Alla inlägg den 3 augusti 2017

Av Niclas Bernhardsson - 3 augusti 2017 23:09

Torsdag och jag passade på att packa lite till Moraäventyret. Nu var de ju rätt många som skulle med. Tokan och Ankan åker upp med sin husbil, och huserar nog i Mora Parken, medan jag Ullis samt Svarte Petter och Tok-fia bor hos bäste Magnus, aka Fixarn! :-) Han som blivit som en bror för mig och efter Mora-äventyret så ser jag fram emot att få ett besök av honom hos mig och Ullis, det blir kul! Då skall jag bland annat visa upp Trosa och absolut också Stendörren. Och Stensund är han säkert också lite nyfiken på. Men men, det blir senare frågor. Nu är det Mora som gäller och förstås lite tävlingsnerver, fast jag var ju med förra året och det lugnar lite. Allt är bra arrangerat och det är en skön stämning. 

Hursomhelst så packade jag lite men det vore ju bra med massage av Svarte Petter. Jag krampade ju i låren sist då jag simmade. Absolut, svarade han! Han skulle komma över direkt men jag hejdade honom och sprang och köpte lite massageolja från apotektet lite fort. Rätt dyrt faktiskt för den lilla burken men den kanske är dryg. Men den var bra och han gjorde ett bra jobb. Svarte Petter alltså! Han verkar bli mer och mer nervös inför helgen, han skall ju med och köra och det blir hans första triathlon. Och Ullis första triathlon på annan distans än Ironman-distansen. Det är ju lite annorlunda och har sin tjusning. Nu blir det lite mer fokus på bytena, dvs T1 och T2. T står för Transition om nu någon undrade. När sen Ullis kom hem så grillade jag på några hamburgare och ett par karrékotletter. Grillen var lite seg att få riktigt varm men tyvärr började bricketterna ta slut så jag fyllde upp med lite kol av sämre kvalitet. Men till slut var det klart och vi fick lite bråttom att byta om och dra till gymmet. Ullis skulle springa och vi visste inte om någon skulle stå och vänta. Men idag hade nog alla annat för sig och hon drog iväg själv i regnet och jag gick in och bytte om. Snart så var jag klar och ville testa att springa lite. Jag satte bandet på 0,5%, i lutning, och körde första kilometern i 5-minutersfart, dvs. 12 km/h. Sen nästa kilometer gick i 14 km/h och sen nöjde jag mig där. Benen funkar iaf och det smärtar måttligt. Så vi får se hur jag känner mig när jag vaknar upp på söndagen om jag även skall köra olympiska distansen. Efter löpningen så gick jag direkt in till Cross Trainern och körde i runt 70% av maxpuls i ca. 25 minuter och sen körde jag 5 stycken tuffa intervaller. Jag ökade motståndet och tryckte på i 700 meter och sen sänkte jag och tog det lugnt i 300 meter och upprepade förstås - se bild!

 

Ser att jag missade att markera hur pulsen var, förutom kurvan, så här kommer en länk för den som är intresserad: http://www.movescount.com/moves/move169646876


Helt galet jobbigt och det kändes bra som en genomkörare. Jag hade egentligen ingen plan då jag gick till Safiren utan känslan fick avgöra och nu blev det lite blandat och riktigt jäkla svettigt! :-0


Jag avslutade med att köra lite rehab för hälen och det tog ganska precis 9 minuter. 

Väl hemma så tog jag mig förstås en skön massage igen, i massagestolen, och det är baske mig sant! Ryggproblemen har försvunnit! :-) Men vis av erfarenhet så brukar det bli lite obalans då något släpper men givetvis är det bra om man får bukt på ett problemområde! 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se 

Av Niclas Bernhardsson - 3 augusti 2017 09:59

Torsdag morgon och det är dags att börja packa lite inför Morakniv Triathlon. Men med gårdagens debacle så gäller det att tänka lite på kroppen och fylla på lite. Det gjorde jag förstås redan igår kväll och nu på morgonen har jag också tagit en resorb och C-vitamin. Det känns redan bättre och jag kollade av vilopulsen och tog efter det, samtidigt, som jag förde över datan från pulsklockan, en skön massage i massagestolen från Ergonova. Och det verkar ha hänt någonting med kroppen. Jag har ju alltid haft så himla ont då den går över korsryggen men det har känts lite bättre mot slutet och igår kväll så kändes det knappt alls och ingenting imorse! :-0 Det är givetvis svårt ibland att komma på när saker och ting är precis som det skall vara. Om det inte hade varit för att jag hade så jäkla ont så kanske jag inte tänkt på den remarkabla förbättringen. Riktigt skönt att liksom inte känna någon smärta alls. Det kan ju också ha varit en knuff i rätt riktning då jag fick en snabb behandling av Rygg -och ledkliniken, i Nyköping, då jag var där för att få min häl kontrollerad. Duktige Olle kollade då av min korsrygg och blev riktigt förvånad hur låst och stel jag var och blev inte nöjd men kunde typ inte göra mer. Men tillsammans med massagestolen, så här några veckor efter, så verkar det ha löst sig! :-) Nu skall jag bara försöka få Svarte Petter att förbarma sig över mig och knåda mina lår, då jag fick sådan kramp i dem och är lite stel nu. 

Och vän av ordning kanske undrar hur vilopulsen var? Det är ju ändå lite av en måttstock hur formen är. Sist var den ju stabil på 33 och någon enstaka gång var den ju nere på 32. Imorse så var den stabil på 34 och någon enstaka gång nere på 33. Säkert sjukt lågt för många av er men när jag är tränad så är det mer ett normaltillstånd för mig. Enligt läkarna så är det fel på mig men min puls är ju rätt hög då jag varit i perioder då jag inte alls tränat så mycket, typ 50-60 slag/minuten. Så jag går inte och oroar mig för mycket av vad de säger. Så nu blir det lite lugnare några dagar så kanske det blir lite fart på kroppen på lördag. Egentligen borde jag ju satsa på Olympiska distansen på söndagen istället men mår kroppen bra så hade jag ju tänkt dubblera men då är det ju försent om jag hoppar över sprinten direkt! :-) Och anledningen till att jag borde satsa på den olympiska är att jag är bättre ju längre det är. Så visst ångrar jag att jag sade till Magnus att jag satsade på pallen på hans tävingar, det är ju faktistk orealistiskt, när man tänker efter... Men men... Nu skall jag ha roligt så får vi se hur långt det räcker. Jag är glad bara jag kan ställa upp och så får jag ha hjärnan med mig så jag inte förstör något inför Kalmar Ironman, som går om dryga två veckor. 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrusning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards