Alla inlägg den 3 mars 2019

Av Niclas Bernhardsson - 3 mars 2019 23:00

Så var det då dags för Vasaloppet men den här gången framför teven och med älsklingen! Jag har ju varit uppe i Mora och träffat "Mora-familjen", om det är någon som undrar så är det inget släktskap men jag har skapat en fin och djup kontakt med en familj under alla mina år, i Mora. Den är guld värd och jag är så glad för det. Men nu var jag hemma igen och Ullis hade börjat duka upp inför Vasaloppet och när jag kom upp var det nästan klart, härligt! Och för er som mest läser sporadiskt, eller är här för första gången, så är det bra att nämna att jag opererat foten och lite halvt handikappad. Hursomhelst så hade jag fixat några skidor till Vasaloppet och det var kul att följa. Så gick då starten och det var som bekant inga bra förhållanden. Jag slapp faktiskt att helt valla för fäste, då en kund blev sjuk och det var den ende som ville ha hjälp med fästet. Men jag följde iaf tre åkare som jag fixat glidet till. Men iaf. Nu gick starten och vad mycket skidor det har varit sista tiden men inget åkande själv, tyvärr. Igår var det förresten tjejernas 3-mil och Frida Karlsson fortsatte att imponera! Wow! Senare idag skulle herrarna köra men först var det alltså Vasaloppet, eller skall vi kalla det för Norska mästerskapet? Under lång tid så var det ingen norrman som lyckades vinna men vad säger man om sista tio åren? Helt galet. Nu är det norrmän överallt, i täten. Men det spelar ju ingen roll. Är man bäst så är man bäst. Oavsett vilken nationalitet man har och det är ju kul att det är sådan status. Men nu skall vi inte gå händelserna i förväg. Favoriterna insåg rätt tidigt att man inte skulle vara i spets, iaf inte i början. Så de bidade sin tid och det blev några små försök till utbrytningar men inget direkt allvarligt förrän på slutet. Då kom team Koteng, som jag tror det heter, upp i spets och lät en av sina åkare dra iväg och de gjorde förstås ingen ansats att trycka på. Spåren på sidan var igensnöade och det tog ett tag innan de andra teamen kunde börja köra. Men det var schysst och bra teamkörning och det är bara att inse att teamkörningar har kommit för att stanna. Det var massvis av norrmän i översta delen av resultatlistan men på damsidan så gjorde Britta processen kort och körde stabilt och vann rättvist men dock med lite tveksam hjälp av en lagkamrat. Men hon gjorde inget fel. Fast hon torde legat lite pyrt till ändå. Herr Wickström tryckte på över krönen och puttade sen på Britta lite. Att man sen turas om att dra kan man väl göra, det går ju inte att hindra. Nä, bra kört men lite tveksama puttningar. 

Sen till herrarnas 5-mil då. Ja, även där var det norrmän i täten med fyra norrmän bland de fem första, sjukt! Ryssen Bolshunov lyckades bli två men glädjande nog tog sig Calle Halfvardsson sig i kragen och kom sexa. Det kanske inte blev det mästerskap han hade hoppats på men ändå fullt godkänd avslutning. Fast som helhet var det mycket stolpe ut. Själv så fick jag, senare på kvällen, till lite cykling. Det blev 32,8 km på New Yorks gator och 425 höjdmeter. Snittwatt 179. Lite lagom. Klart med veckomålet iaf. Sen försökte jag lägga mig i tid för nu var det jobb igen, efter fem veckors sjukskrivning. Det borde pirra lite men det kändes helt lugnt. Kanske för att jag vet att jag inte är helt fit for fight. Och det var skridskovecka och eftersom jag själv inte skulle kunna vara på isen så borde det bli en mjukstart. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards