Alla inlägg under februari 2018

Av Niclas Bernhardsson - 19 februari 2018 21:00

Måndag och idag hade jag tänkt att träna lite på gymmet. Jag, och Tim, jobbade lite först på Enklaresport och sen mot kvällen ville jag träna lite. Men jag var inte riktigt säker på vad så jag tänkte bestämma mig på gymmet. Där var det rätt lugnt så man kunde köra vad man ville. Jag tog upp min iPad och startade igång Youtube och hittade en film som någon filmat med en Gopro, den funkade bra och var på 40 minuter. Det fick mig att lugna ned mig lite grand då jag kollade på filmen hela tiden och inte på farten. Så det blev en mil runt 47 minuter och jag kände mig lite småseg. Efter Gopro-filmen så drog jag igång Vasaloppet och jag blev lite bekymrad då jag såg hur mycket tid som försvinner i första backen och jag borde ha seedat upp mig. Min sista chans försvinner på tisdag men jag kan inte vara ledig hela tiden från jobbet och kanske får satsa fullt något annat år istället. Jag har hursomhelst tränat väldigt bra inför Vasan det här året så det borde bli bra iaf. Efter stakningen så ställde jag mig på en Cross Trainer och körde lugnt i 30 minuter. Så rätt lugn träning idag. 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 18 februari 2018 22:30

Ullis såg på FB att det var hyggligt fina spår i Ekensberg, i Nyköping, och det lockade lite. Jag hade en kund på förmiddagen och efter det så hade jag väl tänkt att få i mig lite käk men det blev istället lite russin och sen åkte jag iväg. Ullis hängde med då hon skulle träffa en väninna. Väl på plats så hinner jag knappt komma ur bilen då en bekant herre ropar: "Bernhardsson!?". Det är en trevlig man som jag träffat några gånger. Första gången så demonstrerade jag stålsickling och sedan har jag mött honom några gånger på Vasaloppet. Han hade visst gjort spåren och vilket läge det var. Tyvärr så fäste det inte alls då jag slängde på lite blått innan utan att ha koll att det faktiskt var plusgrader. Så det var stakning som gällde men det var inte direkt kuperat så det gjorde inte så mycket. Lite genomslag, här och där, och rätt isigt ibland. Men i det stora hela så var det fantastiskt och så underbart att få åka skidor. Jag hade nog tänkt att köra på stakmaskin idag men det kanske kunde bli två pass idag. Efter drygt 12 km så fick det räcka och jag fick stanna i mitten och dricka lite vatten och trycka i mig mer russin. Men alltså totalt 12 km och 50 min. När jag tryckte på så låg jag iaf klart under 4 min/km. Det känns rätt bra inför Vasan men men... Första backen och från led 6. Med så bra skidträning innan så är det surt att jag inte fått till något seedningslopp. Men jag siktar ändå på låga 6 timmar. 

På vägen hem så stannar vi till vid Max, då både Ullis och jag var hungriga. Jag ber om att få så laktosfritt det går och han frågar om såsen. Jag får för mig att den är laktosfri men vi bestämmer ändå att halvera den. Och förstås ingen ost. I övrigt så ville jag inte ha is i vattnet. Vi äter och åker hem och nog sjutton är det is i vattnet och när vi nästan är hemma har jag ruggigt magknip och kan knappt komma hem. Duschar och mår lite dåligt och får lägga mig. Toksomnar (!) och sover nog i två timmar och sen är det kväll. Vet inte om jag fick i mig för mycket laktos iaf. Jag har, som många vet, lite strul med att hjärtat hoppar över slag, då jag får i mig laktos. Sen hittar jag iaf lactras-tabletterna och det ordnar till sig. 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 17 februari 2018 22:00

Hux flux så blev det visst en vilodag igår och det händer ju inte så ofta. Jag har ändrat lite av min filosofi och försöker få in allt mer träning då jag ändå tycker att man vilar mycket varje dag, trots träning. Och undersökningar visar att man får bättre effekt av kontinuerlig träning, typ varje dag. Och med ett inlägg av duktige vännen Patrik Engström, i färskt minne, där han beskrev att han blev seg efter vila, så gick vi, dvs jag och Ullis, till gymmet för lite Nordic Line-träning, med Carina som ledare. Och det var sirap i hela kroppen, även för Ullis! Carina undrade vad det var med mig. Men jag kämpade mig igenom passet men det kanske inte var det bästa av pass. Senare, på kvällen, så ville jag få lite revansch, eller rättare sagt få in lite mer träning och jag tänkte bara köra lugnt. Jag åkte ned med killarna, som skulle träna på det andra gymmet, i Trosa. Och tanken var som sagt var att köra lugnt och väl framme på gymmet så nästan ekade det. Det var helt folktomt. Och jag bytte om och satte igång. Vattenflaskan hade jag glömt hemma också. Sen fick jag för mig att sända live och det var kanske inte så roligt att titta på men jag blev lite taggad och körde igång med intervaller. Det var kanske som mest 7-9 stycken som tittade men många tittade in och sade hej. Lite roligt. Och det sporrade lite och jag fick lite puls emellanåt. På vägen hem så stannade vi till och köpte pizza och kollade lite på Jessicas och Anjas OS-sammandrag. Bra dag!


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 15 februari 2018 20:00

Torsdag och det innebär som nästan alla andra dagar träning. Så väl hemma så traskade jag förstås till gymmet igen. Och lite träning blev det även på skolan då jag är med och instruerar. På gymmet så blev det en mils stakning på en Skierg Concept 2, det finns bara en stakmaskin på gymmet, för övrigt. Det blev lite halvhårt med en ökning i slutet på två kilometer och då dunkade jag på rätt hårt i slutet av den. Sen en kilometer lugnt. Jag avslutade med en kvart på en Cross Trainer. Kanske lite mindre än planerat men jag kände mig lite sliten och det visade även min puls sen hemma i soffan. Den var typ över 60 slag/minuten! :-0 Och som vanligt en hel del prat i bastun men idag var det värre än vanligt. Kul att komma hem och se sammandraget över Hanna Öbergs sagolika race - Wow!


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 14 februari 2018 22:30

Onsdag och jag hade tur att få plats då jag hade glömt att boka. Så Ullis och jag traskade ned och jag kände mig lite småsliten men Core-passen är bra, det är bara att följa liksom och man vill inte gärna vika ned sig då man anses vara lite vältränad. Men fy bubban vad det kan ta emot ibland. Men för det mesta så har jag inga problem att hänga med och jag tror nog att min stelhet spelar in ibland. Dock tuffa 45 minuter och sen gick jag och upp och körde en mil på Cross Trainern och det blev ganska hårt på motstånd 13. Tiden blev 31.32 och jag snittade runt 146 slag/minuten och toppade på 159. Att jag skriver runt beror på att pulsen visade för lågt de första 5-6 minuterna så de tog jag inte med då jag analyserade snittet.


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 13 februari 2018 22:15

På skolan körde jag frågesport, då gymnastiksalen var uppbokad av högstadiet, och det var då och då en pers med elever som inte tålde att förlora. Men utan känslor är det heller inte så roligt. Så rätt utvecklande och kul ändå. Väl hemma så var jag nästan utmattad men ville förstås träna. Ullis och jag mötte en löparkompis vid Safiren och hon hade varit och simmat. Och vi gick in och körde igång. Jag ställde mig vid stakmaskinen och efter 2 km uppstakning så drog jag igång och det blev 5 stycken och på slutet var jag så jäkla slut. Alla intervaller låg, utan att jag förstås hade koll då jag körde, mellan 2 sekunder. Intervallerna var 600-ingar och vilan var på 400 meter då jag körde riktigt lugnt.


2 km uppstakning: 9.44

Intervaller - vila

2.19,7 - 1.55,8

2.20,3 - 2.17,7

2.19,9 - 2.12,5

2.19,9 - 2.12,8

2.18,2 -

Nedstakning 1,4 km: 7.38,4


Jag avslutade med att köra mitt rehabprogram för hälen. Det tog nästan en kvart.


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 12 februari 2018 22:15

Måndag och på skolan var det styrka och spökboll som var i fokus. Jag visade förstås alla elever vad de skulle göra så lite gratisträning fick jag då men på en lektion var jag med fullt ut. Härligt och det sporrade även eleverna. Ibland går det och ibland inte. Sen, hemma, var det träning igen, förstås. Det blev distans på stakmaskinen och som vanligt blev det en mil och tiden blev 44.15, hyfsat trött. Så lite hårdare än medel iaf. Jag avrundade med 25 minuter på Cross Trainern och snittade pulsen på 142, lite lägre än stakningen som blev 153 slag/minuten.


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 11 februari 2018 22:00

Söndag och Ullis och jag ville testa mitt spinningpass igen och nu försökte jag hålla rätt tider. Tyvärr är det fortfarande några låtar vi inte är riktigt nöjda med men vart skall fokuset ligga? Bra låtar eller låtar som gör det lättare att ligga på rätt nivå? Hmm, det blir något att fundera på. Det optimala är förstås en kombination. Det blev totalt 52 minuter spinning och efter det körde vi lite styrka i träningsrummet. 14 minuter blev det nog och det tog emot men eftersom Ullis var där så taggade man till. Hon var grym!



Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards