Direktlänk till inlägg 22 juli 2021

Snabba puckar

Av Niclas Bernhardsson - 22 juli 2021 22:30

Måndag morgon och vi gick en morgonpromenad innan frukost. Vi tog vägen längs vattnet men det var hiskeligt mycket knott så man fick gå med en hand framför munnen och andas i springan. Ruggigt. Det blev väldigt backigt upp mot huvudvägen, i Gränna, och sen tillbaka mot campingen. Tror vi fick ihop runt fyra kilometer och det var en skön start. Sen frukost på det och sen var det bara att förbereda sig på avfärd. Det blev en pulshöjande start med att tuffa igenom ett knökfullt Gränna med extrabred husvagn och dessutom rätt lång. Men snart var vi ute på motorvägen och nu styrde vi kosan mot Ullared. Vi parkerar husvagnen och går och försöker få tag på några vagnar men man skall visst ha mynt och när vi frågar om vi får swisha några äldre kvinnor så fick vi absolut inte det utan det var bara att ta vagnarna.

In i affären och den här gången var jag lite mer taggad och jag köpte faktiskt lite kläder till mig själv och snart kom även Ullis igång. Vi hittade dessutom lite till husvagnen och när vi kom ut från affären så hade vi bränt ett antal tusenlappar. Men det kändes också som om vi sparat lite pengar och det är den känslan som får gälla.

Efter lite glass och tjats med någon mobilförsäljare så körde vi vidare.

Nu åkte vi mot Falkenberg och efter lite körning i den staden så ser jag att helt plötsligt bolmar ut rök från hjulhusen på husvagnen och jag får panik! Brinner det? tänker jag. Jag stannar och stoppar trafiken och ber Ullis öppna husvagnen och jag inspekterar snabbt husvagnen inifrån och ser att det i alla fall inte brinner. Det är faktiskt parkeringsbromsen som slagit i och hur var det ens möjligt? Kanske var det något bus vid något rödljus men det borde man ju märkt. Nåja, det gick att åka vidare men det luktare rejält bränt och däcken var svedda.

Vi ringer runt lite och hittar en camping med ett riktigt original. Han åker runt på sin cykel och ser ut som Pettson i Pettsson och Findus. Jag är lite trött och förstår inte instruktionerna så det tar ett tag innan jag förstår att jag måste stå två meter ifrån häcken. Vi förklarar att vi bara skall stå över natten. Det var för övrigt en märklig körning fram till campingen. Vi körde på mobilens gps och den ledde in oss på en riktigt smal väg och ett möte där hade varit omöjligt. Som tur var kunde man åka en annan väg sen.

Efter att ha installerat oss tänkte vi gå och kolla på vattnet och det var mycket tång och nu var det så mörkt så vi tänkte bara slänga av oss kläderna och hoppa i. Men så kommer det några lampor emot oss och det är en traktor som skall göra rent och vi skrattar för oss själva. Det blir till att gå tillbaka utan en droppe havsvatten på kroppen.

Efter en god natt, där det snarkades rejält från en husvagn, så var det frukost och sen dags att bege sig vidare. Det luktade fortfarande lite om däcken men de såg ut att fungera bra.

Vi ringer runt igen och nu fastnar vi på Bengts camping för det var svårt att hitta en plats i Mölle och den i Lerberget, i Höganäs, fick vi plats först imorgon. Det var dessutom väldigt dyrt i Mölle och med faciliteter som inte var något för oss. Vi checkar in och receptionen var mobil och vi fick en bra plats men det var lite svårt att backa in så några hjälper till att skjuta in den. Med cyklarna bak stack kroken fram rätt långt men det skulle nog fungera och det var dessutom bara för en natt, igen. En helt okej camping och nu gick vi ned till stranden och det var drygt en kilometer dit. Nu var vi cirka en mil från Halmstad och jisses vilka vågor! Det var rödflagg men vi gick ned och badade och skrattade och hade roligt! Ullis var väldigt orolig för mig då jag åkte omkull och mycket riktigt fick jag mig en riktig kallsup. Men vi överlevde och det där var vågor det! :-) Det var visst rena surfparadiset och några var ute i vågorna. Väl tillbaka så ser jag att jag en fästing på halsen och inte har vi något bra verktyg. Men efter några försök så får jag bort hela fästingen - skönt!

Onsdag morgon och nu åkte vi vidare mot Lerberget, Höganäs. Vi checkar in och när vi kommer fram till vår plats så undrar man vart den är? Vi kollar igen på kartan och den verkar vara mer inne i skogen och mycket riktigt. Man får få in runt tjugo meter innan man ser vart den skall vara och vilken tur att vi har dubbla elsladdar som man kan skarva. Vi backar in den och tomten är ju helt okej men den lockar inte till att sätta upp något förtält och ganska bredvid finns en lekpark men barn har man ju inte dött av. Faktum var att den var lite avsides och trots att det var husvagnar överallt så var man själv. Helt perfekt alltså.

Vi installerar oss och kollade sen in stranden. Det blev en pizza som vi delade på i husvagnen och sen spelade vi lite kort. Jag passade på att försöka få igång allt i husvagnen och flottören verkade ha hängt sig men till slut fick vi igång den också. Så nu hade vi en fungerande toalett också och den fick jag absolut prova på natten då jag bälgade i mig Coca-Cola....

Torsdag morgon och nu skulle vi kolla av Mölle-halvön. Vi åkte mot Mölle och sen vidare mot själva naturrummet, med fyren och allt vad som fanns att se. Vi började att gå mot fyren och vi ser att det skyltas lite åt några grottor och hur kom man dit? Vi hittade en brant nedfart och den var läskig och man förstod ju att det skulle bli etter värre att ta sig tillbaka. Vi frågade ett par om det fanns en cool väg tillbaka och deras barn var redan i färd med att forcera ett tuff bergsvägg och vi började men sedan kände jag bendarret och Ullis verkade heller inte så sugen så vi gick tillbaka samma väg vi kom. Vi vågade helt enkelt inte.

Till slut är vi tillbaka och nu smakar räkmackan himmelskt och sen får vi lite tips av en ung tjej som jobbade där och hon var så rolig då hon sade att det "ju var ungdomar" som mest var på ett ställe. I meningen efter så pratade hon om något med käring och gubbvik.... Vi förstod piken och log mot varandra.

Vi åkte ned en bit och chansade på en vik men det var satans tufft att hitta och snart hittade vi en klippa där vi kunde sitta och se ned på en stand och ut mot havet. Det kryllade av tumlare som var uppe och tog luft. Man såg säkert runt 6-8 stycken i snitt under en minut. Till slut så försöker vi hitta ned till stranden och vi går ned och det är ju inte den bästa stranden då det är stora stenar. Men vi kommer ned och badar och det är helt okej. Allt får dock ett slut då några barn har siktat några krabbor och Ullis och jag tycker att det räcker med bad nu. Vi går upp och torkar oss och lägger oss i solen i någon kvart. Sen går vi upp igen och det känns i benen.

Vi försöker hitta till Systrarna Lundgren, som är ett fik och på vägen dit ser vi Mölle krukmakeri och vi åkte dit och tänkte köpa lite men det var sjukt lång kö så det fick bero.

Sen knappar vi in adressen och när vi kommer fram så märker vi att det är oerhört populärt och vi får ställa oss i kön men snart får en tant spel och menar att hon har bokat. Vi förstår dock att "bokningen" endast bestod i att hon kollat ut ett bord och där hennes man nu sitter. Det slutade med att hon på något sätt lycket komma förbi mig och Ullis och jag sade att hon ju inte behövde tränga sig förbi hela kön. Hon svarade något att vi ju vara unga och pigga... Hon verkade minst lika pigg i och för sig...

Vi pekar vad vi vill ha och sen skall man betala. Det blev nog allt time high på den fikan men det var det värt. Riktigt gott och ibland får man unna sig.

Tillbaka mot campingen och nu stannar vi i Nyamnsläge och försöker hitta en strand och bada. Till slut hittar vi en bra strand och tar även ut supen då Ullis skall simma. Rätt stora vågor men jag kan ju sitta och ro. Vi har dock lite otur och det är en del tång och det stör Ullis lite. Även mig som inte vill ramla i just där. En del stenar också. Mot slutet provar jag att stå och jag klarar det fastän vågorna är stora. Men så fort de kommer på sidan får jag slänga mig ned.

Väl hemma så myser vi till på stranden med pizza och alkoholfritt bubbel. Riktigt mysigt!