Alla inlägg den 10 januari 2017

Av Niclas Bernhardsson - 10 januari 2017 10:33

Först och främst så vill jag klargöra att jag inte blivit helt galen då jag skriver om mig själv i tredje person! :-)

Men jag är ju en rätt kraftig motståndare till allt vad dieter heter och tyvärr så brukar man bara lura sig självt då många dieter går ut på att strypa kolhydrater och det i sin tur gör att man tappar rätt mycket i vikt fort pga att kolhydrater binder mera vätska. Men till saken då. Tim kom och visade mig något nytt, för mig var det iaf det, och det var 16/8-dieten, eller om man skall kalla det fastan. Och eftersom Colting talat sig varm för att då och då lägga in lite fasta och själv ser jag det som intressant då kroppen får chans att återhämta sig och t.ex cancerceller inte får näring, så lyssnade jag noga. Jag fick en länk och läste på och det verkar stå överallt om den och det låter ju klart vettigt. En av de svåraste sakerna vi har är ju att stå emot då det blir sug men det handlar mest om gammal vana. Eller gammal och gammal. Det går rätt fort att skapa ett beroende och, enligt mig, runt 1-2 veckor att bli av med det.

Och bäst att tillägga att jag är inne på den sjätte träningsfria dagen och att jag är sjuk och inte kunnat träna beror inte på någon diet då jag började igår med det här. Och det är väl egentligen ingen diet utan det går bara ut på att inte äta under 16 timmar per dygn. Resterande 8 timmarna så är det förstås tillåtet. Forskning visar att kroppen ges tillräckligt med tid för att inte på något sätt tro att det är i svältläge utan man tar från fettet och kan ändå bygga muskler. Jag ger er själv tid att söka på 16/8. Själv ser jag den stora fördelen i att inte gå och småäta i onödan. I övrigt så kommer jag känna efter om jag mår bra av att köra så här hela veckan och om man bör äta lite speciellt under det s.k ätarfönstret.

Men det kan ju ändå vara kul att följa lite resultat. Precis innan jag blev sjuk så vägde jag in på 83 kg. I samband med det så firade vi Ullis och Tim och det blev faktiskt lite fika så jag har säkert gått upp 2 kg då jag heller inte tränat. Men 83 kg hade jag nog fort kommit till så jag säger att det är startvikten idag. Asch, jag kollar av. Jo, 85,1 kg stod vågen på.

Hör gärna av er med lite tankar och ideér. Min tänkta matchvikt vid Kalmar Ironman är runt 73 kg.

Btw, forskning blir man ju inte riktigt klok på. Har ni sett att man skall leva längre om man äter mindre kolhydrater? Nu visar annan forskning att om man äter extremt mycket kolhydrater så lever man längre. Läser man för mycket så dör man nog i allmän förvirring! ;-)

Av Niclas Bernhardsson - 10 januari 2017 10:02

Ja så har man då äntligen läst klart en bok igen. Som ni säkert läste igår, de av er som är trogna läsare av bloggen iaf, så har jag haft boken Gysing 50 nyanser av LÖPNING i min hand och i natt så läste jag även ut de sista sidorna. Så nu har jag återigen öppnat "bokfönstret" och apropå fönster så har jag precis öppnat ätarfönstret igen. Jag som typ varit den värsta av motståndare till olika typer av dieter men den här 16/8-dieten, om man nu kan kalla den för diet, verkar bra och jag tror på den. Men mer om den strax. Till boken igen då.

Boken handlar kort och gott om olika händelser i och kring löpning, som lopp och träning. Skrivet med en hjärtlig ton och med bägge fötterna på jorden. Ibland med betoning på lätt, som när han provade Anti Gravity band. Nu kommer jag inte ihåg precis vad bandet heter men det finns bland annat ett på Sydpolen och då pratar jag om badhuset i Södertälje. Kanske bra att tillägga så ni inte börjar planera in en livsfarlig och väldigt omständig expedition här och nu. Nu kanske inte alla tycker det jag skrev nyss var så roligt men det är lite av samma typ av humor och skräms man inte iväg av den och samtidigt gillar löpning så är det absolut en bok för dig. Många av texterna känner man förstås igen från svenska Runners World. Tidningen som han skriver i och som väl fortfarande är den ledande löpartidningen i Sverige. Jag gillar skarpt den nya utmanaren, om man får säga så?, Spring. Hursomhelst, spring och köp boken! Den har jag läst nu då jag ändå varit hemma och varit sjuk.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards