Alla inlägg den 7 maj 2014

Av Niclas Bernhardsson - 7 maj 2014 16:12

Vare sig det handlar om LCHF eller om barfotaskor så blir det lätt fanatiskt. Ett motargument mot dämpade skor är nu visst att man skall pressas ihop och vara instängd men då har man verkligen fel skor. Givetvis skall foten kunna röra sig så att den känner underlaget för vi har många muskler bara i foten. Och givetvis så skall man kunna springa naturligt i även dämpade skor, i annat fall så har man köpt dåliga och felaktiga skor. Ett annat argument för barfotaskor är att evolutionen har skapat våra fötter till vad de är och inte med dämpning under. Absolut men utvecklingen går framåt och man skulle kunna skämta ngt om häst och vagn men det gör jag inte. Samma sak där. Vissa av oss, som springer i dämpade skor, springer lite för mycket med hälen först och det gör man förstås inte på samma sätt i barfotaskor och jag ser dem som ett bra komplement för att stärka fotlederna och givetvis även att få fram höften. Men barfotaskor har inte ensamrätt på tekniken och lite lustigt att man ser Colting som gud men även han använder DS Trainer. Liksom Jonas Buud. Och hela världseliten kör i dämpade skor med drop. Det är ytterst få som kör i barfotaskor faktiskt och många ser det som en trend som fick bränsle av, den iofs fantastiska och inspirerande, boken Born to Run. 

Ni får naturligtvis springa i vad Ni vill men var försiktiga om Ni går över till lättare och lättare skor.

Mitt råd är dock att göra som exempelvis Charlotte Schönbeck, Alfred Shemweta, Anders Szalkai, Evy Palm, Jonas Buud, Haile Geb.., Abeba... m.m m.m och träna i dämpade skor och lägga många av passen på omväxlande underlag och förstås träna lite fotledsstyrka.

Av Niclas Bernhardsson - 7 maj 2014 07:53

Tisdag och dags för träning men jag åt lite för mycket mat precis innan. Ibland är det svårt att ta lite mindre då det är så gott. Med typ dryga halvtimmen kvar till träning så får man vara försiktig! :-0 Hursomhelst så fick jag förstås stressa lite med ombytet och kommer iaf iväg. Ullis körde på gymmet idag så jag åker själv iväg och det känns förstås tråkigt men även väldigt onödigt att sitta själv i bilen när man vet att det oftast är någon, eller några, till som också kommer från Vagnhärad. Väl framme så ser jag just Super-Roffe som kommer från Vagnhärad men idag var det bara vi två och resten från Trosa. Och resten det var Flaken, Rainy, Gisslan, Berglundskan, Cribban och till allas glädje var även Långstånken tillbaka - kul! Jag talar om dagens upplägg, för de som inte läst på Fejjan, och vi joggar iväg i skogen. Två varv var det tänkt men med mindre löpskolning. Vi joggar i lagom tempo men jag hör någon som ropar något i kön men vad hör jag inte. De tycker att jag springer fort, tror jag. Kanske är jag taggad och det stämmer nog. När vi kommer ut från varv ett så ser vi Rydholmen och Rydholmskan stå vid banan och vi vinkar till dem och joggar runt lite på stället tills de är nära och fortsätter på varv två. Vissa är förvånande att vi kör ett varv till och nu ökar jag farten lite och det är bara Rainy och Cribban som tar rygg. Rainy tassar fint med även när det är lite tuffare och väl ute så joggar vi lugnt bort och inväntar de övriga. Sen lite stretch och då mindre löpskolning. Jag riktar nog in mig på endast 3 set då jag borde vara sliten sedan SillenRundan och varnar de som tränat hårt i helgen att de bör ta det lite lugnt. Så drar vi då iväg och Rydholmen drar direkt ifrån och jag startar nog lite för snabbt men finner ganska snabbt en bra rytm men i skrivande stund så vet jag inte tiderna då klockan just nu laddar över till Movescount. Kollar det efter texten och skriver på känslan jag hade. Jag försöker ligga på 3'45''-fart men antar att jag låg några sekunder över och sen skall man jogga 200 meter på samma tid och där är jag nog först ute och cyklar. Först så tänker jag inte på att faktiskt kolla vad tiden blir när jag är i mål på varje intervall utan försöker bara ligga på rätt snittfart på joggen, det är lättare sagt än gjort. Kanske blev det lite för kort vila på vissa, det får vi se. Men det rullar på bra och det känns som första set gick helt perfekt och enligt plan. Sen är det samma sak med setvilan. Då har jag ännu mindre koll och första vilan försöker jag bara kolla så att jag har ungefär det avståndet fram till Rydholmen som jag hade precis innan men hur långt var det då... Hmm, svårt att tänka på i efterhand. Den blev nog lite för kort troligtvis. Sen känns det tungt i hela andra set och jag börjar få håll och känna mig svullen. Det trycker rejält i vänstra bröstet och lite svårt att andas men jag kan ligga på. Jag får dock tänka på det hela tiden så jag inte går ned i fart. Tror jag klarar hålla farten hyggligt hela andra set och så var det setvila. Nu har jag mer koll men när jag har ca. 15-20 sekunder kvar så ser jag att tiden står på helminut och då är det lättare att ha koll på tiden så jag drar iväg. Om någon undrar så har jag ännu inte förstått hur jag ser mina pågående varvtider. Jag tror jag fick 1.31 på första men upptäcker att jag joggar lite för sakta på vilan så det förskjuts hela tiden och jag orkar inte heller ligga på 1'30'', som var vad jag nog önskat och trott. Men men.. Jag gick ju ändå mycket på känsla. Men smärtan ökar men jag passar på att ta in övrigas hejarop och jag orkar hela tiden pressa mig. Hela tiden, det känns bra. Och jag tycker det är roligt. Värt att poängtera. För jag tror det var Colting som sade att det inte är roligt att springa men det är det verkligen. Tror det skulle vara svårt att pressa sig om det inte vore roligt. Hursomhelst så blir jag mer och mer slut och jag klarar precis set tre med, vad jag tror, bibehållen fart. Jag går ned 200 meter och börjar sedan jogga lite grand och heja på de som håller på. Som sagt! Riktigt roligt och tack för hejaropen, de behövdes. Nästa träning så blir det lite mindre mat innan! :-)


Mina tider (dags att kolla av):

Uppjogg ca. 2 km

400-ingar med joggvila och högsta samt lägsta på pulsen under intervallen samt hur lågt den blir på nedjoggen.

1:36,6 (176) - 1:29,7 (141)

1:31,6 (182) - 1:28,5 (149)

1:31,2 (184) - 1:27,5 (147)

1:32,2 (184) - 2:27,5 (119)


1:30,6 (183) - 1:28,5 (146)

1:32,6 (186) - 1:28,5 (153)

1:31,6 (186) - 1:25,4 (161)

1:32,9 (186) - 2:39,5 (119)


1:30,8 (183) - 1:32,0 (153)

1:35,0 (182) - 1:30,9 (151)

1:33,8 (184) - 1:27,5 (156)

1:34,0 (185) - 2:23,2 (123)


Nedjogg, ca. 2,2 km

Totalt pass 11,6 km


Med facit i hand så ser jag att jag tappade lite på intervall två i sista setet men att jag å andra sidan verkligen blev slut! :-0 Lite svajiga tider på vilorna men jag är nöjd!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards