Alla inlägg den 6 juli 2022

Av Niclas Bernhardsson - 6 juli 2022 23:00

Onsdag och äntligen var det då dags att besikta motorcykeln och det var, hör och häpna, sjunde försöket då massor av saker har gått fel. Det har varit saker som felaktiga produkter som skickats, långa leveranstider, uteblivna leveranser, mekaniker som inte jobbar vissa dagar och säkert något som jag missat. Ullis hade sett någon prognos på att det skulle regna och det var väl typiskt, tänkte jag. Det ordnade dock upp sig senare och regnet verkade utebli. 

Jag tyckte att strålkastaren, trots mekanikerns ord om att den nog stod rätt, var lite låg och pillade på den men det hände ingenting. 

Innan det var dags så gick jag och hämtade ut lite medicin och passade på att köpa lite sockerfritt godis men det är ju rena skiten och det skulle jag snart bli varse om. 

Mot motorcykeln och den borde ju starta som den ska men tänker att jag åker in mot besiktningen så kan jag ju kolla lite då jag är på plats. 

Jag får igång den direkt och åker iväg men märker rätt snabbt att det är något som inte är som det ska. Hastighetsmätaren hoppar konstant mellan två värden och verkar visa alldeles för lite. Jag tänker först att bilen före åker för sakta men sedan förstår jag att det är min mätare som visar för lågt. Ahrrg! Det här var ju inte bra! tänker jag. De måste ha satt på fel drivpaket och att faktiskt inte veta hur fort man åker, då man är van vid det, är svårare än man tror. På motorvägen så visar den aldrig mer än 90 och då kanske vi åker runt 120 km/h, jag vet dock inte precis. 

Jag besämmer mig för att ändå vara ärlig och berätta som det är men att verkstaden får byta drivpaket så fort som möjligt. Givaren måste ju sitta på drevet. 

Väl framme så vet jag inte vad klockan är men när jag kommer in så ser jag att jag är 25 minuter för tidigt men sätter mig ned och en kille undrar om det är jag som har en hd men jag berättar att jag är lite tidig och är jäkligt förbannad. Jag berättar lite kort om allt strul och nu har jag dessutom en felaktig hastighetsmätare. Han undrar hur mycket fel och jag säger att den säkert visar runt 20 km/h för lite på motorväg men det var säkert runt 25-30 men jag ville inte vara för ärlig. 

Harleyn skulle komma in 20 över men då klockan passerat den tiden med några minuter så tog han min istället och ganska direkt så kom vi då till strålkastaren och nu visade den för lågt! Men vad f-n! Jag berättade att den stod för högt sist och att jag pillat på den efter att mekanikern var klar. Jag försöker justera och det tar ett tag. Jag talar om att det liksom inte händer något då man justerar men när man åkt ett tag så skakar den sig rätt så jag skruvade förstås för mycket. Nu får jag skruva tillbaka. 

Han fortsätter att kolla motoryckeln och sen händer det som inte får hända då han skall starta - den startar inte! :-0

Jag går fram och försöker och slår av fort då det inte händer något och väntar några sekunder och kör igen och den startar. Batteriet sjunger på sista versen och att strålkastaren står på för länge gör att den drar ur sig lätt. 

Han åker iväg och efter relativt lång tid kommer han tillbaka och kan bara bekräfta det jag sagt. Jag försäkrar att verkstaden skall byta för jag vill ju heller inte ha det så här. Han är tveksam men när jag säger att han troligtvis inte skulle ha märkt det om jag inte sagt något så kan han inte annat än att hålla med och hans kompanjon instämmer. 

Jag får inskrivet att belysningen står lågt och muntligen så får jag med mig att jag skall fixa hastigheten. Jag lovade och åkte sen hemåt igen. Nu valde jag kustvägen bara för att den är mycket skönare. Fortfarande inget regn och det var riktigt nice. 

Väl hemma så åkte jag direkt mot verkstaden och var irriterad. De var förvånade och han sade att han lagt dreven över varandra och försäkrade om att det var samma kugg. Men det kan det ju inte vara sade jag. Sen förstår jag att han inte vetat att givaren på den här modellen sitter i drevet fram då det är vanligare att mätaren sitter på framhjulet på motorcyklar. Han letar och hittar en kabel han inte förstått vad det var och jag frågar om han inte har kvar det gamla drevet men det hade han inte så han får beställa. 

Jag åker hemåt och nu är i alla fall besiktningen klar. 

Efter det så åkte jag iväg till soptippen med en massa gamla bodybuildingtidningar och det var lite jobbigt, mentalt. Det är ändå en rätt betydelsefull period i mitt liv som dock fick ett abrupt slut, i och med att min pappa dog. Jag satsade stenhårt på att bli en bra bodybuilder och mellan 1990-97 så åt, sov, tränade jag bodybuilding och hela min barndom bestod av starka seriefigurer. Jag kunde inte slänga alla tidningar men när Tim blev mer intresserad så tog han över men nu är det över för honom med och nu skulle allt på tippen. Jag försökte hitta några tidningar då jag själv var med i men hittade bara en. Sista året, 1997, som jag skulle tävla så blev det en flopp. Jag skickade in för sent och samtidigt som jag väntade på att numret skulle komma ut så dog min pappa och allting rasade. Det i kombination med att jag själv misstänkte att det fanns många som dopade sig och att ge allt samtidigt som några andra fuskade var tärande. Jag fick dock helt okej resultat men det tog tid och var inte i närheten av några andra som på mycket kortare tid blev stora. Det gick dock att se att det inte var rent mjöl i påsen på en del. 

Efter tippen så åkte jag hemåt och efter några minuter så kom Ullis och vi åt lite snabbt innan vi åkte ut mot Stensund. Idag skulle jag provsimma lite och hade plockat ihop lite grejer. Men magen började bli i olag av det sockerfria godiset...

Väl framme vid Stensund så tutar vi på Tommy, Sara och Cornelia och säger att vi blir några minuter sena då vi skall bort till husvagnen. Där inser jag att min väska blev kvar hemma så jag tar min SUP och vi traskar snart bortåt. 

De andra simmar och jag paddlar SUP. Cornerlia får snällt vänta. Tanken var först att jag skulle ta med mig henne på min SUP men då jag även glömt badbyxor så hade jag tänkt stå och det gick inte med någon framför mig, det vågade jag inte. Tyvärr så fick jag ändå ställa mig på knäna efter ett tag, då vågorna var för stora och snart så ville jag även sitta ned och mina träningsbyxor skulle förstås torka sedan. 

Det är dock lite kris med magen och det typ bubblar och lever heybaberiba därinne.

Väl tillbaka så kör Ullis lite med Cornelia och vi tackar och säger adjö innan jag fått springa till muggen.

Tillbaka hemma så blir det lite te och smörgås och vi tittade på lite skit på teven. Jag verkar ha sagt upp lite väl många abonnemang och nu kunde vi knappt se något så det måste jag se över. 

Vi håller nästan på att somna och idag var det en ostressad Felix som kom hem och vi somnade snart om igen. 

Magen började må lite bättre och note to my self! Inget mer sockerfritt godis. Helst inget godis alls men absolut inget sockerfritt godis...


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards