Alla inlägg den 2 augusti 2019

Av Niclas Bernhardsson - 2 augusti 2019 22:00

Fredag morgon och den började lite avvaktande och vi åt lite frukost och väntade in Flaken som skulle hämta ett paket till en kund. Det visade sig att han skulle mot Falkenberg och samtidigt hade jag en kund som väntade otåligt på sina skates. Det skulle ju innebära att han fick dem lite snabbare då han var riktigt sugen. Riktigt schysst av Flaken och det är så han är. Ställer alltid upp, en riktig kompis. Men så var det då dags. Vi stoppade in Mirakel i kattburen och hon var inte jätteförtjust så det gällde att vara lite försiktig. Väl framme så tar jag upp henne och håller henne i knäet men då får vi ett rum istället så det inte skulle komma in någon hund och skrämma upp henne. Det var snällt och förstås lite obetänksamt av mig. Men jag tänkte bara på hennes bästa. Hon ser riktigt slut ut och vad var det som hände? Det gick så jäkla fort men det går ändå inte in i mig att det på riktigt kan vara över. En veterinär kommer in och hon lindar inte in det utan säger att det finns inte mycket att göra. Njurarna är helt slut och på en katt så går det då fort. Jag och Ullis bryter ihop fullständigt och man gråter floder. Vi får vara i fred. Att försöka rädda henne skulle med all sannolikhet bara innebära ett utdraget lidande och kosta enormt mycket och troligtvis inte rädda henne. Vi hade redan diskuterat scenariot och det var nog bra. För när man sade orden så kändes det som man ljög i hela kroppen. Och ibland så är det bra om man kan låta förnuftet tala. Vi får vår tid med Mirakel och hon är så fin. Det är som hon förstår och genom hennes ögon så såg man alla superfina år. Så genomsnäll och samtidigt så sjukt egocentrisk katt på samma gång. Hon var verkligen en familjemedlem som gav allt för oss men kom det någon utifrån så gällde det att förtjäna hennes kärlek. Ibland tog det många gånger men ibland gick det riktigt fort. Hon synade folk utifrån hur de var och var långt ifrån Mystica som älskade allt och alla från första stund. Och Felix betydde allt för henne men givetvis älskade hon oss andra också. Vi hade verkligen velat behålla henne tills Felix kom hem men det var en icke-fråga, tyvärr. Och jag hade aldrig trott att det skulle bli så jobbigt. Hon fick ligga i Ullis famn och somna in. Farväl min kära katt. Jag älskar dig så ofantligt mycket. Och tack för elva underbara år. Inte ens dina tokigheter fick mig att tvivla på dig. Fastän jag vet att du troligtvis inte gillade att ligga på rygg, över min mage, och bli kelad med så var det okey med just mig. Väl hemma så grät vi alla tre tillsammans. Och tog det hemska, med nödvändiga, beslutet att inte förstöra Felix semester. Att komma hem med en tom bur kan vara så tungt...

 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards