Alla inlägg under juni 2017

Av Niclas Bernhardsson - 22 juni 2017 08:15

Det är ju inte direkt litet men så grymt mycket mindre än det gigantiska stället på Torsåsgatan iaf. Det var det största gym jag har varit på iaf. Men nu var det viktigt att komma igång fort och då passet det mindre gymmet, som bara låg två minuters gångväg ifrån hotellet, perfekt. Ullis tog med sig löparskorna och drog iväg på en löptur medan jag gick in på gymmet och ställde mig på en Cross Trainer. Med TV och allt! Härligt! Mindre bra var dock att man skulle ha haft hörlurar med så jag hörde ingenting... ;-) Nåja, lite morgon-teve utan ljud funkar ju det också.

Lite annorlunda benrörelse på den här maskinen och det gjorde det lite jobbigare. Tyvärr, eller kanske inte, det lär visa sig, så var fotvinkeln väldigt tvär så jag kände ganska mycket i hälen.

Till slut så är jag klar, vi går hem och duschar snabbt av oss och äter frukost. Sämre start på dagen kan man ju ha. Sen checkar vi ut, går på stan, där vi tog en glass, och sen började vi åka hemåt. Men vi kom inte längre än till Sportson, i Kalmar, där vi fastnade i någon timme och det blev nytt däck och ny kedja. Bra service men jag skall försöka få tag på en riktig entusiast på Sportson, han stod på Kalmar-mässan sist. Och så skall jag snacka lite mer med honom. Han har jag förtroende i överflöd för. Typ vad ger mest watt för en viss summa pengar och när börjar det blir pengar i sjön.

Hursomhelst kom vi sen vidare och vad skönt att vara hemma igen. Bra träningsläger men skönt att vara hemma!

Av Niclas Bernhardsson - 21 juni 2017 21:48

Onsdag och nu packades både cyklar och våtdräkter in i bilen. Men Ullis och jag varv lite sega på hotellfrukosten fast illamåendet från gårdagen var nästan försvunnet. Lättare matförgiftning lägger vi in det på och nu dröjer det nog tills jag käkar kinamat igen. Iaf buffé och så sent. Hursomhelst så satt vi snart nog på cyklarna och tuffade nedåt. Lite blåsigt som vanligt och vinden var västlig så man fick parera lite kastvindar ibland. När vi var framme vid avtagsvägen mot Resmo kyrka så hade vinden rakt i ryggen och när vi sen var framme kyrkan, och åkte nedåt, gick det med en ruggig fart, eller var iaf väldigt lättcyklat. Sen sista biten fram mot Segerstad och vi snittade lite över 30 km/h. I Segerstad träffade vi Långstånken och hans fru, samt deras yngste son, och vi tog en fika med dem. Trevligt! Sen lite segt att komma igång igen och nu skulle vi få det tuffare med vinden och speciellt den raka motvinden över Alvaret. Men vad har hänt? Vinden har vänt och vi får den återigen i ryggen och det går fort upp mot Resmo kyrka och när vi är tillbaka i Färjestaden så har vi återigen en snitthastighet över 30 km/h. Och med låg snittpuls också så det känns bra. Visserligen med hyfsad tur med vinden. 9 mil idag.

Av Niclas Bernhardsson - 20 juni 2017 20:45

Tisdag och nu fick cyklarna stå kvar i garaget och vi packade istället ned våtdräkterna i bilen och efter hotellfrukosten drog vi iväg och letade efter en lämplig badstrand. Efter ett tag så hittade vi fram till Långviken och där var det full aktivitet. Men hu vad det tog emot att komma ned i vattnet. Ullis hade läst att det skulle vara 18-19 grader men det vete tusan om det var! :-0 Fötterna kändes som isbitar och man fick ta det i etapper. Men på något sätt var jag i och t.o.m innan Ullis! :-D

Men det tog emot att andas och det tog nog baske mig hela tio minuter innan jag fick till något som kunde liknas vid crawl. Det gick dock lite bättre mot slutet men i det stora hela fick det endast handla om att komma i.

Sen ville jag få till lite mer träning och man fick nyttja Malkars träningsanläggning och det ville jag gärna. Ullis ville nog hellre springa men hängde ändå på mig. Hon hade iofs redan fått ihop en mil då hon sprang hem från badet.

Men först käkade vi men tror ni inte jag blev matförgiftad! :-0 Jag höll på att göra på mig innan vi kom fram. Trots det så lyckades jag köra en timme på en Cross Trainer men sen blev jag lite sänkt. Trist!

Av Niclas Bernhardsson - 19 juni 2017 19:00

Dags för cykling igen och efter frukosten på hotellet, vi sover förresten på First Hotell Witt, så kom vi iväg till Färjestaden, där vi packade ut våra cyklar. Snart var vi igång och vi höll relativt bra tempo ned mot Mörbylånga. Där stannade vi upp och blev lite osäkra på vägen. Vi åkte lite fel först men snart nog var vi på rätt väg igen och jag körde på riktigt hårt själv, ett tag, och sen sammanstrålade vi vid ett fik i Degerhamn. Men Ullis kom ganska omgående så hon var inte så långt bakom. en varsin kaffe där, och snart var vi iväg igen. Efter att haft sällskap uppför backen så öste jag på rätt länge och nu låg vinden i ryggen i början. Nice! Härlig känsla att se asfalten bara svischa förbi och mätaren var en bra bit över 40! Sen vände jag norrut och nu kom vinden från sidan, och ibland kanske också lite bakifrån. Jag tryckte på och försökte hålla ett högre tempo under längre tid. Riktigt skön känsla men lite trist med dåligt väglag och nacken smärtade mer och mer. Efter lång stund så skall man då svänga upp mot Resmo kyrka och nu skulle man få rak motvind. Men först velade jag vilken väg jag skulle ta och jag frågade en bonde. Sen alltså upp mot kyrkan och det går väl bra i början men den lååånga slakmotan, i rak motvind, gjorde det bästa för att ta ned mig på jorden. Fy bubban vad segt! Och nu började jag känna av knäet och det oroade mig. Helt klart. Sista biten nu och väl tillbaka i Färjestadens köpcentrum så plockar jag in cykeln och provar att ta på mig löparskorna. Men det går bara i tjugo sekunder och sen säger hälen stopp. Nåja, det blev 97 km cykling iaf med lite fartlek - me like! Bara hoppas värken går över i knäet och att hälen börjar funka igen.

Och, det höll jag på att glömma, jag blev nedsprutad av spolarvätska av en irriterad bilist. Fy f-n!

Av Niclas Bernhardsson - 18 juni 2017 19:00

Så var det då dags för mitt och Ullis träningsläger i Kalmar och det för andra året i följd. Tanken är att kunna träna rätt mycket och gärna på Ironman-banan. Det ger lite extra motivation samtidigt som man har lite semester. I år hade vi bokat First Hotel Witt. Jag tror att Hasse och jag bodde här 2002, det året jag bröt simningen pga bihåleinflammation. Nåja, det var ju länge sedan. Recensionerna sade att det var rätt slitet men det såg vi långt efter att vi bokat.

Som vanligt segt att åka bil och man tycker aldrig man kommer fram. Det ger en lite perspektiv på hur lång cyklingen är på Ironaman. Men så känns det ju även när man åker buss till Vasaloppsstarten. Väl framme så installerade vi oss snabbt och åkte sen över till Öland och Färjestaden, där käkade vi kroppkakor innan vi hoppade upp på cyklarna. Tyvärr rätt blåsigt och det var lite läskigt att ligga i fartställning då vindarna tog i och bilarna åkte nära. Det blev nog runt tre mil iaf, vi vände i Mörbylånga iaf och åkte tillbaka samma väg. Skönt att vara igång igen.

Av Niclas Bernhardsson - 17 juni 2017 22:45

Lördag morgon och jag var taggad till tusen! Eller iaf tillräckligt för att motstå den starka impulsen att ligga kvar och dra sig i sängen. Jag firade med en flaska bubbel igår och det blev inte mycket mer än 2,5 små glas och det verkade tillräckligt för att det skulle snurra i huvudet. Att jag inte tål mer än så handlar väl om att jag dricker så lite vanligtvis och kanske även på att jag lämnade blod i onsdags. Jag har också en egen teori om att jag tål mindre alkohol sedan jag fick borrelia. Hursomhelst så lyckade jag komma iväg strax efter 8 och på plats var det några bekanta och jag morsade förstås innan jag satte igång. Jag har en liten fäbless för tjejpop så jag skrev in girl pop, på Spotify och drog igång. Jag höll dock på att få dåndimpen efter ett tag och slängde mig över volymknappen och toksänkte! En "låt" med enbart orgasmljud! :-0 Ja, herre jävlar, som prästen sade i teve-reklamen! Det var ju lite udda att få i spellistan. Efter det så var det lite mer normala låtar men dock blev det ingen riktig fart eller var det jag som var mer sugen på drag kanske? Jag avslutade sista kvarten med Def Leppard och nu var det verkligen feeling! Det är nog mitt favvoband nummer ett! Sedan jag var en liten grabb iaf. Och så fick jag hybris och matade på riktigt tungt på slutet men kraften tog slut fortare än kvick och jag var snart tvungen att sänka. Men en timme och sedan snabbt in i duschen. När jag kom hem så var Tim uppe och det var visst en kampsportgala ifrån Singapore. Så det blev lite kaffe framför den innan jag började klippa gräset och från och till kom det några bekanta så kaffebryggaren gick varm.

På kvällen så blev det en hel del packning inför träningsresan och nu gäller det att få in några bra pass, kanske mest för självförtroendets skull. Det vore ju nice att känna att chansen ännu finns. Att hälen just nu känns skit är ju ändå något som KAN fixas. Hoppet är ju det sista som överger en. Skulle jag däremot känna att jag inte ens kan ligga i tänkt cykelfart en längre sträcka skulle kännas värre...

Så endast en timmes Cross Trainer idag, jag hade hoppats på lite mer. Men det får jag ta igen på lägret.

Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten, Bernhardsson Måleri (5000kr)

Övrig sportutrusning: Enklaresport

Av Niclas Bernhardsson - 17 juni 2017 12:51

Jag tränar ju relativt mycket och det mesta handlar ju om träningen och inget annat. Så då är det lätt att glömma bort att det faktiskt är några stycken som hjälper till på vägen och jag tänkte därför ta tillfället i akt och skriva lite om mina sponsorer, idag går jag på djupet med Ergonova.

Jag fick kontakt med Jonas, på Ergonova, och de var beredda att ha en riktigt fin stol hos mig så att det skulle underlätta min återhämtning och min prestation. Jag blev själv såld på idén efter att vi har en massagestol på skolan. Med en massage, då och då, så håller man sig skärpt mycket längre och kan hålla högre kvalitet på t.ex undervisningen. Så det är jäkligt smart att ha på arbetsplatserna då arbetsgivaren har igen pengarna direkt. Även sjukskrivningarna lär minska men risken är att det är de redan sunda personerna som använder den. Men men, det är ju eget val. Själv så blir det väldigt ofta två massagetillfällen per dag. På morgonen och sen direkt innan sängen.

Stolen som vi har masserar i princip hela kroppen och den är riktigt effektiv! Det är svårt att somna i den då den verkligen töjer på muskler och senor. Man kan välja på många program och verkligen gå in på djupet på vissa problemområden.

Är man sugen på att testa att ha en massagestol hemma, förslagsvis på jobbet, så kontakta mig så kan jag ge er en vecka extra. Vill ni läsa mer om ergonova så kolla länken här till höger.

Och maila mig vid intresse! Det går jättebra att få en egen demonstration av den i butiken.

info@enklaresport.se

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten, Bernhardsson Måleri (5000kr)

Övrig sportutrusning: Enklaresport

Av Niclas Bernhardsson - 16 juni 2017 22:00

Torsdag och det var jobbfest men jag ville som vanligt inte missa någon träning. Så det blev lite förvånade blickar på skolan då jag sade att jag inte kommer till festen. Det var förstås lite synd att missa men det var liksom en ickefråga för mig. Träningen har gått först i år. Så är det bara och sen får folk tycka som de vill. Jag har mina mål och jag vill försöka ge mig en ärlig chans. Sen kanske det inte räcker iaf men det är en annan sak. Hursomhelst så traskade jag och Ullis till Safiren och Ullis tvekade nog lite hur hon skulle göra. Hon hade ju hört mig prata så bra om Cross Trainern och nu stod ju Superbackar på schemat. Kanske inte hennes favorit och Flaken skulle bli sen. Nä, hon bestämde sig nog rätt tidigt för att joina mig istället. Väl på plats så var det bara att ställa in fläkten rätt och fylla på flaskorna och hoppa upp. Vi lämnade ju blod igår och således var det väl smart att inte köra hårt men det glömde jag visst bort efter ett tag. Jag körde rätt lugnt i början men efter 19 minuter så började jag köra intervaller och nu blev det femhundringar. Det går dock lite fortare på Cross Trainern än på löpning så de låg runt 1.45 på varje och vilan körde jag 250 meter och lugnt vilket gick på ungefär 2.25 Det blev dock bara fem stycken eftersom jag började känna mig slut och jag kom på att jag lämnade blod igår. Men bra kört och jag är nöjd. Lite segt att köra sista biten då man kände sig tom. Och bra kört av Ullis som också körde en mil, dock inte lika hårt men bra mentalt! Och bra zon 2-pass! Jag kom 20,1 km och det vore ju nice om det hade varit löpning! :-)