet och marknadsståndet. Normalt så är det nästintill dött hos vårat stånd den dagen. Men idag var det bättre drag än någonsin. Alltså för att vara Vasaloppsdagen. Så rätt lugnt ändå men jag fick iaf en stålsickel, två rillar samt lite energi. Och så monterade jag på en bindning på Sirres gamla "fiskfjällsskidor". Och sicklade upp dem och Jannes skidor. Sjukt bra belag på Sirres skidor och jag är sugen att testa dem själv. Till slut så hade vi plockat ihop ställningen och jag satt i bilen på väg hemåt. Så underbart skönt att komma hem till mina älsklingar!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards