Alla inlägg under augusti 2018

Av Niclas Bernhardsson - 16 augusti 2018 20:30

Torsdag och dags för klubbträning igen. Jag har ju hela tiden kunnat springa längre och längre, trots att det känts lite stelt i hälen. Men så länge det går framåt så måste jag vara nöjd. Men det såg ovanligt svullet ut. Skumt. Jag bestämde mig iaf för att försöka springa och traskade bort till Safiren. Flaken och Puttis borde nog komma. Tokan skall ju springa UltraVasan. Jag byter skor och snart nog så är Flaken och Puttis på plats. Vi joggar bort mot Häradsvallen och det är ca. två kilometer dit och sen blir det lite löpskolning innan vi drar igång. Flaken kör lite före mig och Puttis då vi bestämt att köra lite lugnare. Vi kör lite fartlek och pustar ut lite mellan varje varv. Jag kommer på mig själv att känna att det är sjukt kul och säger det till Puttis. Han funderar nog en sekund innan han håller med. Han är också nöjd med tre varv och sedan joggar vi hemåt. Det känns rätt mycket i hälen och det var nog gränsfall på vad jag klarar av idag. Det blev lite drygt nio km och det får duga för idag. Rätt trött. Dusch och lite bastu och sen, då Puttis och jag satt och snackade i soffan, så kom Flaken också tillbaka. Han tog sex varv och kände sig nöjd. Bra jobbat!

Men nu fort i säng, imorgon åker jag och Ullis till Kalmar för att titta på Ironman-tävlingen. I år står vi vid sidan och hejar på!


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 14 augusti 2018 20:30

Tisdag och efter en liten mjukstart på jobbet så föll det sig så att jag skulle försöka pussla ihop schemat för idrotten. Och det med hänsyn till redan lagda scheman, två salar, slöjden, hemkunskapen, musiken och lite annat smått och gott som tid för omklädning för de små och lunch. Det började iaf ganska lugnt och jag försökte i lugn och ro få ihop det och det är lite som att spela schack, man måste ha många drag klara i förväg. Sen så blev jag tvungen att byta lokal och då kom det fram flera som ville ha sina önskemål inlagda och nu började det bli stressigt och jag kände att det började brinna i knutarna. Jag tål ju stress bra men det här var något i hästväg och jag fick verkligen koncentrera mig. Till slut så har jag något som verkar tåla granskning och sen kan man säkert byta lite sinsemellan och så. Pust!

Jag orkar inte ens kopiera av mitt arbete utan lämnar det till min chef och åker från jobbet. Sen går jag och Ullis till affären och många undrar vad som hänt, jag verkar helt förstörd! :-) Oj då! Syns det till och med. Vi morsar på Thellis och frågar om han inte skall ned till klubbträningen. Njae... kanske, svarar han. Han lovade inget och jag skulle inte vänta på honom då jag erbjöd honom skjuts. Lite gott käk och sen var det dags att packa grejerna och åka ned. Jag kommer först och jag undrade vilka som skulle komma. Tokan skulle ju springa 90 km i helgen, dvs. UltraVasan och Rainy halva sträckan. Jag fixar mig iordning och byter skor. Då ser jag att Tokan och Flaken kommer joggandes och snart nog ser jag att Rainy och Puttis kommer också. Kul! Och vem kommer med bil då? Jodå, visst är det Thellis. Jag känner mig lite stel från start men vill ändå prova att springa och snart är vi alla igång och joggar runt fyra varv. Det känns lite stelt men det verkar inte bli sämre. Som jag sade till någon. Jag vill ju testa att springa så jag vet vad jag skall svara läkaren då hon ringer. Springer jag inte så lär jag inte ha ont alls. Efter joggen blir det lite löpskolning och sen skall vi då dra igång. Tokan och Rainy skall ta det lite lugnare och Thellis typ känna på lite då han inte har sprungit på ett tag. Jag märker att jag direkt kommer i spets och jag undrar förstås om jag gått ut för hårt. Det känns jättelugnt men jag kollar av klockan hela tiden och det verkar vara runt 4.10-4.15 Tanken är först att det kanske är smart att bara ligga i 4.20-tempo Trots att det kändes jättelugnt i början så blir det alltmer jobbigt och jag har lite att jobba med flåset. Första tusingen går på 4.20 så jag tappade lite på slutet och det var lite stumt också. Jag vilar några sekunder över minuten för att hänga på Flaken och Tokan. Fast nu är det lite jobbigare och det känns alltmer stelt. Så stelt att det känns som om det blir kraftlöst i underbenen. Så det jobbiga kommer bra mycket tidigare nu och jag kan inte släppa iväg på slutet och det blir stapplande in på 4.25 och jag får kasta in handduken. Tanken var annars tre stycken tusingar men jag får ta det för vad det är. En start till att börja springa igen. Sen joggar jag ned och det blir 1,2 km nedjogg innan jag går över till att köra lite fys på gräsmattan. Det blir som vanligt sit-ups, plankan och armhävningar i två omgångar innan jag gick över till lite rygglyft, utfall och liggande sidolyft med benen. Även det i två omgångar. Härlig träning och kul att se Thellis och Puttis tillbaka på banan! 


 

Bästa löparklubben - nästa år blir vi många på Trosa Ultra Backyard - TUB!


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 13 augusti 2018 20:15

Så var då sommarlovet slut och dags att börja igen på skolan. Som lärare alltså. Om nu någon skulle ha missat det. Vanligtvis så har jag nästan ångest då man skall börja igen efter långa lov och det är som om man bara väntar på att man skall bli ertappad av att inte kunna någonting. Typ att jag inte kan mitt jobb! :-) Men det är väl ett tecken på att man lyckats koppla bort jobbet kanske? Fast det verkar vara typiskt. Ju mer man egentligen kan om något, ju mer nervös är man. Ju finare bil, ju mer nervös vid besiktningen osv. Lite smålustigt. 

Hursomhelst så började dagen, på Elektron, med lite välkomsttal och lite annat innan en föreläsare drog igång. En riktigt skicklig föreläsare fast nästan med för mycket självförtroende på något sätt. En ruggig fart så man fick verkligen vara på helspänn och det hela spände över en massa saker. Men jag kände mig nöjd och jag tror att många gjorde det. Men, med facit i hand, så blev det rejält fel vid ett tillfälle när föreläsaren lyfter fram en person med rasistiska förtecken som ett föredöme för unga. En kollega påpekade hur det låg till och föreläsaren svarade lite lätt urskuldande att han inte kollat upp det på djupet, typ. Jag, och säkert många med mig, visste inte alls vem det var. Iaf inte förrän efteråt. Men all heder åt kollegan som konfronterade saken. 

Timmarna gick och efter lite lätt lunch for vi vidare till skolan och till lite mer prat. Sjukt trött efter dagen och jag orkade inte träna ens... 

Men det var kul att träffa nya och gamla kollegor. Men det var många som saknade Mr. N! :-/

Av Niclas Bernhardsson - 12 augusti 2018 20:00

Så var flytten klar för yngste sonen och väl hemma så har nästan hela helgen gått och det utan träning. Panik! Ja, så kändes det nästan och snart nog tog jag mig i kragen och satte mig i bilen och åkte till Safiren Sports Club, i Trosa. Jag var tvungen att träna, det liksom kliade i hela kroppen. Jag ställde mig på en ledig Cross Trainer och jag körde runt 70% av maxpuls och alla som har lite koll på pulszoner vet att det är ganska lugnt. Sen, när jag kommit fem kilometer, och det var lite över 20 minuter, så drog jag igång "600-ingar"! Full fart, på ganska hög belastning som i det här fallet och på de här maskinerna var 10 på motstånd, och sen 400 meter rätt lugnt på halva motståndet. Alltid riktigt tufft när man inte kommer ihåg motståndet och kör på för tufft motstånd men nu prickade jag rätt. Jag fick dock absolut slita hund och efter att jag kommit igenom min andra intervall och precis skall börja på min tredje så försvinner allt motstånd och maskinen går på nedvarvning då det gått 30 minuter. Asch! Jag har ju glömt att ställa in längre tid så jag får snabbt knappa in ny tid och nu försvinner även motivationen till en tredje intervall. Jag kör lagom lugnt på slutet och det blir totalt 45 minuter, det fick räcka. Sen då.. vad skulle jag nu hitta på? Jag tänker att det vore bra att hålla igång stakningen lite och stakar lite lugnt i 2 km och tiden blir prick 9 minuter. Sen tänkte jag gå och köra lite på gymmet och ser att någon jäkel sprungit på löpbandet med skitiga skor. Det ser för jävligt ut och jag funderar på om jag skall ta upp det med honom men jag orkar inte. Man kan ju tycka att han borde skämmas lite men vem vet. Han kanske inte ens brydde sig. Sen lite axlar, biceps och triceps i två omgångar och sen fick det räcka. Pust! Jag fick ett sms att Ullis skulle springa mot Trosa och jag skulle ta upp henne. Precis när jag går ut till bilen så ringer hon och det vart perfekt. 


 

Safiren Sports Club


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 11 augusti 2018 20:00

Fredag och dagen gick åt till att packa inför Felix flytt. Han flyttar nu till Linköping för att plugga och han har fått tag på ett studentrum. Så i fredags blev det ingen träning alls utan mer en massa nedpackningar i kartonger. Hans tanke är väl att få tag i en etta men så länge får ett studentrum duga. Jag avslutade kvällen med att bära ut det mesta i släpvagnen som jag förstås sedan låste. På lördagmorgonen så åt vi frukost och packade ut det sista, som dator och skärmar och lite annat. Jag märker att vi nog lagt allt tung fram i vägen och i guppen så slog hjulen i hjulhusen. Men det gick bra att köra och vi tog lite lunch i Norrköping. Tanken var att hitta ett bra värdshus men det slutade med Mc Donalds... tyvärr! Men det fick duga och snart var vi på väg igen. Väl framme så kollade vi in rummet och allt såg fräscht ut. Bara en garderobsdörr som var lös och som besiktningen visst hade missat. Vi packade ut allting från vagnen och bar upp det på rummet och sen iväg till Ikea. Där shoppade vi säng och lite annat smått och gott. Eller smått och gott...? Det övriga gick på nästan 2 lakan och sängen nog det dubbla. Men sängen får vi nog köpa sen och Felix får sin lite större säng igen då han hittat ett större boende. Vi bygger ihop allt och sen är vi hungriga och försöker hitta ett ställe att äta på. Till slut, efter mycket om och men, så blir det Pinchos. Sjukt lång väntetid och personalen är ruggigt stressade och vi kan inte annat än att titta på dem. Folk börjar bli irriterade och går fram och "bråkar" med dem och det hjälper ju knappast. De kanske fick lite fortare men vi andra, snälla och ordentliga, fick säkert lite mer väntetid. Men till slut kom maten och det blev väl kanske inte mer än 30-35 minuters väntetid och det var ju en rätt normal väntetid då man var yngre. Om jag inte minns alldeles fel. Men det smakade iaf gott som vanligt och det blev väl typ det vanliga för mig. Som kebabtallrik, friterad kyckling och plankstek. Mums! Fast kebaben är nog min favorit och kanske därför jag nämnde den först. Efter det så skjutsade vi tillbaka Felix till sitt nya boende och kramade om honom och sade adjö. Lite sorgligt men jag tycker även det skall bli spännande. Den som tycker det är mest sorgligt är nog vår katt Mirakel som har ett extra stort katthjärta till honom. När vi kom hem så låg hon i hans säng och undrade vad som hade hänt. :-) För den som undrar så skall han plugga till högskoleingenjör. 

Av Niclas Bernhardsson - 9 augusti 2018 22:00

Tordag och gårdagen blev lite av en besvikelse, jag orkade typ ingenting. Satt bara och tittade på teve, tror jag. Men idag gick jag upp och gick en promenad med Ullis, då hon skulle gå till sitt jobb. Och vi pratar kl. 05.00 Det gick bättre än jag trodde men jag började känna mig slut vid Åda och där fick det räcka. Så jag vände hemåt lite efter Åda och väl hemma så sätter jag mig och löser lite korsord och sen Sudoku. När det var klart så började med ett mindre korsord på sidan av det och utgick ifrån att det var ett barnkryss och det höll på att bli mycket kladd i det korsordet innan jag inser att det var en högre nivå på det. Men även det blev löst och även hjärnan fick lite träning. En dush efter det, bara att vara inne gör att man svettas. Men det var ju förstås mest pga promenaden och det blev 9 km iaf. Sen lite sport på teve och jag fixade lite hemma också. Jag fixade så att det fanns käk klart när Ullis kom hem för vi skulle bort och spinna redan kl. 17. Det var Ananlenis som skulle hålla i ett pass. Vi äter lite snabbt och går bort och byter om. Precis i tid och passet drar igång. Man känner att det kommer att bli varmt och det dröjer inte alltför länge förrän det börjar droppa på golvet. Bra variation på passet och det är inte en massa dravel. Riktigt bra pass och det här gillar jag och Ullis! Hon som blev mätt var också där och kämpade, kul! Bra musik och nu fick hon, dvs Annalenis, köra sin riktiga slutlåt. Bra drag i den och vi körde ända in i kaklet! Pust! Sen ville Ullis simma och förstås in i duschen. Galet svettig och min funktionströja, som ändå andas rätt bra, var dyngsur. Skönt att duscha av sig och in i simhallen där Ullis väntade och hon nämner att en i badhuset inte riktigt har koll på sin ..."utrustning". Oops! Lite trist att berörd personal inte kan hjälpa till. Men vi sätter igång och simmar och Ullis bara drar ifrån. Hmm, hon har ju naturligt ett bra vattenläge men det här var ju mindre roligt för mig. Men jag försöker fokusera på mig själv och bryr mig inte att Ullis varvar mig. Dock känner jag att jag får kämpa lite för mycket och frågar Gustis om han inte kan låna ut en dolme. Varken jag eller Ullis har med oss några "flytbyxor", de som gör att man får ett bättre vattenläge. Jag provar den och nu blir det en annan fart men jag ser att jag snart måste bryta för att hinna göra mig klar för klubbträningen. OM jag nu skulle orka, jag börjar känna mig lite sliten. Så in i duschen och sen byta om. En ny funktionströja förstås och snart var jag ute i foajen och väntade. Flaken kommer och vi börjar jogga men jag känner rätt snart att det är något fel. Jag har glömt mina hälinlägg och skon är lite för låg och jag som skulle avlasta hälen. Hmm, vi springer tillbaka och där skämtade vi om att det blev ett kort pass. In med inläggen och ut igen. Vi joggar bort mot Häradsvallen och springer en liten kort bit på våtmarkpromenaden. Nästan framme så känner jag att det gör lite ont i hälen och jag går de sista meterna. Lite löpskolning på det men det var vidrigt mycket flugor där och vi kortade ned det. Min tanken var egentligen att bara jogga till Vallen och sen tillbaka. Efter det lite gym. Men nu bestämmer jag mig för att köra ett varv iaf och Flaken skulle köra lite hårdare och försvann snart ur mitt synfält. Det känns hyfsat bra men i de brantare backarna så stramar det i hälen. Så där kortas stegen av lite. När jag nästan sprungit ett var så känner jag för ett till. Jag måste ju testa på lite. Men jag blir alltmer trött nu så efter det andra varvet så tar jag bort "min" kotte som jag lagt på brevlådan för att visa att fortfarande är ute och springer. Det gör lite ont då jag springer på asfalten och det torra ojämna underlaget vid stigen mot våtmarken känns också. Men nu blir det snart grus och det är skönt men nu börjar jag passera min gräns och när jag har 100 meter kvar till Safiren så bryter jag! :-) Pust! In i duschen och det blev för sjätte gången idag. Måste vara något slags rekord för mig. 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 7 augusti 2018 15:45

Ingen morgonpromenad utan idag satsade jag på klubbträningen istället. Och värmen gjorde att det inte hände så mycket hemma. Jag brukar vilja fixa och dona lite men jag orkade typ ingenting. Men då skulle jag väl ha lite mer kraft till klubbträningen då. Kanske? Ullis tränade på Safiren och jag satte mig i bilen mot Trosa. Med tanke på semestertider så fanns ju risken att jag skulle bli själv idag. Väl framme så var det tomt och jag tänkte bara jobba några kilometer. Iaf inte trycka på. Jag började jogga och det blev några varv innan jag ser en bekant löpstil, en bit bort. Det är Flaken som kommer joggandes. Vi morsar och han får dessutom en present av mig. För att han tagit hand om alla klubbträningar så bra. Då bägge har kört uppjogg så går vi över till löpskolning och det blir nog en tio minuter iaf och sen bestämde vi oss för att köra 800-ingar istället för de tänkta tusingarna. Jag försökte att inte dras med i Flakens fart men det är svårt att släppa. Och vi fick lite publik av barn och ungdomar. Någon undrade varför jag kollade på klockan hela tiden. :-) Första varvet och det känns, det måste jag medge. Men jag försöker hålla jämn fart och det kanske är lite för fort. Jag andas rätt kraftigt på slutet och sen i mål - skönt! Jag funderar på att bara köra en men det är så kul så jag hänger med på en till. Men nu säger jag till att det är min sista så att jag inte skall lura Flaken att köra för hårt. Det är ju rätt skönt att släppa på lite på den sista. Men det är jobbigt så det räcker och det märks att man varit ifrån kvalitetsträningen, på slutet. Båda mina 800-ingar går på 3.32 Det går förstås inte att skryta med men skönt att ta i. Jag joggar ned och Flaken fortsätter. Efter joggen så kör jag lite egen fys och det blir saker som sit-ups, armhävningar, utfallssteg och plankan. Typ en kvart iaf. Skönt men det torra gräset kliade. 

Bra pass! Tack, Flaken!


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse för extra bra deal!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 6 augusti 2018 22:00

Måndag och sista semesterveckan inledd. Jag fixade lite med Enklaresport, till en början, men sen ville jag gå ut och gå. Jag kom iväg runt lunch och det blev den vanliga rundan. Jag lyssnade faktiskt på Britney Spears men det gav inte så mycket. Det som gav något var däremot att jag funderade och reflekterade lite över helgens insats. Med tanke på att jag brukar ha svårt att hålla hög fart, på den lite knixiga banan, så är jag supernöjd. Jag höll nästan 35 km/h, i snitt. Visserligen så var det bara en del i det hela men jag brukar ändå kunna hålla en rätt hög nivå trots att ansträngningen sen blir längre. Och utan vätska, under loppet, och specifik träning. Nä, jag får vara riktigt nöjd. Man blev hursomhelst väldigt taggad på att fortsätta, trots en del bekymmer med hälen. 

På kvällen sen ville Ullis ta en promenad och varför inte. Vi tog en skön kvällspromenad och pratade lite om livet. Kanske mest om källkritik. Hur man kan dela saker utan att ens fundera på om det ens är sant. Och är det inte det så verkar de inte bry sig. Skumt. Med min personlighet, att rätt skall vara rätt, är det i det närmaste obegripligt. Skön och lugn dag. Jag var lite förberedd på ytterligare en värmebölja men den verkar inte ha börjat idag iaf. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards