Alla inlägg den 23 juli 2017

Av Niclas Bernhardsson - 23 juli 2017 21:26

 

Söndag morgon och jag hade vaknat till lite runt 5 men förstås lyckats somna om. När jag vaknar nästan gång är klockan typ halv 10, tror jag. Oj då! Men jag ligger och sträcker på mig och hör kaffemaskinen i bakgrunden. Vi brukar ju morgonsimma så det skadade inte att ligga och dra sig lite någon gång. Men upp och hoppa. Efter lite frukost så vill Ullis ut på en långtur och jag vågar ju inte springa så långt ännu men efter ett tag så tänkte jag att jag kan ju joina på mina Nordic Skates. Så fick det bli. Ullis kom iväg rätt snabbt och jag började pumpa upp min skates och sen letade jag efter stavarna. Hmm, jag hittade inga. Inga privata alltså. Sen kommer jag på att jag nog sålde dem då jag inte hade några i butiken i rätt längd för en kund. Så jag plockar ut ett par nya och snart så är jag på G. Men jag får inte till remmarna så bra och det kräver nog lite mer tid än det jag gjorde. Men jag orkar inte stanna och göra om. Lite läskigt i början och det känns att det var länge sedan. Men bra att staka igen. Jag skall ju ändå åka Vasaloppet och med ökad träning totalt så kan det nog bli rätt bra ändå. Fastän jag inte kört så mycket rullskidor. Typ inget då. Eller stakat i stakmaskin. 

Jag märker att det går rätt fort och jag har bra tryck uppför backarna också men blir ändå lite förvånad över att snittfarten är så hög. Den ligger runt 3.30/km När jag kommer till Sillen-backen så är det lite läskigt då jag möter en bil och när jag närmar mig korsningen så kommer jag på att jag nog måste sänka farten för att kunna åka in på cykelvägen. Jag tror att jag skall klara svängen men jag ser ju inte hur mycket det svänger förrän jag är rätt nära och då vågar jag inte. Asch! Jag får åka på stora vägen en bit och den har visst fått ny trist och vass beläggning. Undrar om mina gamla däck klarar den, tänker jag. Men jag är snart inne på cykelvägen efter några hundra meter men det tar ju slut efter kanske ytterligare 300 meter. Så ut på vägen igen och där får jag ligga tills jag kommer in på själva huvudvägen som går genom Västerljung. Nu borde det gå undan, tänker jag. Men rak motvind, dock inte så stark men det blir ändå så det blir samma fart. Men vart är Ullis, tänker jag. Hmm, det kanske tog lite tid innan jag kom iväg men det har ju ändå gått väldigt fort. Och nu rakt emot Trosa. Jag känner att jag redan fått en blåsa på tummen så jag får korrigera hur jag håller i staven. Jag morsar på några cyklister varav en duktige Tränings-Göran. Han blåser alltsom oftast runt på sin tempohoj. Det slår mig att han måste vara rätt konkurrenskraftig i Sverige i sin åldersklass.

Fortfarande ingen Ullis och nu börjar jag fundera på om jag missat henne. Men det går så bra att köra nu så jag kör på. Genom Trosa och jag väljer de vägar jag vet att hon skulle tagit. Branta backen tar lite men jag känner mig ändå stark. Nu mot Vagnhärad och nu blir det plötsligt varmt som tusan. Det betyder att jag har vinden i ryggen nu. Och det går rätt fort. Så fort så snittempot återigen börjar gå nedåt 3.30 Men lite kvar. Och några tuffa backar också. Eller en iaf. Och den är tuff på slutet men nu trycker jag bara på. Jag ser att jag gick under 3.30 på slutet men upp igen då det gick lite trögare. Asch, under skall jag, tänker jag. Och trycker på. Och jag får snitt på 3.29 Det hade inte varit dumt på Vasan! ;-) Men mitt pass var inte så mycket att skriva hem om då jag får höra om Ullis. Hon hade visst sagt att hon skulle fortsätta in genom Erikslund och det missade jag. Jag hörde bara första delen att hon skulle via Västerljung. Väl hemma hade hon sprungit 30 km. Grymt! Jag fick ihop 22,35, tror jag, på min skates.

Sen målade jag lite på huset och vi beställde sedan mat från Sushin - gott! Det blev lite massages nyss och jag funderar på ett lätt trainerpass för att prova nya teven, som jag tänkt koppla upp till datorn. Men jag vet inte om jag har klart med klossar och sånt till skorna. Hmm, får se hur det blir. Det är ju en dag imorgon också. 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrusning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards