Alla inlägg under november 2016

Av Niclas Bernhardsson - 22 november 2016 18:45

Nu kunde jag inte riktigt hålla mig och visst kände jag mig tillräckligt bra...? Flaken kunde ta löpträningen så jag tänkte simma lite lugnt som en bra start. Men det var visst spinning innan och varför inte testa det också. Det var M. Frisch som höll i passet och det skulle vara stenhårt och hålla den nivån och höja två steg där och så vidare. Min cykel var däremot supertung och det gick inte ens att trampa runt på de nivåerna hon pratade om (16, 18, 20 och blippande display...) Hursomhelst så lade jag en handduk över displayen och körde mitt eget race rätt ofta. Jag ville bara komma igång och absolut inte köra på jättelåg kadens och gå ned framför sadeln och sånt. Peppande musik och skönt att komma igång dock.

Efter det var det simning och återigen var det lugn träning som jag hade tänkt. Men rätt mycket folk i poolen men de försvann en efter en. Det blev däremot endast 500 meter men det kanske var bra att starta så för när jag testade att göra en voltvändning så bultade det i bihålorna då jag gick ned med huvudet! :-0 Hmm, kanske inte helt frisk då. 

Bara hålla tummarna för att det funkar nu för jag är supertaggad! :-)

Av Niclas Bernhardsson - 9 november 2016 21:04

Oh, träningen har gått bra så lång tid nu och så vaknar jag upp imorse och känner av halsen. Men f-n! Skall jag bli sjuk nu!? :-0 Jag kände även av bihålorna igår under upplockande av ringar i vattnet vid en idrottstimme i badhuset.

Hursomhelst så blev det tyvärr inte bättre så spinningen fick jag absolut avboka men man kunde ju testa lite core innan. 

Sagt och gjort. Men det var kanske dumt, svårt att veta faktiskt. Det var ju lite tuffare än man kom ihåg, speciellt då man var förkyld. Men jag tog mig igenom passet och bastade sen rätt hårt. Bara hålla tummarna att det här försvinner nu.

Av Niclas Bernhardsson - 8 november 2016 19:00

Skön jogg i Trosa. Det stod visserligen terrängvarv på schemat men det hade kommit en hel del snö och för oss som var där passade det bättre med vanlig enkel distans. Och vi var den här gången jag och Ullis samt Tokan och Putte. Det blev en skön runda genom stan och vidare förbi Långnäs och sen en liten bit till mot Augustendal och tillbaka. Det blev totalt 10,5 km. Riktigt skönt!

Av Niclas Bernhardsson - 7 november 2016 22:30

Ullis var iväg med Sassa till en klädaffär i Stockholm som hade bra rea på sina sportkläder och jag var först och hämtade hem vår nya bil. Iaf efter lite väntan på brorsan som glömt att han skulle skjutsa mig. Men snart var vi i alla fall på väg och allt gick smidigt och snart nog satt jag i bilen på väg hem. Sen, efter lite mat med barnen, så ville jag träna lite och drog iväg till Safiren. Där får jag höra att simsskolan snart skulle börja. Nåväl, några längder skulle jag väl hinna med.

Jag snabbade mig och när jag drog på mig simglasögonen så drog jag för hårt och ett fäste gick sönder. Asch! Fort in i omklädningsrummer och i skåpet hittade jag ett annat par. Sen hade jag bara 8-9 minuter att simma på och jag stressade och det kändes som om lungorna var utanför. Jag behöver alltid värma upp och till råga på allt så är det en riktig snabbsimmare som stressar mig lite. Det blev 400 meter iaf. Efter duschen så kollar jag på nya Safiren-appen och den visar att det borde vara 30 minuter till Yogan börjar och att det just nu var spinning. Men fort ned då och upp på en cykel. Efter fem minuter börjar de dock att stretcha men jag spann förstås vidare och fick ihop 20 minuter och lagom distanstempo. Och sen var det ju Yoga och det var Power-Yoga. Bra med lite styrka och stretch. Det blev 55 minuter där och emellanåt rätt tufft! 

Av Niclas Bernhardsson - 6 november 2016 20:00

Så var det då söndag och natten hade gått förhållandevis bra och anledningen att jag tog upp det var att vi var barnvakt och jag hade två småttingar i sängen. Lite bus på kvällen med en koja i sängen och det roade både barnen och katterna. Sen bäddade vi iordning och de skrattade gått innan jag sade att vi nu skulle sova. Det tog 20 sekunder och sedan snarkade bägge två! :-0 Tror bara det var lite oroligt någon gång men de somnade fort om och Ullis låg och sov i gästrummet, den rackaren! :-) På morgonen, de vaknade rätt tidigt, så var det ju frukost och jag vet inte vad det tagit åt barnen men de skall se på fotboll från morgon till kväll! :-) Så frukost och fotboll på teven. Inte illa. Ullis var inte lika förtjust dock. Sen var de med våra egna barn och det var rätt lugnt ett bra tag. På kvällen sen, var det först Zlatan på teve, och mitt i allt så skjutsade jag hem barnen. Jag hann dock se det bästa och andra halvlek var visst ett sömnpiller. Men första halvlek var grym av Zlatan och han låg bakom alla mål på sätt och vis. Vid det första så drog han upp rejäl fart som resulterade att Pogba fick avsluta på halvvolley och de två andra målen gjorde Zlatan. Båda gångerna assisterade Rooney. Nice! Efter det ville både Ullis och jag ut och springa lite grand. Det blev en kortare tur men fy vad det bet i kinderna. Vi sprang utan någon riktig plan och snart närmade vi oss kyrkan och vi stannade till en liten stund och jag bara sjönk in i mina tankar och tänkte på mina nära och kära som har gått bort. Det kändes fint och jag tyckte mig fyllas av energi och glädje, det kändes bra helt enkelt. Sen iväg igen och vi joggade fortfarande utan plan och snart nog var vi vid affären och stängde av klockan. Det blev en enkel jogg på 5,2 km, det fick räcka idag.

Av Niclas Bernhardsson - 5 november 2016 18:43

Lördag och jag kände mig fortfarande lite sliten och hade nog hellre sett ett långpass imorgon än idag. Men Ullis var riktigt het på att vi skulle ut idag och tidigt skulle det vara eftersom vi skulle vara barnvakt också. Jag ligger och drar mig bra länge men snart får Ullis upp mig och jag får ligga och röra leder och liksom vakna till. Knaka ut händer och fingrar samt röra fotlederna. Snart kommer jag iaf upp ordentligt och Ullis har bakat några Paleo-plättar. Det smakade riktigt bra och det blev även en påtår efter det. Och sen ringer Svarte Petter och bjuder in sig själv på kaffe och ville diskutera lite - trevligt! Efter det så är det bråttom ut och kroppen känns stel och det är också rätt kallt. Pulsen går som vanligt, iaf för mig, upp i början men efter någon kilometer så är det okey och ben och leder fungerar som det skall. Och det dröjer bara någon kilometer till så känns det helt perfekt och det känns som om man kan springa hur långt som helst. Men det är blåsigt och när vi närmar oss Västerljungsrondellen är det lite mer öppet och vinder tar tag i en. Och när vi viker av mot Trosa får vi vinden rakt i ansiktet och Ullis väljer först att lägga sig bakom men känner inte att hon vinner så mycket på det. Kanske gjorde hon det, iaf lite grand, för mot slutet av motvinden så har mina krafter nästan försvunnit. Pust, det var riktigt jobbigt men kroppen känns fortfarande överjävligt bra och jag bara njuter. Vi fortsätter mot Vagnhärad och får nu vinden rakt i sidan och det är abslut inte lika jävligt men Ullis är lite sliten idag. Vi räknade förresten ihop våra träningstimmar igår och det verkade som om jag för första gången har tränat mer än Ullis. Så vi satte oss med dator och träningsdagbok och kollade igenom alla pass. Och tror ni inte jag fick sitta och manuellt föra in pass på pass, på pass, på pass... Satan i gatan! När allt var klart så var hon som vanligt lite värre än mig men nu var det iaf väldigt nära. :-) Snart var vi iaf inne på sista biten in mot Vagnhärad och hade vinden i ryggen, det kändes riktigt bra och visst blev jag lite sliten av passet iaf. Vi snittade rätt lugnt idag och hade 6'09/km och det märktes även på pulsen som var låga 138 i snitt. Sträckan blev 17,34 km. Tack kroppen och tack älskling för att du alltid driver på! :-)

Av Niclas Bernhardsson - 4 november 2016 18:00

Fredag och jag ringde och försökte pressa på lite så att den nyinköpta bilen kanske kunde hämtas idag. Men trots att det verkade kunna lösa sig först så stötte jag på patrull. Det var både sjukdom och pappaledighet som ställde till det. Nåja, på måndag så skulle allt bli klart. Efter det samtalet och några till så fixade jag lite på tomten. Tyvärr kände jag mig lite småhängig och det har jag varit i några dagar, kanske har jag något i kroppen. Men jag kunde ändå inte tänka mig att ställa in träningen. Fast man kunde ju hålla sig till enbart lite lättare simning idag. Svärmor kom på besök då hon fått något fel på sin mobil och Ullis och grabbarna fixade det och sen bjöd vi henne på lite mat. Det blev kyckling och ris. Smakade helt perfekt. Efter det så följde vi med henne en bra bit på vägen och vek sedan av mot badhuset. Vi hade bestämt oss för att enbart köra distans idag. I simhallen så ser vi att Rajje simmar på för fullt. Eller iaf lite halvt om halvt. Han har lite svårt att koncentrera sig utan vill bara hem till barnbarnet, nybliven morfar som han är! :-)

Han är iaf kvar ett litet tag och Ullis och jag hittar några tomma banor. Rojne var också där och verkade sugen på att lära sig crawla bättre. Jag tipsade honom lite grand och jag märkte att han var kvar ett tag. Efter ett tag så bytte han bana och då styrde vi tre som var kvar om det så vi slapp simma i cirkel. Och nu verkar jag fått till glasögonen, iaf hyfsat bra. Jag stannade till några gånger och rätta till det och drog sedan vidare. Killen som var kvar, på min och Ullis sida, var rätt snabb och vältränad och det gjorde ju att hornen växte ut lite grand. Han körde iofs intervaller men det sporrade iaf mig att inte bli omsimmad och det funkade ett bra tag. Men sen släppte jag lite på prestigen och kanske blev jag lite trött också. Men det blir hela tiden bättre och bättre med konditionen och jag kan trycka på hur länge som helst nu och återhämtar mig väldigt fort. Det känns som jag befinner mig i superkompensation just nu. Och jag orkar både lite högt i träningsmängd och hyfsat bra med kvalitet. Bara hoppas det håller i sig en längre tid. Drömmen hålls fortfarande vid liv.

Hur långt blev det idag förresten? Nja, det blev 1600 meter och distansfarten låg på runt 2'17, 2'18. När jag tryckte på så gick det förstås lite fortare och det känns riktigt bra att jag kan ligga på runt 2'00 mitt i distansen utan att det känns för hårt. 

Av Niclas Bernhardsson - 3 november 2016 22:14

Rätt länge så har det känts helt super med kropp och knopp, iaf efter att man vaknat till och fått leder och sånt varma. Men nu har det börjat kännats lite att man ökat rejält på träningen. Och idag skulle vi lämna igen bilen, vi lånat, till Jocke och Lina och tänkte springa tillbaka. Vi stannade till några minuter och busade med smågrabbarna. Sen var det dags att springa tillbaka och det var klart sega ben från start. Jag gnällde lite om det men fick mig en tankeställare när jag började tänka på hur mycket knoppen styr kroppen och snart nog var jag också lite varmare. Det började helt enkelt bli väldigt lätt att springa men när man endast har två kilometer kvar så verkar det hända något konstigt i luften. Det är som något stort vitt börjar sänka sig lite överallt och vi trodde först att det bara var lite dimma men snart nog så snöar det ymning och det blir hårdare och hårdare. Nu kommer det rakt vågrätt och små stenhårda flingor/hagel. Fy bubban, det gick inte att titta. Ullis drog ned mössan och var helt röd om kinderna. Hur jag såg ut? Ingen aning men man blev iaf rejält nedkyld. Efter någon kilomer fick vi dock lite lä från både bensinstationer och skog. Skönt! 

Efteråt var det riktigt skönt med en lång varm dusch! :-) Sen lite käk innan det var dags att planera för nästa pass. Ullis och jag tänkte försöka hinna med att vara med på ett Core/Pilates-pass, med Sara som ledare. Jag kom inte riktigt ihåg hur passet var och det var länge sedan jag var med på ett sånt här pass. Det var som väntat en hel del träning för bålen och vi avslutade med Pilates  som jag nog inte riktigt kan förklara men det är en hel del stretch i det. Klart behövligt iaf. 

Efter det så bytte jag om och inväntade löparkompisarna. Backträning stod på schemat och i entrén satt Putte där och väntade och snart nog kom även Flaken. Jag hade visst skickat fel träningsprogram och eftersom det bara var vi tre idag, och alla var dessutom lite slitna, så blev det vanlig distans. Vi körde en kortare runda på 6,5 km och jag körde med broddskor, eftersom det var lite halt. Putte och Flaken halkade till på några ställen men i det stora gick det bra. Skönt med bastu efteråt. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards