Alla inlägg den 26 mars 2019

Av Niclas Bernhardsson - 26 mars 2019 20:00

Tisdag och jag tränade ju igår, för första gången på länge. Det kändes inte optimalt men jag fick inget större bakslag. Så efter jobbet, idag, så ville jag nog testa igen. Det fanns inget passande program och sedan var det ju fotboll på teven också. Det ville man inte missa. Ullis hade sprungit hem från sitt jobb och tvekade lite hur hon skulle göra. Men då hon också varit lite förkyld så nöjde hon sig med löpningen. Så efter maten så traskade jag ned och slog på Zwift. Jag ser att en kompis, som är elitmotionär, är ute och han snittar 33,5 km/h. Jag vet hur duktig han är och det passar inte att försöka slå följe. Man kan alltså välja att joina en person och då får man pedalhjälp i typ fem sekunder. Sen är det upp till en själv att följa. Och med mitt debacle då jag försökte följa en av världens bäste triathleter, oftast kallad den bäste, Jan Frodeno, så tvekade jag. Det här var visserligen en tjej men världens nästa snabbaste tjej på Ironman-distansen, Lucy Charles. Men hon verkade "bara" snitta 30,5 km/h men det kan ju också bero på kuperingen. Asch, jag joinar, tänker jag. Det är ju en motivationshöjare och ger inspiration. Så rätt som det är så ligger jag bakom henne och det tar någon minut innan jag hittar mitt tempo. Ibland får jag ta i, för att hänga på, och ibland så ligger jag några sekunder före. Det kan såklart vara att hon kör ett program. Hon verkar köra på TT-bike och får då jobba helt själv. Jag anpassar mig och ligger bakom i suget. Rätt kul och jag har något att jobba mot. Sen kommer jag lite före igen och rätt som det är så passerar jag min kompis, "Höj Honom", kanske konstigt nick men den det berör förstår! :-) Han tar det nu lugnt men det verkar Lucy också göra så det blir lite avvaktande ett tag. Jag har redan gett polaren ett Ride On men vinkar virutellt och snart får jag ett Ride On, från honom. Sen kommer då Lucy ikapp och det går hyfsat lugnt innan hon sen stannar och försvinner. Jag tog visst bara ett kort, från Zwift och det blev rätt dåligt men när jag gick in på Lucys sida så är det ett bättre kort på oss, coolt! Det snor jag sen. Men jag märker att jag ändå tagit i så när "alla" försvann så får jag jobba lite och jag hittar några personer som jag försöker hänga på, eller dra ifrån. Men orken börjar tryta och nu får det istället bli att bara typ köra 30 km. Jag försöker sprinta en gång och får rätt bra tid men på andra sprinten så ger jag upp. Det blir till slut 30,2 km och lite över 400 höjdmeter och tiden 58 minuter. Kanske lite mycket av ett Zon 3-pass men ibland får det bli så. På ena sprinten så kom jag upp i hela 98% av max iaf. Grymt! 

Sen, efter träningen, så blev det lite mys i soffan och sen väntade fotbollen. Den fick man ju inte missa. Men vilken jäkla sopig plan! Matchen borde ju inte fått spelas. Man såg ju hur bollen liksom for som det vore en åker. Så för Sverige, som försökte vara ett spelförande lag, blev det extra svårt. Och så jäkla irriterande att Norge får ett godkänt offside-mål. Ah, så irriterande. Den borde linjedomaren ha sett för den var så tydlig. Sen är det ju sjukt spännande och vad säger man om Berg? Är hans tid förbi? Han gör ju helt klart några riktigt bra saker men han förlorar ju också bollen lätt också. Och i farliga lägen. Men det är nog bara en tidsfråga innan han får ge vika för både det nya gardet. Ishak är ju sjukt imponerande. På små ytor så gör han saker så grymt bra och jag ser helt klart en ny Zlatan i honom. Jag tror faktiskt att han, med rätt guidning, kan gå ännu längre. Men tillbaka till matchen också. Den är faktiskt inte så mycket att kommentera mer än att det blev Hawaii-fotboll utav det. Mycket långbollar och det är ju något som man borde gjort tidigare, med tanke på planen. Vi lyckades iaf ta ikapp ett 2-0 underläge och sen till och med, på övertid, gå förbi men tror ni inte norbaggarna lyckades klämma dit en i slutsekunderna? :-0

Och så usla mål de fick. Först har vi ett felaktigt offside-mål, sen har vi Albin Ekdal som lyckas med bedriften att först tappa bollen, på mittplan. Sen jobbar han hem och tar ytterligare ett felbeslut då han skall jaga ikapp bollen istället för att säkra inåt. Och deras sista mål? Rena rama cirkusen och med största säkerhet skulle det sett annorlunda ut men ordinarie Lindelöf på plats? Och kanske sjunger Granen på sista versen? Det går fort i toppfotboll. 

Av Niclas Bernhardsson - 26 mars 2019 16:18

Ja, jag alltså! Min blogg är helt klart en träningsblogg för när jag inte tränar så händer det inte så mycket med träningen och i det här fallet så beror det på sjukdom. Jag började ju bli lite förkyld, för ca. 2,5 veckor sedan, och det tog inte alltför många dagar förrän jag började få svårt att svälja. Och sen, på onsdagen den 13:e, så var jag så sänkt så jag checkade ut från skolan. Dock så trodde jag att karensdagen var borta så jag brydde mig inte om att sjukskriva mig samma dag. Lite klantigt, men iaf. Jag blev tokförkyld och snart kunde jag inte svälja alls och på nätterna så vaknade jag upp emot tio gånger pga smärtan. Så efter ytterligare några dagar blev det en tur till läkaren och jag fick konstaterat att jag hade fått halsfluss. Så nu går jag på en penicillinkur och har nog några dagar kvar. Men igår var jag tillbaka på skolan och man fick samma härliga mottagande som vanligt. Några reagerade på att jag var utan kryckorna och sen kom en herre och presenterade sig. Det var den nya chefen, som börjar om ett par veckor. Men jag hade också en elev som stod och väntade på mig. Det var en prao-elev och han var duktig och hjälpte mig med några elever som hade svårt att komma igång. Bra start på veckan. Väl hemma så kände jag att det var dags att träna. Ullis hade bokat in några pass på Safiren men jag ville nog komma igång på cykeln först. Så efter maten traskade hon iväg och jag förberedde mig för lite cykling. Men min iPad var tömd på batteri så först fick jag ladda den någar minuter. Jag ser att en group-ride strax skall börja och den verkar hyfsat lugn. Jag undrar hur mycket jag har tappat men tänkte att det kan vara en bra start. Det skulle visst ligga mellan 1,6-1,9 watt/kg. Men först bytte jag tillbaka pedalen till spd-sl, igen. Nu fick det var nog att cykla med foppatoffla utan nu stoppade jag i foten i cykelskon igen. Men det kändes lite äckligt men det verkade fungera och snart var jag igång. Det var mindre än 5 minter kvar men jag valde ändå att starta som vanligt och sen tänkte jag joina när det var ungefär en halvminut kvar. Så fick det bli. Skönt att vara igång och jag startar cykel-appen, på mobilen. Där kan man interagera med folk, om man vill. Nu är det nog inte så många som gör det men man kan ändå se vilka det är som man cyklar med. Typ se hur mycket de tränar och annat. Nu så var det då dags och jag byter till group-riden. Trycker till lite i början, då jag förstås kommer långt bak, då jag startade sent. Men snart är jag med i klungan och jag får hålla mig i skinnet lite grand och är hela tiden lite före men ändå typ inom sekunden före. Till slut så hittar jag rätt känsla och det känns bra. Ingen trycker på i sprintarna och allt verkar gemytligt. Bästa SZR-riden som jag varit med på iaf. Nu närmar vi oss slutet och det var visst fullt ös, sista kilometern och jag tänkte först skita i det men sen kommer jag på att det verkar vara roligt. Ja, så får det blir. Snart är det bara 1 km kvar och där går "startskottet"! Jag trycker på järnet men känner rätt snart att det lär jag inte kunna hålla. Så efter ett tiotal sekunder så börjar de komma förbi mig. Jag själv har många framför mig men det är sådana som startade för tidigt. Jag åker om ganska många men blir också omkörd av några stycken. Det känns riktigt bra men jag är uppe i maxpuls på slutet och det är ändå rätt skönt att jag kan ligga där utan att vara helt borta. Det tar jag med mig. Jag avslutade att bara ta igen mig men det känns helt klart som om jag tog ut mig. En timme idag men det kändes inte helt perfekt i halsen. Hmm...

Jag har förresten pluggat lite bokhistoria, då jag varit sjuk. Det var en jobbig hemtenta och den fick jag verkligen kämpa med. Dels kände jag mig dålig och dels så hade jag missuppfattat en frågeställning och det höll på att ställa till det ordentligt. Det försvann säkert upp emot 7-8 timmar i onödan iaf. Roligare kan man ha det. Men jag skickade in uppgiften utan att ens läst igenom det. Jag fick sådan jobbig migrän så det fick bära eller brista. Bara håll tummarna för att det går vägen!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards