Alla inlägg under juli 2018

Av Niclas Bernhardsson - 16 juli 2018 21:15

Ullis och jag hade snackatg lite om att hyra kajaker och paddla lite. Och nu var det dags. Vi fick med oss Felix och sen styrde vi kosan mot Hälgö. Ullis hade mailat lite med dem och de kunde hyra ut tre stycken singelbåtar. Spännande. Vi avböjde de smalaste varianterna och sade att vi var nybörjare. Efter lite instruktioner, från den i övrigt mycket trevliga och pratglada ägaren, så kom vi då iväg. Lite småläskigt i början och det gick inte alltid som man ville. Efter tips från uthyraren så körde vi längs strandkanten och letade efter en kanal in till en närliggande sjö, den skulle vara mycket trevligare än havet, som kryllade av alger. Sagt och gjort. Vi hittade kanalen och vi blev nästan knockade av hur fint det var i kanalen in mot sjön. När vi kom in en bit in i sjön så kände vi att vi behövde sträcka på ryggarna. Det kändes som det tog på krafterna och alla vi tre behövde nog en paus och vi tog fram lite mat och dukade fram. Efter maten så hoppade vi i och simmade. Rent ljuvligt och snart kände vi oss piggare igen och började paddla ut mot en ö som låg en bit ut i sjön. Eller en bit ut. Det såg kort ut men det tog sin tid. Fast vi hade vågor och vind i ryggen så snart nog var vi där men Felix började klaga på ryggont och det var en behaglig andra paus och nu endast kaffe. Och förstås lite simning igen. Sen rundade vi ön och började paddla hemåt och och vi pausade på samma ställe som förut och sen vidare tillbaka till vart vi startade. Förvånande så kollade vi på min klocka som visade dryga 9,5 km. Lite vågigt på hemvägen och man var lite mör. Väl hemma var man bara tvungen att sträcka ut sig lite. Men vad underbart det var!


På kvällen gick vi till Safiren och Ullis gick och körde ett gruppass medan jag ställde mig på en Cross Trainer och körde i 45 minuter. Rätt lugnt och fint med en snittpuls på 145 slag/minut. 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 15 juli 2018 23:15

Först och främst så får jag be om ursäkt att jag kommit efter med bloggandet. Självfallet så är det för min egen skull som jag bloggar men jag vet ju också att några är inne och kikar om det kommit något nytt. Mitt mål med bloggandet är att liksom föra en dagbok, som jag då och då kan kolla tillbaka i. Men rätt ofta så pushar det mig att veta att det finns folk som kollar min träning. Nu har det dock blivit lite mindre av den varan men jag försöker iaf att hålla igång någon typ av träning, så att jag inte startar om från noll. Hursomhelst så blev det återigen en morgonpromenad och nu ville vi köra avslutaden delen på Strutsrundan. Och anledningen till att den heter det är för att man, i början, passerar Solberga Gård, som förut hade strutsar. Dock passerar man inte den gården på den här avslutande rundan. Men det tar ju en stund att komma till själva rundan nu så det lär bli långt ändå. Och det blev 10,5 km. Vi avslutade med att gå och hämta pengar och gick och köpte oss en varsin kall dricka. Det är satans hett! :-0 Senare på dagen så tyckte både Ullis och jag att det skulle vara trevligt att ta hojen till Mariefred och hälsa på faster E-M och hennes L! Den sistnämnde sprang på typ 2 timmar blankt på första upplagan av Lidingöloppet. Ville bara upplysa om det för de som säger att det bara var stigar på den tiden. :-) Snabbt är det iaf. Jag har som bäst knappa 2.15 Får nog vara nöjd med det. Hursomhelst så parkerade vi hojen och gick in i deras klimatreglerade villa. Jösses vad skönt med riktig Air Condition! :-0 Vi stängde dörren fort och sen blev det gofika och trevliga samtal. Men tiden gick fort och jag ser att vi har rätt bråttom om vi skall hinna se fotbollen! :-0 Kanske inte så trevligt men jag har ju nästan följt varje minut av det här mästerskapet och Ullis och jag kan ju ta en tur till snart. Det trista är att E-M och L har försökt att hälsa på oss fyra (!) gånger men då har Ullis och jag aldrig varit hemma... Vet inte hur de lyckas... Eller är vi alltid iväg på något? Hmm... 

Jäkligt skön väg till Mariefred är det iaf. Mycket kurvor. 



Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 14 juli 2018 10:00

Vad var det som hände egentligen? Jag som hatade promenader men när kroppen måste vila från löpning så kan man lätta hitta annat som funkar. Men promenader? Det var ju pyton för mig förut men nu gillar jag det verkligen. Jag började ju gå när Ullis fortfarande jobbade så jag blev lite van vid att gå själv och jag lyssnade på musik. Men det är ju ännu trevligare att gå med den man älskar och man hittar alltid något att prata om. Men ibland så kan Ullis ta och lyssna på en ljudbok och jag kan lyssna på musik. Jag har ännu inte börjat lyssna på ljudböcker. Jag, som är traditionalist, vill nog gärna hålla i en bok och läsa. Men jag har ju uppenbarligen kunnat ändra mig förut så det kanske kommer det också. :-) Det blev iaf en lite mindre sträcka på runt 7 kilometer. Sen röjde vi lite på tomten och åkte till återvinningsstationen lite fort innan vi åkte till ICA Trossen och deltog i Nyckelskramlingen mot rasism. Kändes bra att kunna ta ställning och det dök upp ett femtiotal men vi visade oss iaf och hoppas det fick några att tänka till. 



Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 13 juli 2018 22:45

Fredagen den trettonde, var det ju, och på kvällen så fick Ullis och jag med oss barnen till Stensunds brygga för lite mat. Vi käkade gott och sen blev det förstås lite bad. Jag ville prova att simma lite för sist gick det ju inte alls. Det var lite algblomningen men inte så farligt. Jag hade fått med mig min astmaspray och pumpade några gånger. Det gick bra från start men nu var vi ju inte här för att simma. Men jag låg i runt 10 minuter och simmade lite då och då. Och god mat var det, trevligt!



Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 13 juli 2018 22:00

Ja, först och främst så kanske några av er reagerade på ordet besiktiga. Men det har varit två olika skolor och jag växte upp med besiktiga. Fast nu vill alltfler att vi går över till besikta. Och kanske blir det så för mig också. Det kan ju lätt bli en tungvrickning på meningar som: "Jag besiktigade hojen igår". Dock är jag lite tradionell och gillar att det finns en viss tröghet i språkets förändringar men i det här fallet så kan jag gott och väl också inse att besikta låter bättre. Den senaste veckan så har jag hållt på med motorcykeln och med hjälp av en snäll kompis, Kristian, så lyckades vi byta framdäcket, då det gamla var slitet. Och jag lyckades även ställa ned lyset då det visst stod för högt sist. Och spände även kedjan lite. Men jag hade svårt att få tid innan helgen och hoppade lite fram och tillbaka mellan olika stationer. Så när jag åkte mot Norrköping, som hade tid redan idag alltså, så hade jag glömt bort att det INTE var Bilprovningen, som jag bokat. Så när jag kommer fram tills avfarten så börjar det ringa en klocka någonstans och jag stannar vid sidan och kollar bokningen igen. Aj, fan! Det var ju Besikta (!) som jag bokat in mig på och jag försöker lokalisera stationen och jag snurar runt lite där det skall vara och blir inte riktigt klok. Sen ser jag en pytteliten skylt och åker in och det står att det är semesterstängt men jag får tag på en snubbe som jobbar i en verkstad bredvid. Han försökte förklara vart jag skulle och när vi kollade på kartan så ser jag att det ligger i närheten av en flygplatsen men den uppgiften använde jag mig av senare. Jag försökte följa hans instruktioner och det var svårare än jag trott och rätt som det var så ser jag att en stor väg är avstängd och nu stämmer det inte alls. Jag försöker köra mot större vägar för att försöka se någon skylt om flygplatsen och det går mycket bättre. Snart är jag där men jag är ju över 10 minuter för sen nu. När jag försöker checka in så får jag beskedet att jag är för sen och en skylt säger att de har frukost. Men vad fan! Jag tar mig en kaffe och snart kommer de. De verkar väldigt flexibla men jag har redan bokat en ny tid men jag hinner inte ens dricka upp mitt kaffe innan jag bli inkallad. Tjejen, jag det är faktiskt en tjej, som kollar min hoj är mäkta imponerad och efter att hon kom tillbaka så säger hon något i stil med att "en sån skall jag också ha när jag blir stor!" :-) Han tyckte den gick riktigt bra och jag är nöjd. Allt var bra och de kunde enkelt trycka bort min ena bokning. Riktigt skönt att åka hoj igen. Väl hemma så börjar jag bli mer och mer trött och när jag väntar in Ullis, som var hos en kompis, så börjar jag bli sugen på något gott och försöker ta mig till affären men nu börjar jag känna av foten, som jag fick en spruta i igår. Så jag tog fram kryckorna som jag lånade av svärmor. Just för att jag eventuellt skulle behöva dem efter skleroseringen. Tror det heter så faktiskt. När man får kortinsonspruta. Kanske även i andra fall, men det vet jag inte. Hursomhelst så blev det inte värre än så här men skönt att avlasta foten lite. 


