Alla inlägg den 16 januari 2021

Av Niclas Bernhardsson - 16 januari 2021 23:30

Lördag morgon och eftersom köksblandaren är trasig så är det nog smart att snabbt byta den. Den har börjat läcka i själva kranen men bara då man öppnar den så det sprutar ut vatten. Så det har inte känts superbrådis men jag gissar att vattnet från läckaget letar sig ned utefter kranen också och orsaker problem under. Så idag funderade vi på hur vi skulle göra med inköpet. Det fanns en likadan på Ikea och den tidigare borde vara runt 17 år. Så kanske lite sämre kvalitet men håller den i närmare 20 år kan man väl inte klaga. Och jag tyckte den såg bra ut. Men skulle man våga gå in? Sist var det ju så mycket folk så jag blev helt slut av att hela tiden vara på helspänn och hålla undan. Fast först skulle jag fixa ett par skidor för en kund kom redan igår kväll men då hade jag inte fixat dem och de skulle vara klara på lördagen. Så det började jag med och jisses vad ruggade de var i fästzonen. Jag fick lägga över en halvtimme på bara det och en hel del på rengöring. Jag höll på i ganska precis en timme och var helslut. Sen iväg och och väl på plats på Ikea så är det helt klart en massa folk.  Men vi ville även kika på ett nytt soffbord så vi bestämde oss för att återigen gå in. Det var hyfsat med folk men det gick att hålla undan men givetvis kommer det alltid någon som skall förbi fastän de ser att man går bakom andra med ordentligt med avstånd. Sen är det många som skall stanna mitt i gången för att prata och till och med personalen stannar mitt i. Det är lite irriterande men vi tog oss igenom butiken och hittade det vi skulle. Smidigt ut genom kassan och sen lånade vi en handikapp-plats i en minut för att packa in då jag hämtade bilen. Nåväl, det gick bra och alternativet hade varit klart sämre. Sen hem och jag började direkt med att stänga av vattnet och försökte demontera blandaren men det var ett svårare projekt än väntat. Det hade rosta söndar där under och jag försökte till och med att såga av blandare upptill och demonterade hela den och timmarna gick. Till slut blev jag så less så jag jobbade lite med projektet i källaren för att tänka på annat. Sen igång igen och hela kvällen gick och vi ville ju få på vatten igen och hade ingenting att plugga igen rören med som nu var förstörda på gamla blandaren. Jag bestämde mig för att, under diskbänken, montera ihop den nya blandaren så kunde man iaf få på vattnet. Sagt och gjort och det var skönt att få igång vattnet igen. Sen fortsatte jag försöka få loss blandaren men ingenting fungerade. Tyvärr fick jag inte loss en gänginsats från gamla blandaren som satt fast i diskmaskinstilloppet så jag kunde inte koppla på diskmaskinen och det var lite läskigt att ha en slang öppen. Dock var den stängd med hjälp av vredet men det kunde ju lätt vridas upp. Frågan var om jag skulle tejpa fast dörren så ingen öppnade och på så vis puttade till blandaren så att vredet öppnades... Nja, det slutade med att vi gick och lade oss men först tittade vi klart på the Queen´s Gambit. En riktigt bra serie och man blev helt klart lite sugen på schack igen. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards