Inlägg publicerade under kategorin Sport i Världen!

Av Niclas Bernhardsson - 16 juli 2022 23:00

Lördag och vi tvekade lite om morgonlöpningen och det slutade med att vi sköt upp det till senare.

Jag passade på att inspektera en tånagel som jag råkat få något knas på under natten. Troligtvis hade jag fått ett litet skär i den och sen fastnade jag rejält i typ lakanet eller i draperiet. Det är lite svårt att veta då man vaknar i ren panik då det känns som nageln klyvs. Superskumt för jag visste inte ens att jag hade något fel på tån. Jag lekte lite doktor och det blev rätt bra.

Vi tog sedan fram även vår andra SUP och det var bara att pumpa på.
När vi var klara så traskade vi ned och paddlade på.

Det blev runt 20 minuter och bålen fick jobba i vågorna.

Vi hann även med en tur till Köpingsvik för att kolla lite saker och handla.

Vi lyssnade på några poddar och som vanligt så somnade man en stund. Vi fortsatte med att ta det lugnt och vilade nästan hela tiden. Vi hann dock med att spela lite poker och efter Ullis drömstart så lyckades jag ändå ta hem segern men oavsett så var det kul.

På kvällen tog vi oss i kragen och gick på en promenad och som vanligt så fångade vi solnedgången men vi upptäckte att det var minst lika fint åt andra hållet idag.

Avslutningsvis så kikade jag lite på VM och förutom lite svenska insatser så var det sjukt kul att se på Karsten Warholm som verkade fått till formen igen.

Av Niclas Bernhardsson - 15 juli 2022 22:00

Fredag och idag skulle Gisela komma och det stod cykling på agendan men Ullis och jag hade ju bara våra mountainbikes men vi skulle i alla fall testa.

Efter frukost och vanliga bestyr så dyker hon då upp och efter att ha fått ordning på våra cyklar så var det då dags. Jag hade varken cykelpedaler, cykelbyxor eller hjälm men hjälmen gör enligt undersökningar att man löper mycket mindre risk att bli påkörd av en bil men givetvis är hjälmen ett bra skydd om man ramlar. Själva undersökningen visade att bilisterna i snitt håller ut 75 centimeter längre om cyklisten saknar hjälm. Så sjukt! Som om hjälmen skulle skydda mot en bil.

Vi drar i alla fall igång och relativt snabbt känner man att man får jobba men när det kommer medvind så blir det väldigt lätt att ligga bakom för det visade sig ganska snabbt att det var Gisela, med sin tempohoj, som fick bryta vinden.

Jsg njöt i medvinden och tyckte allt var magiskt tills motvinden började. Nu fick jag slita hårt och bra länge. När vi närmade oss fiskeläget, där vi skulle fika, så kände jag att jag släpper så jag inte går mig helt slut då benen skakade.
Efter en knapp minut, efter de andra, så rullar jag in och efter att vi parkerat hojarna så gick vi in och beställde varsina räkmackor lyx 2.0 Ribban har höjts alltså. Spännande!
Som jag kommer ihåg så var den vanliga räkmackan helt perfekt men nu hade de försökt gjort den ännu bättre och frågan är om det var nödvändigt men visst var den riktigt god.

Under cyklingen så reagerade jag på att Ullis bakdäck såg lite mjukt ut och mycket riktigt. Hon hade fått pyspunka och efter att ha fått låna en pump så ser vi att hon fått in något stift, eller liknande, i däcket. Vi blir erbjudna att få en lagningslapp men jag tror att vi skall klara oss hem för får stiftet sitta kvar så bör luften räcka.

På vägen hem så får jag inget gratis men nu tänker jag kämpa men efter halva sträckan så går det inte längre och när Ullis vänder sig bakåt så vinkar jag åt henne att fortsätta men jag ser att hon tvekar och nu får hon en lucka att täppa till istället.

Jag tar det nu lite lugnare men sen åker en stor insekt på mig och det känns som om den kan ha fastnat på tröjan och jag sliter till i den och rätt som det var så smäller det till i asfalten och mina läsglasögon har åkt av. Jag glömde ju bort att jag satt dem i tröjan. Jag hoppar av cykeln och ser en bil närma sig och jag vinkar. Den verkar dock inte gå så fort och jag har tur för det är en EPA. Jag hinner plocka upp dem och fortsätter.

Snart ser jag två cyklister stå och vänta och det visar sig vara Ullis och Gisela och den sistnämnde är lite orolig för att behöva åka på stora vägen men jag säger att det finns en cykelväg sista biten och tänker då inte på att det är grus en bit. Hursomhelst så är det väldigt kort bit man var tvungen att åka på stora vägen men det kom jag inte på då.

Jag håller på att släppa igen men kämpar mig ikapp två gånger och sen rullar vi in tillsammans. Tufft pass och jag är helt slut. Det blev dock inte mer än kanske dryga tre mil.

Väl tillbaka så går vi till stranden och deras tanke på att simma dog när de såg vågorna. Jag kylde dock ned benen och det var så skönt.
Vi vinkade adjö och tog det sedan rätt lugnt. Inget bad och så.

Efter ett tag, då vi blivit hungriga, gick vi sen till Evas kroppkakor och åt. Fyra stycken kroppkakor slog jag till med och det var som en liten munsbit. Sega benen satt kvar ett tag dock.
Lite sport på teve och stackars Norge som blev utspelade från fotbolls-EM. Med buller och bång dessutom. Nu lär det dock bli svenske förbundskaptenen som får bära hundhuvudet och med all rätt faktiskt. Rätt snart lär vi få höra om hans avgång.

Rätt som det är så utbrister Ullis att himlen såg fantastisk ut och det gjorde den verkligen. Vi går ned men först letar jag efter en tjocktröja och det var dumt för allt gick supersnabbt och på några minuter var allt över. Det var som ett lämmeltåg ned till stranden och vi hann bara se slutet. Det blev heller inte lika fint på bild.
En titt på VM och det är kul att det är igång men det gick inte hela vägen för släggkillen men resten av natten verkade gått svensk väg men det blir i en annan blogg.

Av Niclas Bernhardsson - 13 juli 2022 23:00

Onsdag och ännu en skön morgon på Öland. Idag kände jag av knäna för mycket så när Ullis ville ut sade jag att jag kan hänga på med cykeln istället men hon sade att hon också kände av lite så vi stod över löpningen. Det fick bli senare i så fall.

Efter frukosten så drog vi istället till stranden där Ullis simmade och jag paddlade SUP. Det var lite på gränsen att stå eller inte så jag blandade. Det blev några kilometer.

Sen drog vi till Borgholm och vi tänkte att det skulle vara smockfullt med tanke på Victoriaveckan men det var väldigt lugnt. Ullis ville förbi något fint ställe och vi tog båda hembakad schnitzel och den var riktigt god. Kanske man borde fått lite mer sås men jag orkade inte säga till.

Efter maten så gick vi runt lite i stan och när vi går in på ett konditori så ser jag en kollega och i nästa stund ytterligare en och jag visar att han skall vara tyst så jag får springa fram och skrämma den första. Det var för övrigt Lasse och Manne och det visade sig att de bor på en camping ganska nära oss. Faktiskt på campingen där vi brukar vända vid vår löpning.

Vi har dock lite bråttom för snart börjar ju de svenska tjejer spela mot Schweiz. Jag tipsade dem om att det nog är storskärm på ett ställe i stan och det lät som de skulle kolla upp det.

Väl hemma så satt vi snart och kollade eller det var väl jag mest.

Matchen var ingen höjdare och höjer vi snart inte nivån så blir nog snacket om guld mest pinsamt men de vet ju att de har hög nivå då de spelar bra men andra lag kan ju också ha höjt sig som till exempel England.

Vi avslutade med en promenad och rätt som det var så plingade det till i klockan som visade att jag, trots utebliven träning, kommit upp i dagsmålet som är ett snitt av senaste tidens värden. Nu är det knappa 15000 steg.

Av Niclas Bernhardsson - 12 juli 2022 23:00

Tisdag och Ullis och jag började med en rejäl långpromenad till Köpingsvik och där försökte vi hitta ett fik men konstigt nog hittade vi inget utan det blev istället en kartong jordgubbar. Jag frågade en kvinna om hon behövde hjälp för det såg ut som hon letade efter något och mycket riktigt. Hon hade tappat en liten detalj på en av sina AirPods och letade en bra stund men hon tyckte nog det var jobbigt och ville sluta. Sen traskade vi tillbaka men hittade ett ställe där det stod att det fanns kaffe och de hade dessutom en massa annat roligt att titta på men att köpa något var lite svårt då vi skulle promenera tillbaka till campingen.
Vi fortsatte hemåt och det var lite tufft i värmen. I en havsvik så slängde vi kläderna och tog ett dopp - skönt!

Väl tillbaka i husvagnen så låg vi i skuggan och lyssnade på sommmarpratet med Charlotte Kalla. Tyvärr slumrade jag nog till en stund men det var lite skönt det också. Sen lyssnade vi även lite på Sekten från Dimön.

När vi började bli hungriga så tog jag fram cyklarna och vi drog iväg till Evas kroppkakor och helt plötsligt så ser jag en bekants pappa och Ullis blir förvånad att jag kände igen honom så snabbt och dessutom i profil och en hyfsad bit ifrån.

Jag tilltalar honom och han blir helt ställd och jag får säga mitt namn innan poletten trillade ned.

Vi pratade alla ett tag men nu började klockan ticka och snart skulle de stänga. Vi ställer oss dessutom i fel kö så vi får byta och tappade några minuter till.
Efter beställningen var tagen av en skojfrisk yngre kille så åt vi gott och trampade snart hemåt igen.

Snart ville jag prova att simma och Ullis valde att stå vid sidan då jag bara skulle testa. Efter några minuters velande över vattentemperaturen så var jag i alla fall i och då var det dags. Jag slängde mig i och hur gjorde man? tänkte jag.

Det gick långt över förväntan och min vänstra axel kändes nästan ingenting och jag kunde crawla en hyfsat bra bit men jag fick bryta då det var lite läskigt då det blev för grunt och lite otäck botten och utåt, då det blev djupare, var också lite otäckt. Jag fick till ett bra test och ville hålla det så.

På kvällen så sprang vi sex kilometer och tog vägen uppför backen vid Klinta camping.

Det släppte, som vanligt, mot slutet och väl tillbaka så hoppade jag i vattnet och det är något särskilt att bada efter löpning.

I husvagnen så tittade jag lite på Englands överkörning av duktiga Norge, vad händer?

Av Niclas Bernhardsson - 4 juni 2022 23:00

Lördag och det började kännas lite stressigt att bli helt frisk. Idag var det dessutom Stockholm Marathon och Ullis ville hem fort från jobbet och titta.

Sen ringde Tim och undrade om jag kunde hjälpa honom och Cilla med att få upp en hylla samt låna trimmern. Trimmern hade jag ute vid husvagnen så jag började med att åka ut dit men när jag närmar mig så ser jag att förtältet ser konstigt ut.

Väl framme så blir jag orolig för förtältet ser ut att ha rasat och jag kommer på att jag inte spänt fast det ordentligt och med lite vind så blev det som ett segel. Som tur var så hade ingenting gått sönder och som tur var så hade jag tältpinnar och drog fast tältet.

Sen in med trimmern och vidare mot Tim och Cilla. Jag skjutsade dem till järnaffären och de köpte lite pluggar och jag passade på att slänga lite sopor.

Tillbaka hos Tim och Cilla så började jag med att få upp första delen av räcket.

Efter det drog jag hemåt och Ullis hade redan kommit hem och det var visst något riktigt kaos på loppet då täten sprungit fel. I alla fall herrtäten. Efter att ha sett en del målgångar så tittade vi om på loppet och det var kul och intressant men vilken fadäs med felspringningen. Jag blev arg i hela kroppen, sådant här skall ju inte kunna ske på den här nivån. Ja, jisses!

Mot kvällen så drog vi till Tim och Cilla igen och monterade upp det sista på räcket och hyllan.

Väl hemma så blev det lite lugnt framför teven och Ullis var riktigt trött. Jag är imponerad att hon ens orkade jobba efter coviden.

Av Niclas Bernhardsson - 28 maj 2022 23:00

Lördag.

Vaknar upp och känner mig klart tung i huvudet och jag tänkte att jag väntar väl några timmar innan jag testar.

Så var det då dags och först så syntes nog ingenting men efter några minuter så dök det upp ett tunt streck och det blev bara mer och mer stark och det var ingen tvekan. Konstigt vore väl annars.

Sen går det fort och jag blir snabbt sämre och får värsta feberfrossan efter någon timme och bäddar ned mig och bara skakar. Jag sover och sover och minst halva dagen spenderades sovande och jag fick börja knapra alvedon och det hjälpte en hel del. Mot kvällen så känner Ullis att hon vill hem för Felix är ändå inte hemma ikväll.

Jag fortsatte liggandes och fastän jag visste att Champions League-finalen skulle spelas ikväll så brydde jag mig inte ett dugg.

Efter ett tag så börjar jag dock att vakna till och Ullis sade att det var kaos i samband med Champions Leauge och jag pallrade mig upp och slog på teven och det stod att finalen blivit uppskjuten på grund av kaos utanför arenan och trots att jag sov länge så kunde jag se på finalen och jag satte kuddar bakom mig, i soffan, och lade mig tillrätta. Snart kom även Ullis och lades sig i soffan, sådär på lagom avstånd så jag kunde nå hennes ben.

Liverpool var överlägsna under lång tid och Real Madrid fick bara försvara sig och kändes väldigt otrygga i sin bollbehandling. Trots fina lägen för Liverpool så fick de inte hål på Madrid och rätt som det var stack Madrid upp i ett farligt kontringsläge och det blev mål men dock tveksamt bortdömt pga offside.

Sen fortsatte det på samma vis men nu började även Madrid vakna och rätt som det var så kommer ett fint anfall och precis i rätt läge dyker Vinius Junior upp och stöter in bollen. Wow! Vad hände där. Det fanns dock mycket tid kvar och jag trodde stenhårt på att LIverpool skulle hämta hem det men de fick gå ensamma hem idag. Iaf utan pokalen.

Av Niclas Bernhardsson - 19 mars 2022 23:00

Lördag och det var som vanligt segt att komma igång men snart så var jag uppe men jag hann även kika lite på sporten, på teve. Först var det lite skidskytte och en konstig händelse var när det blev kant in men skottet såg verkligen inte ut som det var kant in så jag tror mer att den slogs ned av smällen.

Hursomhelst var det en bra svensk-dag och det var kul att titta på. Sen fixade jag lite hemma och idag skulle Ullis lillesyrror komma förbi med sina barn och Carro har dessutom fått en liten kille som vi ännu inte sett.

Det var trevligt och roligt men man märker att man inte är van så man var rätt slut efteråt. :-)

Jag fick till lite träning sen också och sen somnade vi tidigt. Jag passade på att kolla med en kund om vi kunde lämna hans produkter imorgon och det gick bra. Då kunde Ullis och jag passa på att springa lite på Djurgården i samband med det.

Av Niclas Bernhardsson - 6 mars 2022 23:00

Söndag och vi kom förstås upp till Vasaloppet och intog en god frukost.

Starten var kaos och redan i elitledet föll någon och det blev förstås en dominoeffekt och massor av åkare kraschade. Klart kort lopp för en del och det var förstås riktigt tråkigt.

Det var spännande på herrsidan och Emil Persson missade segern med någon tiondel mot Andreas Nygaard medan Britta fick se sig besegrad av Astrid Øyre Slind.

Ullis och jag hann åka iväg och hämta en byrå förresten men hann tillbaka innan målgång.

Sen blev det en tur till Nyköping och kollade in lite på Mio och en sväng på Rusta blev det också samt lite mat på Chopchop.

På kvällen blev det lite lugnt cykling och jag provade att sprinta också men kroppen svarade inte och det hjälpte ju inte att jag startade för tidigt. Det blev ett varv till och snart var det dags att dra igång igen. Jag provade igen och nu orkade jag lite bättre men det räckte inte till pallen, om man säger så.

Efter det så dog orken och jag började först vänta in Ullis som inte sprintade och när hon kom ikapp så försökte jag hänga på men snart kände jag att kroppen var för sliten. Så jag bröt och Ullis körde ett tag till.

Dock skönt att röra på sig igen men jag måste nog ta det lugnt igen.

Vi avslutade dagen med att titta på finalen mellen Sverige vs. Norge och jag skall väl inte avslöja resultatet men jag kan ju avslöja att jag tyckte det var lite orättvist att Alsgaard var med...