Alla inlägg den 6 oktober 2020

Av Niclas Bernhardsson - 6 oktober 2020 23:00

Tisdag och normalt så börjar jag mycket senare men idag var det elevens val och jag hade visst i ett svagt ögonblick lovat att hålla i en rolig poängjakt fastän det inte var mina elever. Men jag älskar ju sådana här saker så det var inte så förvånande. Det var däremot väldigt osäkert på hur många elever som skulle komma och det satte lite krav på min planering. Först så sades det att det skulle komma max 35 stycken men dagen innan så hade bara 12 stycken anmält sig och det är ju väldigt olika förutsättningar. Men jag planerade så gott jag kunde och jag kom typ en timme innan alla andra för att börja få ordning på en stafettbana och jag hade aldrig kört den här stafetten i så stor skala innan. Eller iaf om det skulle komma många. Som jag förstod det så var det absolut inte klart hur många som skulle komma. Jag byggde banan som om det skulle komma många och sen skrev jag upp 35 siffror på tavlan och sen fick eleverna själva fylla i sina namn och sen poängen på respektive moment.  Utifrån hur bra det hade gått alltså men instruktionerna var tydliga och jag var nöjd med mitt förarbete. När sedan kollegan dyker upp så undrar hon förstås hur allt skall gå till men jag hinner inte förklara allt då jag inte är färdig men hon går med på att höra det samtidigt som eleverna. När eleverna dyker upp så är det några som gnäller om att de inte får spela basket men jag höjer rösten och berättar vad som gäller. På slutet så kommer det absolut finnas tid för annat. Efter instruktionerna och lagfördelningen så skall vi då köra igång. Jag är lite orolig att några inte skall våga och visst blir det så och visst är det några som inte förstått instruktionerna men de får vi korrigera under tiden vi kör. Stafetten gick iaf ut på att tre i laget skulle först kasta fem basketkast men i tur och ordning och missade man så innebar det en straffrunda/or och växlingen till nästa person skulle ske efter straffrundorna. Självklart kan tyckas för annars är det bara att fjonga iväg fem kast men det lyckades en del missa och de startade för tidigt. Men snart förstod alla och efter basketen så var det ärtpåsekastning i omvänd liten plint och nu var det två personer som skulle kasta. Samma princip och avslutningsvis var det rulla boll i rockring. Kul men det hade varit ännu roliga med lite färre personer och att alla skulle göra alla moment. Men jag var rädd att det skulle ta så lång tid. Vi körde två omgångar och med nya lag inför omgång två. Allt för att man skulle "tävla" på indidviduell nivå. Sen var det Flaggan och även det med nya lag hela tiden och sen delade vi upp Harry Potter och basket. Men man fick poäng även där. Sen var det full fart för att hinna äta och sen tillbaka igen för eftermiddagspasset. De flesta körde igen och nu skippade vi stafetten då jag upplevde att det inte var någon favorit och istället lade vi till fotboll och innebandy på slutet. Kul dag och vi korade några vinnare som fick applåder som pris. Sen hade vi ett spännande möte som jag hoppas landar i något konstruktivt men det känns som det kan bli bra. Hur många elever kom det förresten? kanske vän av ordning frågar. Jo på förmiddagen dök det upp 41 stycken och på eftermiddagspasset har jag för mig att det var 35 stycken. 

Väl hemma så var det full planering inför våran jubileumsträning med löparklubben. Den bildades ju hösten 2010 och vi firar alltså tio år och det skall förstås uppmärksammas med det vräkte ju ned och det var ju typiskt, tänkte jag. Men Ullis och jag ställde in oss på att köra ändå. Vi brukar ju alltid ha sådan tur med vädret och har det regnat så har vi alltid haft tur så det börjar lite en bit in i passet men även det var sällsynt. Vi brukar alltid ha uppehåll och hur skulle det bli idag? Vi kommer fram och det regnar fortfarande men det har absolut minskat men vi bestämmer oss för att duka upp inne iaf. Sen kommer det någon som kommer lite för tidigt och hon har helt missat att det var annan tid idag. Sen dyker det upp runt 20 personer och det blir bara lite kort innan och en skål innan vi går ned men jag säger att vi kan gå upp efter passet istället och fortsätta. Det blir lite special då nybörjargruppen och huvudgruppen kör samtidigt. Jag tar hand om nybörjargruppen och vi kör dagen till ära 10x10 sekunder. Riktigt explosvivt och det var en chansning. Men kul att sträcka ut och många chockade och jag fick verkligen bita i. Huvudgruppen hade en längre stege som vände vi just tio minuter men en kort nedsida. Stegen var på 2,4, 6, 8, 10, 4 minuter. Och jag hoppade förstås in i huvudgruppen då nybörjargruppen var klar. Så jag fick känna av rejält med mjölksyra jag med. Och det blir lite speciellt då man hoppar in. Det känns faktiskt som det går rätt långsamt i början och det var jag dum nog att säga. Inte bara för att det kan upplevas som nedlåtande utan att man får äta upp det på slutet. Det är klart att jag som precis kört små korta sprintar tycker att det går långsamt i början på en längre intervall. Men i slutet mot de längre intervallerna så visste jag inte ens om jag skulle klara av det. Men det var kul pass och alla var grymma som vanligt. Och bra pepp av många som hade kört nybörjarträningen. Efter var det många som gick upp och åt gott och jag fick lite frågor om uppstartande av klubben och det är kul att vi som var med och startade den var kvar. Sen verkar det som det skiljde sig lite om hur klubben egentligen startades eller varför. Men alla pusselbitar behövs säkert. Jag och Ullis samt Flaken hade ju barn som spelade i samma fotbollslag och därför föll det sig naturligt att prata om att bilda en löparklubb då alla vi gillade att springa. Sen hade jag dessutom varit med i ett stafettlag som Flaken var med i. Så det är iaf grundpelarna och det är kul att det är många som varit med väldigt länge. Och frågan om var just namnet Enklaresport kom ifrån så bara kom det till mig då jag bildade mitt företag. Jag funderade inte så mycket utan bara körde. Sen blev ju själva löparklubben rätt fristående och har dessutom egna färger i loggan. Eller inga färger alls rättare sagt. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards