Alla inlägg under augusti 2021

Av Niclas Bernhardsson - 23 augusti 2021 23:00

Så kunde man lägga kafferepet åt sidan och det med glädje. Det var lite stressigt ibland men framförallt var det alltsomoftast kul, varmt och roligt! 
Men nu var det jobbet som väntade. Först var det hårdkörning med Crossfit och sen gick jag mot skolan för att ha teori men jag undrade vart alla eleverna var. I mitt klassrum var det ju redan en lärare och jag inser att jag hade ett äldre schema men som tur var hade eleverna det nya schemat och det ordnade till sig i god tid.

Möte efter skolan och där satt jag med en mage som knorrade av allt socker jag fått i mig i helgen. 

Väl hemma så åkte faktiskt jag och Ullis till Björnlunda och tog oss en sista glass. Lite annorlunda nya smaker men de var goda.

Sen hem och nu var det som luften gick ur och vi bara slappade. Skönt det också! :-)

Av Niclas Bernhardsson - 22 augusti 2021 23:00

Så var det då helg och vi skall inte gå händelserna i förväg uan jag börjar på lördagen. 

Ullis och jag vaknar tidigt och nu skall vi få till allting med fika och bra och mysiga sittplatser. Vi jobbar på hårt men var är barnen? Kan inte de hjälpa till? tänker vi. Vi försöker att få upp dem men de är trötta och vi kan ju inte utgå ifrån att de kan hjälpa hela tiden. Men nu låg vi lite efter och skulle verkligen behöva lite hjälp. De kom upp sedan och hämtade fruktfatet på ICA-Trossen, skönt!

Snart är klockan 10 och då kan de första gästerna komma. Varför så tidigt, hade Ullis frågat, och det frågade jag mig också nu. När jag ser en bekant utanför, som spelar golf, så ropar jag in honom för att testa på golfchipparna lite. Jag hade ju klarat av sju stycken på det tredje, eller fjärde försöket och nu fick en riktig golfaren prova. Han satte de första bollarna i häcken och jag inser snabbt flera saker. Ett! Jag är bättre än jag förstår i flera av de här grenarna. Två! Jag behöver förstärka med ett skydd och jag går och fixar det när han gått iväg. 

Sen är det full fart med gäster och det är mycket lek. PF imponerade väldeliga med att först ha stora problem med att ens få ett endaste poäng på slackline men sedan jobbade han på och slog min bästa tid på slacklinen. Dock med väldigt många fler försök men känner jag mig rätt, tänkte jag, så kommer jag att se till att bräcka det sen... Men nu var det min tid på max tre försök som gällde. :-) 

Sen ropar Millan att hon klarade av fem konflip och det imponerade då hon först kämpade med ett få ett poäng. Men hon hade hela tiden samma känsla så när hon väl fick till det så gick det riktigt bra. Det var överlag härliga insatser och sen hade jag förstås lite frågor om både fika och om mig. :-)

Vi får väl se om ni klarar av dem, jag skriver svaren imorgon som kommentar.

Längre ned fortsätter söndagen.


  1. Hur många Ironman har Niclas gjort? a) Inga b) 1 st c) 3 st d) 7 st e) 13 st
  2. Vad kommer ordet fika ifrån? a) från fikonblomman b) från slangordet kaffi c) lek med ordet Afrika d) från en Astrid Lindgren-roman
  3. Hur många klassiker har Niclas gjort? a) Inga b) 2 st c) 5 st d) 10 st e) 12 st
  4. När kom kaffet först till Sverige) a) 1320-talet b) 1550-talet c) 1685 d) 1882 e) 1910
  5. När startades Enklaresport?              a) 1995 b) 2001 c) 2006 d) 2012 e) 2015
  6. Vad användes kaffe först som? a) bakning b) läkemedel c) pausdryck d) vapen e) lim
  7. Var är Niclas uppväxt?            a) Vagnhärad b) Trosa c) Uppsala d) Torshälla e) Gnesta
  8. När blev kaffe populärt som dryck i Sverige? a) 1600-talet b) 1800-talet c) 1950-talet d) 1975
  9. Vad kallas kaffet? a) den svarta sörjan b) den djupa sanningen c) det svarta guldet  d) kärlekens dryck e) den magiska drycken
  10. Vilken är Niclas sämsta gren i triathlon? a) simning b) cykling c) löpning
  11. Vad var Niclas första bil? a) Volvo 245 b) Opel Kadett c) Volvo 142 d) Volkswagen Bubbla

Söndag och nu var det betydligt mer avspänt då vi kände att vi varit med förr, så att säga. Vi tänkte väl att det var lika lugnt som igår men nu kom det en gäst redan strax över 10  och vi körde igång direkt med fika och tävlingar. Sen avlöste gästerna varandra och det blev lika roligt och intensivt som igår. 

Det var helt klart en kamp om vilka som skulle vara bland de tre bästa men när sedan Twin-Tommy dök upp så gjorde han processen kort med de övriga deltagarna. Han krossade i balans och fick fullpoängare i allt förutom golfjonglering, golfchippning och slackline. På andra plats, med hjälp av utslagsfrågorna, kom Mike och på tredje plats kom PF, som uppvisade en härlig tävlingsinstinkt. På fjärde plats, och det måste nämnas, kom Tanja som endast var en golfchip ifrån att gå ända fram till andraplatsen då hon hade bäst på utslagsfrågorna. 

Priser kommer då Hjärt-Lungfonden tyckte det här var en rolig idé och ville stötta och vara med. 

På kvällen så kommer Ullis och jag på att vi inte ätit någon riktig mat utan det har bara blivit kakor och bullar hela dagen. Nä, nu får det bli andra bullar, tänkte jag. Vi avslutade kvällen med lite mat vid Stensund och bara njöt av dagen. :-)

     

Av Niclas Bernhardsson - 20 augusti 2021 23:00

Fredag och det gick fortsatt bra på idrotten men jag fastnade i ett samtal under lunchen och tänkte fel på tiden. När jag kommer ut mot idrottssalen så undrar jag vad det är för hög med elever och det visade sig vara mina, ojdå! Jag var typ tio minuter för sen och jag fick ursäkta mig. Det är tufft även för en lärare att ha koll på tiderna. Men idag gjorde det inte alltför mycket då det var hårdkörning och vi behövde inte hela lektionen. Jag stressade och snart var vi igång. 

Väl hemma var det också stress men nu skulle vi fixa iordning det sista inför helgens kafferep. Givetvis började det att regna men jag monterade upp ett litet partytält själv och det var nog ett misstag. Det var så klent så det gick lätt sönder och vissa bitar var dåliga från början. Frågan är om man skall reklamera det ens. Det var det enklaste men kostar förstås ändå pengar. Sen lade jag ut en ny utmaning men då snodde jag en gammal, som jag gjort förut, och lade ut. 

Jag älskar ju att tävla och även att hitta på saker själv. Hoppas att det blir ett roligt inslag. Vem kan slå Nicke, heter det och under kafferepet så finns det sex stycken utmaningar som är typiska mig. 

Av Niclas Bernhardsson - 18 augusti 2021 23:00

Så var det då onsdag och således dags att dra igång de vanliga lektionerna. Idag hade jag visst bara tre lektioner men min idrottskollega var sjuk så jag bistod en vikarie med lite hjälp. Sen förklarade jag lite om varför jag kanske var lite kort med instruktionerna och hon hade ju varit med redan i våras, då jag mådde som sämst. Så hon förstod och det var skönt. Så hon inte trodde jag var en dryg jävel. Men det gick bra och det var riktigt kul att träffa en ny klass. Den andra klassen, som är ny, får jag träffa imorgon. De lektionerna handlar mest om att lära känna varandra för jag tycker det är viktigt. Sen var det lite teori och för en gammal klass så var det lite löpning och lite eget val på slutet. 

Väl hemma så röjde jag lite på tomten och jag har problem med en sladd som hela tiden går sönder. Jag får kapa den kontinuerligt och snart är det nog helt kört. 

Tanken var även att hinna baka men tiden drog iväg så det får bli imorgon istället. 

Och vad säger man om min insamlingt till Hjärt-Lungfonden!!! Från början så är standardsiffran 1750 kronor men jag kände mig lite stursk och ändrade summan till 10 000 kronor. Det kanske var att ta i, tänkte jag. Nu, halvvägs, så är vi uppe i 12650 kronor! :-0 Det känns så himla fint och insamlingen är ju allas men visst känns det fint att den är i ens eget namn. Så bättre present kan man inte önska sig. Stort tack alla som bidragit och som tänker bidraga! :-)

Av Niclas Bernhardsson - 17 augusti 2021 23:00

Tisdag och nu var det alltså dags för en rolig aktivitetsdag men vädret är absolut inte med oss. Min aktivitet mådde inte bra av blött gräs och jag såg verkligen framför mig hur illa det kunde gå. Som tur var så kände mina kollegor detsamma och vi hade, på förhand, gjort en plan B. Nu skulle den bara verkställas med några justeringar. Grymt arbetat av gänget och jag kände att jag liksom bara flöt med. Det var så mycket inför den riktiga skolstarten med lektioner och allt vad det innebär, så jag hade liksom tappat lite fokus på uppstarten. Men riktigt bra hjälp och sen hade jag en bra dag med en "Tangram-station". Den var absolut uppskattad och hela tiden var det bra samarbeten, eleverna emellan - kul!

Sen avslutande möten och mot kvällen var det klubbträning men återigen gick luften ur mig och det gör den lätt vid minsta motgång nu. Så all fokus går åt att peppa sig själv men ibland går det inte. 

Men väl på plats så var jag lite coach och sen kommer innebandylaget med fina fruktkorgar igen! Så gulligt! Jag kände dock att jag inte kunde ta allt utan ville att fruktkorg skulle gå till den övriga klubben, hoppas det gick bra. Ullis och jag tog med oss lite choklad och lite större frukter. Stort tack!

Av Niclas Bernhardsson - 16 augusti 2021 22:45

Så var det dags att träffa eleverna men med lite lugnare start och med fokus på hälsa. 

Det var trevligt och snart var vi igång med lite uppgifter för dem och det blev en kortare dag då de slutade strax efter lunch. 

Efter lite möten så var det då dags att bege sig hemåt och nu drog Ullis och jag till Nyköping då hon skulle ta sin andra spruta. Vi passade på att äta lite på Chopchop och kollade om det fanns något litet partytält för vårt kafferep.

På kvällen så bröt jag faktiskt ihop, det kändes som jag bara rasade och all energi bara försvann. Det blev som det blev innan den första ablationen och jag gick i snigelfart och hela kroppen värkte. Riktigt avtrubbad. Det var läskigt och jag behöver verkligen en uppföljning och den är planerad till den 21:a september. Sjukt jobbigt var det i alla fall. Det blev klart bättre mot natten men absolut inte helt bra. 

Av Niclas Bernhardsson - 15 augusti 2021 23:00

Söndag och sista dagen innan det var dags att möta eleverna. Jag kände en viss oro att jag inte kände att jag hade superkoll på allting. Men med stöd av kollegor och en hel del erfarenhet så brukar det gå bra. Det är ju faktiskt min styrka. Att jag kan improvisera och hålla igång folk utan några direkta förberedelser. Jag kommer aldrig glömma mitt första jobb som klasslärare. Jag hade visst missat när någon visade mig var de olika böckerna fanns så jag freebasade de första dagarna och på den andra eller tredje dagen kommer det fram en elev som säger att det är så kul att ha mig för att jag lär dem så mycket. Ja, men inte så mycket längre, tänkte jag. Sen gick jag till rektorn och undrade var böckerna fanns. Efter en mycket kort stund kom det ett par irriterade kollegor och kanske hade de redan visat mig böckerna... :-) 

Hursomhelst så var det fullt fokus på lägenhetsvisning idag och det var som vanligt Felix som ville kolla på en lägenhet på Söder. Det var en mysig lägenhet som var bra planerad och även Felix gillade den. Så nu håller vi tummarna att det kan gå vägen den här gången. Vi passade på att stanna vid Ikea och det blev även en tur i shoppingcentret. Lite jobbigt att gå runt på Ikea för det kändes som pandemin var över. Jag är visserligen fullvaccinerad men för den skull så vill man gärna ha lite avstånd. Sen behövde vi äta och hittade Bastard burgers inne på Skärholmen centrum. Samma sak där med mycket folk som inte tog riktig hänsyns. Men där vi åt var det lugnare. Det blev veggoburgare för oss alla tre. 

Väl hemma så blev det en sittning med revisorn och det drog ut på tiden så Ullis och jag fick skippa kvällsbadet. Lite trist men när revisorn har tid så får man försöka omprioritera. 

Av Niclas Bernhardsson - 14 augusti 2021 23:30

Som vanligt skriver jag alltför många dagar efter och det är något jag måste skärpa till mig om. 

Vi började dagen med att åka till Stensund för Ullis och Annelie skulle simma lite och jag tänkte köra lite SUP. Jag har för övrigt funderat över verbet då man gör något med en SUP, vad heter det i de olika formerna? Eller rättare sagt, hur skriver man det? Jag skall suppa? jag suppar? jag har suppat? Vad tycker ni? Att skriva med versaler känns helt fel. 

Hursomhelst så var de snart i vattnet och jag var lite seg och trött och tog tid på mig. Rätt som det var så inser jag att min SUP inte ens är uppblåst och jag börjar kämpa med den. Jag kör runt ön och på bortre sidan är det riktigt tufft med vågorna men jag skall banne mig stå upp hela tiden. Det blir endast ett varv men det är för att det var så jobbigt att hålla balansen så lite drygt 800 meter blev det. 

Mer kaffe och jag åt min frukost och bara njöt. Sen, när de kommit och är klara, så inser jag att jag inte ens har badat och tar mig ett dopp. Klart kyligare än tidigare men det funkar helt okej. 

Väl hemma så säljer vi Ullis rosa cykel och det verkar vara många som var intresserade så när det kom ett lite prutförsök var det inget problem att säga nej. Dock så var det en ung kille som älskade rosa så det kändes bra att sälja till dem. 

Vi fixade lite på tomten och det blir både kul och lite läskigt att ha öppet hus kommande helg. Tänken har slagit mig att det kanske inte kommer någon, typ. Eller kanske åt andra hållet. Kakorna tar slut och det är nog älsklingen största mardröm. Nä, nu tar jag i men jag vet att det inte skulle kännas bra men man kan ju inte baka hur mycket som helst. 

Efter det så åkte vi till Björnlunda för lite glass och det smakade som vanligt himmelskt. Lång kö men vi fick en bra plats ändå. Efter glassen blev det faktiskt kaffe i Björnlunda kyrka. Vi tände två ljus också. Mysigt!

På vägen hem så stannade vi till vid Sund Nergården och det var riktigt fint. Hotell och lite annat som glamping i annorlunda gemytlig lantmiljö. 

Väl hemma så ville Tim slå några bollar och så fick det bli. Jag instruerade lite kort och sen slog jag, Tim och Ullis ut en stor hink. På oss alla tre så gick det rätt fort. Tim blev lite biten och tog grönt kort på nätet, på kvällen sen. 



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards