Alla inlägg under mars 2021

Av Niclas Bernhardsson - 14 mars 2021 23:00

Söndag och jag var tidigt uppe och fixade. Tror jag hade en riktigt bra dag och det blev spackling och målning och jag vet inte vad. Sen var det sport på teve så jag for upp och ned. Sen skulle Tim jobba extra och undrade om vi kunde skjutsa och absolut. Då kunde jag köpa lite färg samtidigt. Men vad säger man om våra vinteridrottare? Det var helt galet. Först så åker Ebba till sig en andraplats på 3-milen och säkrar därmed tredjeplatsen i världscupen 20/21. Första pallplatsen sedan "Billan" Westin för typ 30 år sedan! :-0 Men det var visst nära till förstaplatsen också så klar dramatik. 

Sedan var det skidskytte och ledarna var satta i karantän och mixedlaget skräller och kommer trea! Sedan är det singlemixedstafett med Linn Persson och Sebastian Samuelsson och de går och vinner! :-0 Mot riktigt bra motstånd. Helt galet. Sen, om inte det ovan vore nog, så kommer Jens Burman med den största bragden och nöter ned både Bolsjunov och Kläbo på slutet av fem-milen och blir trea! :-0 Första pallplatsen och vad skönt att ryggproblemen verkar vara borta. Så jäkla grymt och familjen undrade varför jag skrek så mycket! Men det är verkligen på tiden att vi får något att glädjas åt på herrsidan också. Efter det så skjutsade vi Tim och hann in och köpa färg också. Sen hem och jag fortsatte att renovera och målade lite där jag hade spacklat så det skulle bli ordentligt täckt. Ullis kallade mig för Byggare Bob och undrade om jag inte var stolt och när jag kom in utifrån och såg vad jag gjort så kände jag nog lite stolthet. Det tar ibland lite tid men sen kan det blir en jäkla fart. 

Av Niclas Bernhardsson - 13 mars 2021 23:00

Lördag och jag var relativt tidigt uppe och renoverade. Ullis skulle springa och eventuellt bada efter så Tanjis skulle hämta en väska. Men jag var upptagen i källaren och hörde inte riktigt. Hmm, var det någon vid dörren? Tänk om hon ringt på och jag inte hört. Jag springer ut och samtidigt ser jag att Tanjis backar ut bilen och hon skall precis åka iväg då jag slänger mig fram på sidorutan. Jag tror jag halvt skrämde ihjäl henne och nu har jag sett hennes ansikte simulera bokstaven ö! 😮 Men dörren var visst öppen så hon tog väskan så allt var frid och fröjd. Dock lite läskigt att jag inte riktigt hörde. Jag lade klinkers på det som var kvar och det gick jäkligt bra. Därefter hann jag se lite på all sport innan jag fortsatte med att spackla hela väggen där oljetanken stått och det gick över förväntan. Sen gick jag på ytan med en torr, lite spretig, roller så det skulle likna en putsad källarvägg. Det blev nästan för bra så efter några timmar rollade jag igen för att ta ned topparna lite. -Du måste vara stolt, sade Ullis då hon kom hem. Jag tänkt inte så mycket på det då men när jag kom in utifrån, sas, så fick jag en helt annan känsla och var riktigt nöjd. 

Sen var det dags för Melodifestivalen och jag hann ta en dusch, resten av familjen hade fixat maten. Jag måste tillstå att startfältet nog var tidernas bästa och med tanke på Tusses överlägsenhet så ser det lovande ut. Personligen gillade jag Clara Klingenström bäst men ville inte att den skulle vinna. 

Av Niclas Bernhardsson - 12 mars 2021 23:00

Fredag och den är efterlängtad. På jobbet så berättar jag om min kommande operation och jag känner mig lite, vad skall man säga?, lätt upprörd eller tagen. Jag har blivit uppringd av läkareb som skall operera mig och han vill erbjuda mig att vara med i en studie. Med lite distans till det hela så inser jag förstå att det inte är något att bli upprörd över men det handlade om att om stället, i hjärtat, som skickar ut extraslagen, skulle vara beläget på vänster sida så innebär det mer risker då man måste gå in via aortan och man kunde då ingå i en studie där man randomiseras för antingen operation eller medicinering. Jag blev då lite upprörd över att man skall "lottas". Det är för i helsicke mitt liv det handlar om. Hursomhelst så är det inget alternativ då jag ändå talat om att jag inte vill medicineras. 
Sen är det lekfullt och jag provar att flippa koner och efter jubel från eleverna så provar jag någr gånger och sätter alla fem jag testade. 
Sen slänger jag i mig mat och hoppar in i bilen för avslutande lektion på meet. 
Om jag inte missminner mig så tog jag och Ullis en promenad och sen blev det familjemys framför teven och jag spacklade igen det sista på ena sidan och målade sen. Det blev riktigt bra!

Av Niclas Bernhardsson - 11 mars 2021 23:00

Torsdag och jag vaknade och var lite orolig över om vi hade internet då vi skulle byta leverantör idag. Och mycket riktigt så lös uppkopplingen med sin frånvar. Jag bestämmer mig för att snabbt åka till skolan för att koppla upp mig där. Det är rätt lugnt i personalrummet så jag tänker koppla upp mig där men precis innan jag skall börja så fylls det på med folk och jag rusar ut till gympasalen och hinner precis. Det går bra och efter den lektionen så jobbar jag på med Kahooten jag skall ha med min mentorsklass och går och äter. Sen har jag en lektion på plats innan jag har en lucka och kan finslipa det sista innan mentorstiden. Där går jag igenom lite med klassen och de får göra en enkät innan det är dags för min Kahoot och vinnaren får mitt eftertraktade (?) armband som jag lurade på några löpande Innebandyungdomar att man fick en stöt om man sprang med dålig teknik. 😂 Det var nog mitt mest lyckade skämt ever och jag glömmer aldrig suset då jag sade det. 
Sen hem och på vägen hem så smiter jag in på Woodys och köper tio kilo grovspackel samt tar med mig några spillbitar för att fylla igen hålet. Några av bitarna går in bra och jag borde kunna spackla igen det sista. Så jag skrider till verket och det verkar bli bra men det måste förstås spacklas igen då det alltid sjunker in. Resten av spacklet skall jag ha till en stor vägg som saknar puts, det är där oljetanken stod. 

Av Niclas Bernhardsson - 10 mars 2021 23:00

Onsdag och idag var hela dagen på distans. Själv var jag riktigt trött och kanske var det bra att det var distans när jag hade en sådan dag. Det går liksom upp och ned men jag märker också att jag piggna på mig då jag är på plats med eleverna. 
Efter avslutande meet, med kollegorna, så känner jag att allting rinner av mig och jag sitter och gäspar. Men dagen för hjärtoperationen närmar sig och den är efterlängta. Det slår mig då och då hur himla fort det har gått på slutet. Hösten 2019 körde jag Ironman och dessutom rätt bra. Jag pressade i tid men dock inte i placering. Sen har jag fullkomligt tappat formen och det har eskalerat sista halvåret. En kille, som jag chattat med, mena att hjärtat kompenserar rätt hårt då man tränar och frågan är hur farligt det har varit. Min läkare tycker inte ens att jag skall springa nu utan bara cykla lite lätt när jag mår bra. Hursomhelst så verkligen längtar jag efter att pressa kroppen igen men framförallt att vara pigg. När Ullis kom hem så bestämde vi oss för att åka och köpa en elsökare och den vettigaste verkar vara en kombinerad regel -och elsökare. Vi bestämde oss för en från Claes Ohlson och styrde bilen upp mot Skärholmen. Eller styrde och styrde. Bilarna kör ju i princip själva nu och man behöver bara ha några fingrar på ratten, riktigt nice! Det låter läskigt men är faktiskt rätt bekvämt. Och den adaptiva farthållaren känner av vilken hastighet bilen framför har och anpassar farten efter den. Jag hittade iaf vad jag var ute efter och vi åkte direkt hemåt men tog en burgare på vägen.

Väl hemma så kunde jag inte hålla mig utan använder elsökaren och efter att ha stängt av strömmen så börjar jag försiktigt knacka ur ett rektangulärt hål från baksidan. Tanken är att jag skall klara av att nå vp-röret från andra hållet men risken är stor att det sitter för nära väggen. Mycket riktigt! Efter att kommit typ till andra sidan så hör jag hur väggdelar slår ned på golvet. Skit! Det blir ett stort hål så hade jag knackat ur försiktigt från bägge hållen så hade det nog blivit bra. Nu blir det mycket att spackla igen. Till slut så har jag iaf så rent och mycket plats att jag kan kapa röret och göra en snygg sväng som skall ut mot tvättstugan till. Jag hittar gammalt foglim som blir bra att få vp-rören på plats. Sen är det bara att börja fundera hur jag på smartaste sätt skall fylla igen hålet....

Av Niclas Bernhardsson - 9 mars 2021 23:00

Tisdag och det var en ovanligt trött morgon men snart hade jag kämpat mig upp och jag hade två lektioner på meet och sedan arbetslagsmöte. Efter det så kände jag att all ork rann ur mig men jag hade samtidigt sett att det fanns elsökare och ville ha en sådan. På jobbet så hade en kollega skämtat lite om att jag gillar el och så är det nog. Jag kan länge gå runt i elbutiker och kika så något är det som fascinerar och nu skulle jag dessutom ha en elsökare så jag kunde vara säker på var elen går då jag håller på och renoverar. Jag tänkte underlätta lite för elektrikern. När Ullis kom hem så åt vi lite snabbt och snart var vi iväg och det blev Claes Ohlson, där verkade det finnas bra och prisvärda modeller. När vi kommer fram så är det rätt bråttom och som vanligt så är det superlugnt, vi är på Kungens kurva. Jag väljer en modell och sedan går vi och betalar. Det är absolut ingen i kö så det går fort och sedan känner vi att det blev lite för lite mat och vi tar en liten burgare på vägen hem. Både Ullis och jag har läst om "Balkongfallet" och det kände båda att vi ville se. Det är ju helt sjukt och jag hade redan läst på rätt mycket. Men vi ville träna lite också så vi hoppar snabbt upp på cyklarna och jag väljer att köra väldigt lugnt och Ullis kör nog också rätt lugnt för hon är bara någon minut före mig då vi är klara. Det blir 17 km och jag tror jag höll på i 35 minuter. Dock med lite klungkörning. 

Sen duschar vi och gör oss iordning för teve och vi såg bägge programmen på en gång. Att hon överhuvudtaget överlevde är ju ett mirakel men det är ju tragiskt att förövaren är på fri fot. Där måste ju regeringen kunna sätta lite press på det andra landet, där han sitter och trycker. Eller trycker och trycker. Han levde som om inget hade hänt. Det är ju för jäkligt. 

Av Niclas Bernhardsson - 8 mars 2021 23:00

Det var en riktig seg morgon och jag låg och drog mig till lunch i sängen. Så irriterande när man vill gå upp men det händer liksom ingenting. Jag tror att klockan blev runt 13 när det blev fart på mig men när det väl blev fart så hände det mycket. Nu tog jag tag i Enklaresport, jag fixade med renoveringen och åkte ned och letade stora hålborrar men de var svindyra. Och det skiljde även en hel del i pris vilket irriterade mig. Sen behöver jag ingen värstingborr bara för ett enstaka hål. Hem igen och jag hann springa på affären och köpte lite mer potatis och snart var Ullis hemma. Hon hade blivit glad över min hyllning av henne, det är ju internationella kvinnodagen. :-) Vi fixade lite att äta och sedan fortsatte jag lite i källaren. Ullis tog en promenad och jag tvingade upp mig på cykeln för nu började min ork att ta slut. Jag hade väl tänkt att ta det lite lugnt och det gjorde jag. Initialt iaf... Snart låg jag med i relativt snabba klungor och jobbade först hårt för att hänga med men snart var det jag som var uppe och tog dragjobbet och det blev 17,6 km på 30 minuter blankt. Dvs över 35 km/h och det får ju anses vara lite snabbt. Det vet jag att det är för mig på Zwift. Utomhus har jag det lite lättare med min snabbare cykel men då brukar jag å andra sidan inte ligga i klungor. Här fick jag bra hjälp. 

Kvällen avslutades med att hela familjen såg på SOG. 

Av Niclas Bernhardsson - 7 mars 2021 23:00

Söndag och Vasaloppet på teve. Bara elitfältet men skall man bara se på det så funkar det också. Det blir förstås inte samma folkfest men skall man se på teve så är det framförallt eliten man vill se. Och det blev lite konstig åkning med så snabba förhållanden. Med värsta vinden i ryggen så var det upplagt för banrekord men kan det räknas då man kör en kortare bana? Och varför inte starta där man brukar? Nåja, det fanns säkert bra skäl till det. Tyvärr blev det lite små skate-skär här och där då det gick så fort. Sen ringer det på dörren och det är en elektriker som jag ville skulle komma och kolla på ett jobb. Två andra ställen verkade glömt bort mig så jag kontaktade en elektriker i klubben istället och vi kom överens om att hans jobb skulle ta det. Det gick smidigt och efter några minuter så drog han vidare på sitt långpass. Riktigt schysst och jag gav honom några tips samtidigt. Vi tittar klart på Vasaloppet och det var riktigt spännande men med facit i hand så skulle förstås huvudklungan jagat ikapp utbrytarna men det är så mycket med teamkörning och taktik. På damsidan så stod Björgen för en spännande insats men Korsgren imponerade stort och drog det längsta strået. 

Sen var det 5-milen och viss förhoppning fanns på Bjurman och han låg länge kvar och hade chansen men lite för dåliga skidor gjorde att han brände sitt krut lite för tidigt och vad säger man om guldstriden? Hmm, blev värsta antiklimaxen! Det blev många fel på ett och samma ställe. Bolsjunov ville förstås stänga men med Kläbos högre fart så blev det ju inte Fair play och varför i hela friden gå ut i ett ytterspår då man ligger först? Det är ju enbart för att stänga och visst har Bolsjunov fördel att välja spår men ändå... Kläbo borde haft lite mer is i magen men det är lätt att vara efterklok. Nä, det var surt och jag tycker att man borde stävja det här med lite sunt förnuft och Fair play. Kommer man först in på ett upplopp och har en tätt i ryggen så borde man inte få välja ett ytterspår och speciellt inte för att stänga. Bolsjunov borde givetvis ha gått tillbaka mot mitten då han känner Kläbos närvaro. Race incidient säger jag. 

Kvällen avslutades med en skön promenad och familjemys igen. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards