Alla inlägg under december 2017

Av Niclas Bernhardsson - 21 december 2017 20:00

Efter skolavslutningen så kändes det som om luften gick ur mig. Det var ju önskespinning idag, med Puff som ledare, men lusten och orken fanns inte riktigt där. Men vad sjutton. Jag har ju önskat lite låter och hade åtminstone en låt med. Kanske två men det kanske var någon annan som önskat den. Men jag vet ju att det brukar vara skönt att träna och man skall inte vika ned sig. Sagt och gjort. Ullis var redan bokat och när jag gick in och kollade på appen, några timmar innan, var det fyra platser lediga. Det var ju bra. Så jag bokade och sedan hann vi käka lite innan också. Väl på plats så var det lite segt och ingen direkt tryck från mig. Men när "min" låt kom så ändrades det ordentligt och jag blev taggad och rejält varm. Dock väl tung cykel så man fick ingen direkt bra känsla att man var stark men jag vet ju att cyklarna är väldigt olika. Det blev 42 minuters rätt lugn spinning, iaf totalt sett. 

Sen gick jag och Ullis upp och skulle köra lite på maskinerna men det blev rätt lugnt och vi snackade nog mest med en bekant och hans tjej. Trevligt! Men lite träning blev det förstås. Det blev nog 15 minuter på lite olika maskiner och sen lite styrka. Bra ändå.


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr)

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 21 december 2017 15:33

Ja, så började juldanserna idag. Och hur gick det, kanske vän av ordning undrar och frågar? Jodå, nu känns det som en sten föll från hjärtat. Jag var framme redan klockan 07.00, och där stod vaktmästaren och undrade varför innebandysargen var kvar! :-0 Oh! Högstadiet hade ju innebandyturnering och någon lärare hade fått för sig, efter att ha kollat på bokade tider, att sargen kunde stå kvar eftersom det var några som skulle träna. Men det verkade det inte ha varit och det konfirmerades senare av en annan person. Så jag fick panik och fick sedan hjälp, av en vaktmästare, att plocka undan sargen. Lite småsvettigt och jag fick springa och byta tröja där. Det räckte ju som det var med att vara allmänt orolig för själva uppträdande och dels orolig för att inte fått igång rösten. Den brukar vara enormt svårstartad på morgonen. Jag vet ju att den brukar ordna till sig efter ett tag men så har jag ju dessutom lite problem att komma in i rätt tonart. De övriga börjar komma på plats men jag ser inte till en kollega som skall hjälpa mig med dansen. Hmm, sen glömmer jag det ett tag tills mobilen ringer. Det är hon och hon har panik! Hon har försovit sig men jag lugnar ned henne lite och vi lägger sen på. Snart är det dags. Elever och lärare börjar droppa in och jag försöker arrangera själva ringarna. Det blir som vanligt en inner -och en ytterring. Nu är det snart dags och nu droppar även kollegan in. Ibland har man ju fått lite scenskräck men den var som bortblåst och jag hälsade alla välkomna och nu började danserna. Jag kom på mig själv att bli lite förvånad över att sången satt så bra men jag råkade göra fel på ett ställe men det kunde jag korrigera snabbt. Och efter danserna pratade rektorn lite och en klass sjöng två jullåtar och jag avslutade sedan med Raketen. Jag var riktigt nöjd med hur allt gick och kanske slappnade jag av för mycket. För strax var det dags för omgång två och nu var jag inte riktigt lika lugn men ringarna formerades ganska bra men när jag strax skall dra igång så kommer jag inte riktigt ihåg vad vi skulle börja med och jag får göra om lite. Men även det går bra men det kanske var en föraning om vad som komma skulle. Rätt som det var så hör jag mig själv sjunga i helt fel takt och i fel tonart och jag vet liksom inte vad som är fel. Snacka om härdsmälta. Men men... det var, som någon sade, alla kan göra fel, och totalt sett så funkade det bra. Jag sjöng sedan också lite sämre på några ställen och faktiskt även alldeles för lågt en gång. Så inte lika bra på omgång två och lite virrigare. Efteråt så var det så skönt så jag var nog lite spänd. MEN faktiskt skitkul så jag hoppas jag får fortsatt förtroende. Nu kan det bara bli bättre! :-)

Sen blev det lite fika med resten av lärararna och sist, men inte minst, Julklappsspelet! Ha ha, det rör ju verkligen upp känslor och det blev mycket skratt där. Jag fick typ inget paket alls, när paketen, som då var inslagna, hade fördelats ut. Jo, ett paket faktiskt. Och den dåliga trenden fortsatte och alla runtomkring fick paket. Men mitt paket var det visst ingen som ville åt. Lite konstigt för det var fin och dyr choklad. Sen, precis på slutet, så föll tärningarna min väg och jag vann och jag vann. Typ hela tiden. Och jag slog typ sista gången och ville bara räcka över tärningarna då jag såg att jag vann även då! :-0 Fem paket gick jag hem med... Men jag vägrar att skämmas! :-D Samma vilkor för alla! :-) Och nu är det lite julledigt och det blir skönt. Fast träna skall jag ju förstås.

Av Niclas Bernhardsson - 20 december 2017 18:45

Onsdag och det innebär som vanligt Core-träning. Ullis var inne på att endast köra det men jag var sugen på att staka lite också. På skolan så var det lite panik med att träna julsånger eftersom jag skulle sjunga och leda det hela. Och jag var absolut inte synkad med musikläraren. Och lite lätt orolig för att inte höra vilka toner jag skulle sjunga. Men det var visst Tema-dag, på skolan, så jag fick några luckor och Anders och jag hann träna lite - perfekt! När jag förresten närmade mig lokalen, där vi skulle träna, så ser jag städtanten och då kan ju jag passa på att försöka åka nedför ledstången samtidigt som jag håller en full kopp kaffe. Svårt men inte omöjligt, tänkte jag. Och eftersom jag inte såg några elever så var utmaningen för stor att motstå! :-) Sagt och gjort. Till Anders, och städtantens, förvåning så åkte jag ned och hoppade av och det verkar klarat sig. Inga kaffefläckar på golvet och lyckan var gjord! :-D 

Väl på plats så tränade vi och jag tyckte det gick hyfsat bra. Resten fick sitta imorgon bitti. Man får väl improvisera lite, tänkte jag. 

Väl hemma så var det som sagt var Core-träning men vi hann förstås äta lite innan. Det blev hamburgare och lite strips, i form av sötpotatis, smarrigt! Så lite lagom mätt traskade vi bort till Safiren och snart var vi igång. Och passet var lite annorlunda men hyfsat snällt. Jag kanske fuskade lite, då jag hade juldansen i tankarna. Nåja. Sen traskade jag upp och såg att stakmaskinen var ledig och det var väl bara att sätta igång. Jag börjar och rätt snart märker jag att jag kör rätt fort och det var först inte tanken. Nåja. Jag kör väl på och försöker sätta rekord på 5 km eftersom jag håller ett tempo lite snabbare än 4 min/km och rekordet innan tror jag är på 20.39.  Och det är förstås en Skierg Concept 2, vi pratar om. Fastän jag inte tyckte det gick så fort så är jag riktigt trött vid 1 km och misstänker att jag var lite för taggad. Jag har tyvärr glömt pulsbandet och kanske var det dumt att maxa direkt efter ett Core-pass. Det är liksom samma muskelgrupper. Och jag blir tröttare och tröttare men jag försöker samtidigt räkna ned. När det är en kilometer kvar så är jag helt jäkla slut. Men jag ligger faktiskt fortfarande under 4 min/km men nu är det reserverna jag går på. Vid prick 4,5 km så har jag tiden 17.52 och kan faktiskt tappa lite på slutet men det liksom värker ganska kraftigt från hjärttrakten och det känns nästan lite olustigt. Så jag hoppar av där och nöjer mig med att lyckas köra stenhårt i 4,5 km på den jobbiga maskinen. Lite snöpligt kanske att inte köra som jag hade tänkt men men...

Sen avslutade jag med 10 minuter på Cross Trainer, väldigt lugnt och fint. Typ 120 slag/minuten. Får kolla sen på Movescont...



Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr)

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 19 december 2017 17:00

Tisdag och Ullis och jag hade tänkt att träna direkt efter att hon slutade på jobbet. Jag hinner knappt landa hemma förrän det är dags och jag beger mig ned till Trosa. Tim hänger på ned och tänker också träna medan vi tränar. Låter smart för Felix verkar trött och det var osäkert om han skulle komma ned till gymmet sen. Hursomhelst så släpper jag av Tim, på Skrotnissarna, och åker sen och hämtar Ullis. Vi fixar oss iordning och snart är vi bägge igång. Efter 5 km, rätt lugnt, så kör jag igång med intervaller och det blir som vanligt 600-ingar, med 400 vila. Men när jag trycker på så är det någon slags fördröjning på maskienn så det svajar lite med motståndet. Men ökar jag inte för fort så funkar det. Har jag upptäckt. Nåja.... Efter 6 stycken intervaller så känner jag att det är nog och Ullis verkar tycka att jag kör riktigt hårt. Kanske inspireras man av att det är många i lokalen också. Jag har en äldre herre på en motionscykel, strax bakom mig, och han verkar notera mig iaf. Sen om det är för att jag har lite ljud för mig eller slår mig på benen - det vet jag inte :-0 Efter det så kör jag lugnt ett tag och vid 45 minuter så är jag nöjd och så även Ullis.


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr)

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 18 december 2017 21:45

Dagen efter långpasset så traskade vi som vanligt till Safiren och jag hade tänkt att staka någon mil. Men maskinen var upptagen och när jag frågade hur länge till han skulle köra så var svaret en halvtimme. Eller han sade att han skulle köra 50 minuter och jag såg att han endast var uppe i 20 minuter... Hmm. Jag gick till Cross Trainern som vanligt och det blev 30 minuter och rätt lugnt. Sen ser jag gubben och det verkade stämma rätt bra med tiden. Så jag går och stakar och det blir lite halvhårt och jag snittar 160 sl/minuten och får tiden 21.05 på 5 km. På Crossen snittade jag endast 128 sl/minuten så lite skillnad där. Det fick räcka för idag. 



Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr)

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 17 december 2017 22:00

Så var det dags för Trosapromenaden och rätt många från klubben skulle springa. Ja, vi springer fastän det egentligen är tänkt som en promenad. Det är en rätt lång historia om hur det började men jag tar slutet istället. För det är så det börjar verka vara. Ja, slut alltså. Det är alltför folk som går och faktiskt mer och mer som springer. Men hursomhelst så är det en kul grej för oss, i Löparklubben, att vara med på. Men jag har ju löpförbud och var lite inne på att staka på mina Nordic Skates. Men sist frös jag som sjutton då skon är rätt öppen och jag styrde snabbt om till att köra Cross Trainers samtidigt som de andra sprang. Så fick det bli. Jag skjutsade Ullis till taxin och sen åkte jag vidare mot Safiren Sports Club, i Trosa. Där var jag förstås helt själv och jag var så gott som sist igår kväll och först tillbaka på samma gym. 06.29 så drog jag igång och hade laddat upp med sportdryck. När jag kommit 10 km så hoppar jag av och springer och lättar på trycket. Snabbt tillbaka så är jag lite förvånad över att skärmen var svart och tror då att den var död och börjar om. Men det gjorde ju inget. Det är ju bara att addera 10 km på distansen och jag fortsätter. Jag inser ju också att maskinen ändå kommer att börja om vid 99 minuter så det blir ändå bra om jag startar om maskinen ibland och det blir följdaktligen vid 10 och 30 km körda. Det känns rätt tungt från start men snart är jag inne i ett bra flow och jag kämpar mig till 3 timmar, fastän jag ett tag var inne på att 2,5 timmar var okey. Det blir dryga 44 km och alltså prick 3 timmar. Lite småsliten men nöjd. Efter duschen får jag sitta och eftersvettas ett tag innan jag hoppar in i bilen. Nu vill jag hem och se om Kalla kan försvara sin ledning i jaktstarten. Det gick inget vidare iofs... Fast tufft läge och klassisk stil är ju inte hennes bästa disciplin. 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr)

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 16 december 2017 22:33

Lördagsmorgon och dags att kravla sig upp ur sängen och bege sig till Safiren för lördagsträningen. Men det var segt och det var på håret att vi kom i tid. Men snart var man igång och det kändes rätt bra efter ett tag. Och vi avslutade med att köra två och två och det blev jag och Uffe idag. 45 minuters morgonträning och sen hem för lite frukost - Nice! Och sen var det fullt upp med skolarbete, det brukar kunna bli rätt tufft i slutet på en termin. Men på kvällen kom träningssuget åter och jag drog till Safiren Sports Club, i Trosa. Nu var det stakning som stod på schemat och det blev lite fartlek och jag simulerade Vasaloppet men komprimerat till endast 10 km. Det blev knappa 45 minuter varav sista fem var rätt lugna. Jag avslutade med rehab för hälen och gick sen och duschade. Skönt pass! Och bra träningsdag. Imorgon väntar ett riktigt långpass och jag skall försöka köra Cross Trainer i hela 3 timmar. Får se hur det går... :-0


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr)

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 15 december 2017 22:15

Skolan och sista dagen på skridskoveckan och "endast" ettor idag. Och som jag normalt inte har men jag hjälpte en kollega och det kändes rätt lugnt. Men ganska snart så insåg man att det inte bara var så bara. Några elever visade sig från sin ocharmiga sida och typ vägrade att gå med. Men efter typ 10 minuters försening kom vi iväg och kollegan och jag tog varsin bil med diverse saker och var i ishallen i god tid innan. Men ettorna var mer krävande än jag trott och väl tillbaka på skolan var jag rätt slut. Rätt ogenomtänkt så lyfte jag upp en liten elev och åkte lite grand. Strax efter det så skulle typ alla bli lyfta! :-0

Och efter lite jobb så avslutade vi jobbveckan med lite fika i arbetslagsrummet och Lasse-ponken bjöd på lite godis. Men jag nöjde mig inte med lite utan glufsade i mig en hel del. Det räknade jag med att jag skulle förbränna på kvällen dock och snart satt jag i bilen på väg hem. Och timmarna gick och snart ville jag dra iväg till gymmet och där var planen att köra 45 minter Cross Trainer och 45 minuters stakning. Men jag körde på lugnt och fint på Trainern och tiden gick. Det blev till slut 20 km och typ 71-72 minuter och sen nöjde jag mig med två kilometers stakning på dryga 9 minuter. Det fick duga.


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr)

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards