Inlägg publicerade under kategorin Bilder

Av Niclas Bernhardsson - 1 oktober 2023 23:00

Söndag och vi vaknade upp rätt kalla då vi inte hade någon värme i husvagnen. Vi hade dock dragit igen all ventilation så det var rätt kvavt där inne. Dock rätt skönt att bara kura ihop sig och vi drog oss ett tag. Reperatören skall dock fixa husvagnen då vi tar hem den och det blir ju idag. Som vi tar hem vagnen alltså och sedan tar det det väl några dagar innan han har tid.

Efter lite frukost men framförallt kaffe så vaknade vi till lite men det lockade inte så värst mycket med löpningen. I alla fall inte än så länge.

Efter lite i magen så var det dock bara att ta tag i det då vi hade lite att pyssla med idag.

Runt en timme efter frukosten så var vi klara för att springa men då man var lite frusen så blev det en lång cykeltröja överst. Några långa löpartights hade jag visst inte med mig.

Vi började lite lugnt och idag låg fokuset på trixiga stigar då vi körde Ullis program och trixiga stigar finns det gott om i skogarna kring Stensund. Det kändes helt okej efter ett tag och Ullis fotade fina miljöer och jag fotade fina Ullis.

Efter halva tiden så vände vi och när vi var tillbaka så sprang vi och hämtade våra badrockar och sprang mot bastubryggan. Där var det visst några killar som badade och vi ursäktade oss och sprang vidare till nästa brygga.

Snabbt av med kläderna och i vattnet! Men burr vad kallt och det tog klart emot.

När vi kollade på termometern så visade den hela 18 grader och vi förstod ingenting. Det var likadant igår. Varför tycker vi det är så kallt då? Nu hade vi dessutom sprungit innan. Skumt!

Men det blev lite bättre efterhand men mer än några minuter blev det inte och det blev inte ens skönt mot slutet. Jo, Ullis tyckte nog det då hon i alla fall sade det utan att darra på rösten.

Sedan tillbaka och efter lite lunch i magen så började vi att ta ned förtältet och packade in allting. Det tog väl kanske några timmar men det gick ändå smidigt.

Sedan var det bara att koppla på och hoppas att det inte skulle slira i det lite blöta gräset.

Det gick väldigt bra och snart var vi hemma och vi backade in på stora parkeringen då den gamla Volvon stod i vägen där vi skall ha husvagnen.

Efter någon timme så drog jag fram motorcykeln och körde runt den gamla bilen och försökte dra igång den men det var lite bökigt och man får vara försiktig så man inte bränner något på motorcykeln.

Efter ett tag, då jag kopplat som man egentligen inte får, så hoppade bilen igång och jag flyttade bilarna så det fanns plats för husvagnen.

Bilen fick vara på under tiden jag flyttade hojen. Sedan kopplade jag på vagnen igen och backade in den där den skulle vara. Det gick väldigt smidigt men jag fick ta ett extra varv för att komma från rätt håll.

Sedan kopplade vi av lite framför teven och tog det lugnt.

Av Niclas Bernhardsson - 13 september 2023 23:00

Onsdag och det var återigen full fart ute i skogen. En hel del blåbär blev det igen.

Väldigt läskigt att läsa om min chef som är försvunnen och ingen vet vad som har hänt. Det ligger ute på Missing people så läs gärna om Per och håll ögonen öppna.

Sista mötet och det gick fort. Jag insåg att jag nog inte skulle hinna med någon tidigare buss så jag gjorde klart lite arbete inför morgondagen och åkte sedan med stadsbussen mot bussterminalen. Där tyckte jag att jag kände igen en gammal elev men var det verkligen han, tänkte jag. Nja, det var nog en brorsa som säkert skulle undra vem jag var om jag kom fram. Sedan ser han på mig och skiner upp och jag förstår att det ändå var den jag trodde. Jag pratar lite med honom och det dyker sedana upp flera gamla elever som dessutom undrar varför jag bytte jobb och varför jag slutade. Det är alltid så jobbigt när sådana frågor kommer upp men i det stora hela så får man alltid vara beredd att flytta på sig när man inte har behörighet men oftast så handlar det om så många olika faktorer. Jag svarade bara att jag inte kunde svara på det.

Sen får jag ett mail där det står att jag vunnit ett busskort och jag blev superglad. Ullis hade visat mig en tävling där man kunde vinna ett busskort, i en månad, och jag skickade in. Då jag, vid tillfället, bara åkte bil och motorcykel så låg jag väl bra till för att vinna. Att jag brukade åka buss var inget jag nämnde. Lite trist att det bara gällde en zon så kan jag inte lägga till för ytterligare en zon så var det ingen vidare vinst men jag skall ringa och kolla.

Väl hemma så mötte jag upp Ullis vid affären och vi köpte hem lite mat och det var dessutom någon rabatt-onsdag. Det innebar förstås att det var ganska utplockat.

Sedan hem och vi åt lite gott och tittade lite på teve och snart började jag få lite panik över att inte ha tränat så jag gick sedan ned och hoppade upp på cykeln och drog igång.

Det blev Robopacer runt 2,2 watt per kilo och jag körde runt 45 minuter.

In i duschen och sedan fortsatte jag och Ullis att titta en stund på teve innan vi lade oss.

Grattis till mig! :-)

Av Niclas Bernhardsson - 6 augusti 2023 23:00

Söndag och jag vaknade och kände mig seg. Några dagars träningsfritt hade inte gjort mig piggare så nu längtade jag verkligen till träning. Först var det dock frukost och vi bävade lite för vädret som verkar blir till det sämre framåt dagen.

Sen körde jag lite lymfmassage, med Ullis, och sedan gjorde jag lite egen rehab men hoppade över träningen för korsryggen. Nu brände det i låren och jag tänkte att det kanske var dumt att köra djupa utfallssteg men nu var det gjort.

Vi packade klart allting och jag ändrade Ullis cykel till utomhuskörning men undrade ändå om vi inte skulle köra inomhus men Ullis ville verkligen ut. För mig var det en kombination mellan att jag hatar att cykla i regn och att grus och skit letar sig in i ställen på cykeln som man inte önskar. Det skulle ta extra tid att göra rent.

Men, men... Vi ändrade dock simningen till sjön Sillen, då det skulle gå fortare att komma hem igen.

När vi kom fram så började det att regna lite lätt och vi tog på oss våtdräkterna och gömde skorna under en väska. Ut i vattnet och nu ville vi känna hur det kändes att bara komma i vattnet och börja simma. Vi glömde tyvärr bort att ta med en flaska med varmvatten att hälla i ryggen men det får vi inte glömma på tävlingsdagen. Det var lite kallt när vattnet kom ned i korsryggen men snart simmade vi och det kändes riktigt bra. Jag provade ett par nya glasögon och de var grymma. Samma modell har jag haft mycket strul med förut men de här läckte inte in en endaste gång.

Då vi inte hade flytbojar så höll vi oss ganska nära stranden och det blev ett antal vändor tills vi fått ihop våra 20 minuter.

Sen upp på land och av med våtdräkterna. Upp till bilen barfota och så åkte vi även hemåt. Typ i badkläderna på filtar.

Nu vräkte det ned och jag vägrade att cykla ute. Det är en sak om det börjar regna under tiden men cyklar men att börja i hällregn vägrade jag. Det kändes så onödigt att stå i timmar efteråt och göra rent cyklarna.

Ullis gick med på att köra i källaren tillsammans med mig men hon var nästan på gång att köra själv ute. Det ville jag förstås inte så jag hade förstås följt med henne så jag är glad att hon gav med sig.

Jag drog ned i källaren direkt och det blev ett snabbt byte av hjulen och snart satt vi på hojarna och nu hade jag fått igång min klocka igen. Den dog i slutet av simningen då jag glömt bort att ladda den.

Det blev en timmes rätt hård körning på Watopia. Vulkanrundan som är runt en halvmil lång och ibland tryckte jag på rätt hårt och benen svarade riktigt bra.

Mot slutet så hör vi att Tanja kommit och hon kikade ned i våran pain cave. Felix var också klar för han skulle också med. Så jäkla roligt att han blivit sugen att motionera mera.

Utomhus regnade det fortfarande så det blev en tunn vindjacka och sen på med skorna. Keps borde man ju haft men det hade jag inte tid att leta efter. Vi började lite lugnt och det kändes oförskämt bra. Första backen och jag kände mig inte alls så trött som jag borde. Jag låg längst fram och bara trippade på. När vi kommit en bit så vek vi hemåt då vi inte ville att Felix skulle springa för långt då hana inte sprungit på rätt länge. Det blev drygt fyra kilometer för honom och han såg fortfarande fräsch ut men det kan ju vara värre med leder och sånt. Ullis och jag skulle egentligen bara springa någon halvtimme men det kändes lätt så det blev en bit till. På en raka så ville jag testa lite högre tempo och nu togs jag ned på jorden lite grand. Det tog emot lite men det kändes ändå väldigt bra och jag kände absolut ingenting i benen. Efteråt vara jag löjligt pigg och fräsch men ju längre kvällen gick ju stelare blev jag.

Vi gick sedan och handlade och vi handlade också en blomma till en bekant som akut fick åka in med hjärtproblem. Läskigt!

Felix gick in och Ullis och jag gick bort med blomman och en liten ask med polkagrisgodis.

Det blev lite trevligt snack och han kände sig riktigt bra nu men är förstås sjukskriven.

Lite mat hemma och jag blev allt stelare.

På kvällen så lade jag in böcker i katalogen och Ullis tittade lite på teve. Vi försökte se höjdpunkterna från dagens spännande match mot USA och vi såg i alla fall de två sista straffarna. Vad sjukt! Det gick ju inte ens att se att bollen var över men samtidigt såg man inte att linjen vara bruten. Galet!

Jag avslutade med att ligga lite på IR-madrassen och läste samtidigt boken jag håller på med. Det är inte den bästa och hade jag inte läst ett par böcker i följd nu så skulle risken vara att det blev ett uppehåll. Jag känner dock suget på att fortsätta läsa så det är lugnt.

Tanja, Ullis, jag och Felix

Av Niclas Bernhardsson - 5 augusti 2023 23:00

Lördag och klockan ringde redan halv fem då vi skulle iväg på ett riktigt häftigt event. Ullis skulle vara med på Visingsö Open Water Extreme och då gällde det att komma iväg rätt tidigt. Felix skulle hänga på också och Tim och Cilla var också intresserade men fick förhinder på slutet. Dock skulle vi sammanstråla hos Ullis pappa efter eventet då han ville bjuda på lite gott.

Hursomhelst så kommer Ullis, jag och Felix iväg som det var tänkt och Ullis försökte vila lite och förbereda sig mentalt.

Mellan Norrköping och Linköping pausade vi och åt lite frukost. Sedan for vi vidare.

I Gränna så svängde vi ned och parkerade och nu var Ullis absolut lite nojig och jag förstår henne. Felix och jag försökte peppa så mycket det gick och när hon var utom synhåll så kunde vi lufta att vi faktiskt var lite oroliga. Hon skulle tillsammans med ett trettiotal andra åka ut med färjan och sedan hoppa av och sedan simma fem kilomter till Visingsö. Nu var vädret dock så dåligt så det hade varit för farligt att köra enligt deras grundidé som var att åka ut en kilometer och sedan skulle de simma resterande fem kilometer till Visingsö. Nu var vågorna rakt nordliga och det hade varit en övermäktig uppgift att i de stora vågorna hålla kursen. Nu gick vi istället på färjan som tog oss till Visingsö sydligaste udde och där skulle det ske. Det skulle ta ungefär 20 minuter men det blev snarare runt 50 minuter.

Ullis var nu riktigt nervös och jag pussade henne lycka till och gick upp en våning för att få en bättre överblick. Vågorna slog senhårt mot bogen så det sprutade över alla på färjan.

Pang! Där gick "starten" och Ullis gick med hyfsat bestämda steg mot kanten men tvekar, liksom väldigt många, över höjden och de förskräckliga vågorna. Det var klart över en meter i höjd och ibland upp till en och en halv meter. Det beskrevs som att vara i en torktumlare.

Jag försökte följa Ullis men hon for iväg som en vante i vågorna och flytbojen drogs över ryggen. Fy f-n! tänkte jag.

Dock tappade jag bort henne rätt snabbt och Felix och jag försökte följa henne då färjan började följa deltagarna en bit ifrån. Tyvärr följde vi fel deltagare men det var ändå spännande.

Efter någon halvtimme så åkte vi till Visingsö för att se när deltagarna skulle gå upp men det skulle förstås ta ett tag.

Den förste som klev upp var helt sjuk. Vågorna var stora och slet i deltagarna men det märktes knappt på honom som förresten heter Henrik och kom från Södertälje Simsällskap. När han klev upp så märktes det knappt att han simmat. Resten var dock mänskliga och i princip alla var helt slut och att ta sig upp på fötter då vågorna slet i benen var allt annat än lätt. Sen kom Ullis och även hon hade svårt att komma upp men hon såg fräsch ut, kul! Vilken jäkla bedrift och det dröjde inte länge förrän hon började prata om nästa år.

Hon berättade att det blev en chock då hon kom i vattnet och beskrev det som jag brukar beskriva det då jag inte kunnat andas. Det var helt kört att börja simma och det tog ett tag innan hon kunde komma igång men sedan gick det rätt bra men det hade varit sjukt jobbigt och man for runt, sade hon.

Sedan åkte vi hemåt och skulle sammanstråla med Tim och Cilla. Dock var vi tvungna att stanna till och äta lite och vi stannade i Mjölby för lite mat.

Sedan vidare och när vi skulle åka in, den sista biten, så kommer Tim och Cilla från andra hållet och vi kom alltså precis samtidigt och vi skrattade åt det. De hade först inte sett att det var vi då Felix körde den biten.

De allra flesta hade redan begett sig hemåt men vi hann träffa Carro och hennes familj samt Monas syster med barn och barnbarn. Mona är som ni säkert vet Ullis pappas fru. Sedan kikade vi lite på ett gäng kattungar, riktigt gulliga.

Vi fikade lite grand och hann prata en hel del innan vi åkte hemåt.

Tim och Cilla var lite hungriga på vägen och så även vi så vi stannade till vid Max, vid Påljungshage och åt.

Sedan kramade vi Tim och Cilla adjö innan vi åkte hemåt.

Väl hemma så slappade vi lite och kollade lite på teve.

Av Niclas Bernhardsson - 4 augusti 2023 23:00

Fredag och Ullis och jag startade upp dagen med lite härligt lymfmassage, den man gör på sig själv.

Sen gick jag all in med min rehab och efter lite frukost så var vi igång med att sortera böcker och när Felix vaknade så började han, med min hjälp, att kolla lite på altandörren som har strulat. Det gick riktigt bra och snart hade han plockat isär halva dörren och behövde lite nya skruvar.

Ullis behövde dessutom kolla in något underställ då hon tänkt ställa upp i ett halvtokigt sim-event imorgon. Det är att man skall åka ut med färjan från Gränna och sedan hoppa i vattnet och simma till Visingsö. Tyvärr brukar det vara jäkligt kallt så ett tips var att ha ett underställ av merino-ull under.

Först var dock jag och Ullis en runda på soptippen och slängde ännu mer böcker och även lite annat vi behövde bli av med.

Vi hittade bra skruvar på Woodys och hann prata lite med Johanna och Felix följde med. Det slog oss att de faktiskt var kusiner och det var inget vi tänkt på innan.

Sen till Hulo och där hittade vi ett bra underställ och dessutom till ett bra pris.

Hem igen och jag fortsatte att sortera böcker och Felix fixade med dörren.

Det gick riktigt bra och snart var dörren fixad och den andra dörren gick smidigt igen.

Mot kvällen ville Felix prova hur det kändes att vara i vatten med min gamla våtdräkt då jag ändå kände att den passade bättre på honom.

Vi åkte ut till Stensund och jag gick i först och det var lite kallt först men jag låg kvar och snart var även Felix i. Ullis stannade kvar på land och kände sig nöjd med det.

Vi avslutade kvällen med att titta på Tilde och samtidigt så lade jag in mer böcker i bibliotekskatalogen.

Av Niclas Bernhardsson - 2 augusti 2023 23:00

Onsdag morgon och det var en ynnest att gå upp och äta frukost då Ullis fixat en drömfrukost. Med den frukosten så fick man bra energi och vi körde lite morgongymnastik i form av egen lymfmassage. Sedan körde vi lite rehab bägge två.

Nu var det bara att ta tag i målningen av ytterdörren men det var lite riskabelt då det kunde regna.

Vi gjorde ordning en plats under paviljongen och sedan monterade vi bort dörren och lade den på plats med hjälp av några gamla böcker som ändå skulle slängas.

Sedan var det bara att slipa och borsta innan vi började att måla.

Ullis och jag målade på och sedan var det bara att vänta.

Rosie kom förbi på en kaffe och jag märkte att jag var inne i mina egna tankar kring målningen.

Sedan blev det lite lätt slipning innan vi gick över en andra gång.

Sen kom det regn och det blåste tyvärr lite grand så vi fick flytta bordet, där dörren låg.

Felix var snäll och gjorde mat och sedan behövde Ullis och jag träna lite så vi traskade ned i källaren.

Det blev ett pass som Ullis skulle köra och det passade mig bra. Det är ju gjort inför Kalmar Ironman.

Det blev först en kvarts uppvärmning och sedan körde vi riktigt hårt på fem stycken enminutare innan vi efter en liten paus körde 3 gånger 20 minuter med tuff körning och det kändes riktigt bra.

Sedan blev det lite bråttom att få på dörren och Felix hjälpte till. Absolut lite krångligt med att få in handtag och lås och jag och Felix pulade lite med det.

Skönt att kunna låsa om sig och sedan avslutade med en film tillsammans med Felix. Det blev They cloned Tyrone och den var helt okej. Lite speciell men det kändes att man hela tiden var inne i filmen då man inte ville missa någonting.

Av Niclas Bernhardsson - 26 juli 2023 23:00

Onsdag morgon och idag hörde jag nog att Ullis var ute och skramlade i köket och mycket riktigt. Snart kommer hon in och säger att frukosten är klar men när jag går upp så ser jag att hon har fixat en riktig superfrukost så det är bara att hälla upp kaffe och ta med sig brickan ut till paviljongen.

Frukosten är kanon och vilken lyx att komma till dukat bord. Så skulle det visst fortsätta idag.

Ullis var grym på att lägga ut lite produkter från butiken och fick en hel del sålt. Av någon konstig anledning så går det sämre med skateboardarna fastän vi har grymma priser.

Sen var det bara att göra sig klar för att åka på kalas då Johanna fyller år idag. Samma dag som min mamma skulle fyllt år. Nu har ju mamma varit död i elva år och det är också något som känns så jävla onödigt.

Hos Johanna satt redan Martin och hans Amanda och Johannas dotter Nova var hemma. Vi visste dock att Oscars tjej Pia skulle komma förbi och vi hade köpt en liten present till deras lilla bebis Ludwig. Det skulle bli mysigt att träffa honom.

Vi pratade och fikade och fikabrödet var nästan för gott så min önskan om att gå ned i vikt till Kalmar Ironman verkar gå i stöpet.

Sen kom då Pia med Ludwig och det var verkligen en riktigt sötnos. Lite för trött idag men man fick ändå hålla honom.

Vi tackade för oss och nu skulle vi hämta svärmor för att ta med henne på en blå resa. Eller blå och blå. Vi hade väl redan hintat om vart vi skulle åka men vi valde i och för sig mellan två ställen och det blev inte stället vi först hade sagt. Vi åkte med färjan till Grödinge och Eldtomta café. Där blev det lite mat och jag skrattade när jag fick Sivs tallrik för det var sjukt mycket mat på den tallriken. Jag och Ullis passade på att skyffla över lite innan hon började för det hade nog räckt till fyra portioner. Ja, i alla fall tre.

När jag gick för att köpa kaffe och lite fika så passade jag på att hämta en låda så slapp hon trycka i sig för kung och fosterland och det uppskattades.

Det var nya ägare och lite nya rutiner. Helt okej men jag hade snyggat till vissa partier.

Sen hem och vi släppte av Siv och jag målade lite vid entrén.

Mot kvällen myste vi lite på altan och spelade kort och jag blev utklassad av Ullis idag. Det gick nog heller inte att skylla på dåliga kort för vi körde en hel artonhålsrunda och då brukar det jämna ut sig.

Imorgon skall vi cykla långt och satsade på att komma tidigt i säng.

Av Niclas Bernhardsson - 24 juli 2023 23:00

Måndag och en ny vecka men har man semester så spelar veckodagen mindre roll. Idag var det återigen kalas och det var Ullis systerdotter Melissa som fyllde fem år. Så farbror och faster skulle förstås bege sig dit. Först skulle vi dock träna lite grand och Ullis hade varit väldigt på om att springa innan kalaset och jag skulle absolut försöka. Tänkte jag i alla fall igår. Nu, när jag vaknade, så mådde kroppen riktigt, riktigt dåligt. Jag kunde knappt gå och det hade visst tagit kraft att stått på stegen kvällen innan. Efter en hel del uppvärmning i form av lymfmassage och stretch så kändes det dock mycket bättre och jag sade till Ullis att jag försöker. I värsta fall kunde jag ju bara vända och gå hem.

Lite god frukost och sen var det då dags.

Vi började med att gå i några hundra meter innan vi började jogga. När Ullis säger att vi sprungit tre kilometer så är det som en käftsmäll! Det kändes som det var längre och med tanke på kommande Ironman så var det absolut lite nedslående. Det blev dock bara bättre ju längre man sprang och ett tag kändes det riktigt bra.

Jag sade till Ullis att jag testar att köra på lite och Ullis sade att hon tar det lugnt. Vad jag inte visste då var att hon tog rygg så när jag sprungit några hundra meter och skall vända tillbaka för att hänta hem henne så var hon strax i rygg. Jag förstod ingenting först men det visade sig att hon också testat att sträcka ut lite. Det var lite jobbigt då jag tänkt att ta igen mig ett tag men uppenbarligen är hon bättre än vad hon tror. Jag flåsade rejält ett bra dag, i alla fall.

Sen lite kall läsk på trappen innan vi gick in och duschade av oss. Lite lax och potatis innan vi satte oss i bilen och drog iväg.

I Nyköping så gick vi in på Clas Ohlson och där hittade vi bra insynsskydd till fönstren och en liten chokladbit på vägen.

Så var det då kalas och det var alltså Melissa som fyllde fem år. Hon var riktigt glad och efter ett tag blev jag lite lekfarbror till barnen.

Sen var kalaset slut och vi rörde oss hemåt.

Vi hoppade in på Jureskogs och tog oss en burgare.

Väl hemma så blev det fokus på att få ordning på våra fönster men vi hann med lite träning också. Jag hade missuppfattat Ullis då hon skulle simma och trodde att vi skulle ut till Stensund men hon ville köra några längder i badhuset och jag styrde då om till lite cykling inomhus istället.

Det blev 1 timme och en kvarts cykling för mig och jag följde en Robopacer, vilket gjorde att farten blev rätt hög. Lite kul att se att min gamle kompis Hasse var ute igen på zwift. Sist var det 2020.

Vi avslutade med att försöka få till insynsskyddet och sedan få upp ett fönster men det var svårt så det blev återigen samma visa med ett fönster i och på andra sidan så tejpade vi för.

Lite Allsång på Skansen och kul att se grymme Björn Skifs! Han är en av våra underskattade stjärnor med en röst som aldrig fått den cred den förtjänar.