Direktlänk till inlägg 20 juli 2021

På semester

Av Niclas Bernhardsson - 20 juli 2021 16:29

Så kom man då iväg men det var en tuff start.

Ullis och jag hade bokat två nätter i Gränna och valde ej återbetalning för en liten spruta är väl inte så farligt, va?

Det visade sig vara en riktig pers. I torsdags tog jag sprutan och natten till fredagen så började jag få ont i huvudet och sen på fredagen så började jag känna mig lite medtagen. Asch då, tänkte jag. Ullis undrade om vi skulle äta lunch på Åda golf och varför inte. Jag började känna mig sämre och sämre men mat måste jag ju ha och vi åt och jag höll god min då vi var ute bland folk. En bekant kom fram och beklagade min brors bortgång och vi pratade lite.

Väl hemma så började jag att få feberfrossa och jag hade helt klart feber och det blev många timmar i sängen. Och vi som skulle åka iväg imorgon.

Lördag morgon och jag kände mig fortfarande lite sjuk men det var klart bättre och det kändes som om det var i slutet och jag började att förbereda mig inför avfärden. Timmarna gick och nu kändes det nästan helt bra. När det gått i princip ett dygn så var det bara enstaka kraftansträngningar som kändes av i huvudet.

Vi kommer fram och checkar in och efter att vi backat in husvagnen så undrade Ullis om jag inte blev sned på killen som stod bredvid och gestikulerade hur jag skulle köra. Han blev nog mest sur då han måste ha trott att jag helt negligerade honom för jag såg honom inte alls. Backa med släp kan jag så slipper helst öldrickande besserwissrar som skall förklara hur man skall köra.

Vi installerar oss och äter gott i husvagnen så nu får vi testa hur ugnen och spisen fungerar. Det blir lite fint nötkött och potatis. Jag gjorde även rent filtret till AC´n för det borde bli kallt snabbare och sen blev det rejält drag. Lite bad och sen kort i husvagnen på kvällen.

Söndag morgon och nu skall vi göra Visingsö. Vi är lite sena till en färja så vi snabbar oss men jag har visst glömt att pumpa Ullis cykel så vi vänder snabbt tillbaka och jag trycker snabbt i luft och vi återvänder mot färjan. Snabbt, snabbt till kontoret för att köpa biljetter men vi blev några av de sista att missa färjan då det var typ fullt. Nåja, det kom en till färja om 15 minuter.

Visingsö! Nu skulle vi göra ön och vi åkte via en liten grusväg uppåt och åkter så långt upp vi fick och sedan in mot en golfklubb och kollade in den. Vi såg att man nog kunde få åka med i flygplan men en snabb koll på en vindvimpel gjorde att jag tyckte det kunde bli en annan dag. Sen vidare mot stranden och vi var lite sugna på att bada och gick en sväng längs stranden och där det var mindre folk var det lite sämre vatten så det slutade med att vi väntade med badet. Där det verkade bättre var det smockat och då fick det vara.

Sen vidare mot centrum och nu skulle vi äta. Centrum låg typ mitt på ön och där fanns en fin restaurang och vi satte oss och väntade. Och väntade. När man är hungrig så känns väntan etter värre och när maten äntligen kom så var det bara till den ena och de beklagade att de gjort fel och det blev mer väntan. Sen hade de mage och ville ha dricks men jag slog in summan det skulle vara och inte en krona mer. Men det var gott men 40-45 minuters väntetid drog ned betyget. Och då pratar vi ändå om lunchtid och Thai-mat.

Nu var det dags att cykla igen och det började kännas lite i rumpan. Vi var riktigt kaffesugna men vi tog några kontroller på Hitta-ut först och sen vidare mot Persgården, där vi brukar fika. Det har i alla fall blivit några gånger. Vi pratar med ägaren som känner igen oss och när dottern kommer ut så säger jag "Hej, Moa!" och hon förstod ingenting. Jag förklarade att vi brukar prata med hennes pappa och mamman kör också triathlon.

Vidare ned mot södra udden och jag tog ett snabbt bad och sen var det dags att cykla igen. Vi tog en alternativ väg tillbaka och när vi närmade oss Persgården igen så började vi att plocka kontroller och nu var det all in. Några var inne i snårig skog och det tog lite tid och en bommade vi lite men i övrigt gick det bra och sen tog vi den allra, allra sista och gjorde high-five! Nu mot färjan och som ni förstår så hade klockan tickat på och vi åt lite av vad vi hade i kylskåpet. Tyvärr hade jag slagit på någon upptiningsfunktion så mycket var ljummet och vi fick äta eller slänga.

På kvällen softade vi och spelade lite kort. Badet försvann i blåsten men vi satt lite vid piren och bara njöt.