Fredag dem trettonde var det också. Men det blev en turdag till slut! :-)

Av Niclas Bernhardsson - 12 juli 2018 12:00

Så var det då dags att träffa duktige läkaren, Lotta Willberg, igen och man fick helt klart förtroende för henne. Och Anton som skickade dit mig var mäkta imponerad av henne och hon har varit med på två OS som läkare för Sverige. Hursomhelst så hade första försöket med medicin inte gett någonting. Och som jag förstod det så var nästa steg troligtvis en kortisonspruta. Men på kallelesen stod det att det inte skulle var några ingrepp alls utan endast konsultation med Lotta. Kanske var det bra att jag trodde det. Efter att ha kollat av min häl, samt slemsäck, så började vi att prata och hon undrade vad jag ville. Jag överlät det till henne och hon nämnde något om att hälutväxten var lite stor men inte oroande och att man borde köra in en kortisonspruta. Jag, som är rätt spruträdd, sade att vi kör på det men det skulle visst ske på en gång och jag började jämra mig och nu kom alla stunder jag gått och oroat mig för på en gång. Ullis fick slita upp hörlurar och skulle sätta på musik och jag får nästan panik när jag hör att det är någon ärtig Magnus Uggla-låt. Byt! uppmanar jag Ullis men jag märkar att hon är på gång att sticka och jag nästan skriker: "-JAG ÄR SPRUTRÄDD!" :-) Men jag hade visst inte så mycket att vara rädd för. Klart att det var lite läskigt med bara känslan att hon stack in en stor nål in i hälen men det gjorde inte direkt ont men jag fick  verkligen stålsätta mig. När det var klart, och det gick verkligen fort, så var det som allt rann av mig. Eller kanske inte så fort men jag märkte att jag varit rejält spänd. Och risken var förstås att hälen också skulle bli det. Typ liten svullen. Tanken med kortisonet är att slemsäcken skall skrumpna. På väg till bilen så tog vi oss en liten fika och sen åkte vi hemåt. Det blev värre och värre efterhand och sen blev det alltmindre utflykter för mig och stackars Ullis fick gå själv och shoppa sen. 

Av Niclas Bernhardsson - 10 juli 2018 21:30

Vaknade upp i natt och fy satan vad ena knäet värkte. Tror jag fått en överansträngning av alla plötsliga promenader. Hursomhelst så kom jag knappt upp och det blev förstås ingen promenad för mig men Ullis gick med en kompis. 

Men senare på kvällen så gick det bättre och jag kunde traska bort mot Safiren och där började jag med att gå tio minuter på Cross Trainern. Lite sådär lagom hårt. Sen in till maskinerna och det blev lite benträning. Efter det så blev det återigen tio minuters Cross Trainer innan det blev fokus på armar och axlar. Bra träning och jag gick hem och mös med familjen. 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 10 juli 2018 21:00

Jag har, som de som följer min blogg hyggligt väl säkert märkt, varit lite hemligthetsfull och nu skall jag avsölja det men tyvärr så börjar jag från slutet. Det rann ut i sanden. Detta år har ju, till följd av min infekterade slemsäck i foten, blivit ett mellanår och jag fick ju bryta Stockholm Marathon och skippar resten av loppen. Kanske att jag ställer upp i Morakniv Triathlon men det får jag se när det är dags. Men jag såg att ett filmbolag ville ha lite löpare till en japanska storfilm, eller om det nu var en japansk teve-serie, men det skulle iaf bli rätt stort. Det skulle handla om OS-maran, i Stockholm 1912, och det skulle vara inför Tokyo-OS 2020. Och japanska staten skulle ligga bakom så det skulle inte snålas direkt. Jag tyckte det lät roligt men jag var rätt på om att jag måste ha minst 1500 kr/dagen eftersom det antagligen skulle innebära att jag var tvungen att ta ledigt från skolan. Jag hade däremot inte skrivit på för skolan just då så jag hade ju händerna fria. Sen, när jag pratade med filmbolaget, så lät det ännu bättre och jag skulle få närmare 2000 kr om dagen och det skulle bli några veckor. Sen hörde vi ingenting på ett tag och sen visade det sig att de ville ha mig och Ullis på något annat och det skulle bli publik och max 1000 kr/dagen. Men då sade jag ifrån och det får bli en film utan Bernhardssons. Synd men jag tycker ändå att man skall prova på lite saker. 

Fast jag fortsätter att träna men får just nu träna lite försiktigare för att bygga upp mig ordentligt inför 2019. Life is good!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards