Alla inlägg under september 2017

Av Niclas Bernhardsson - 29 september 2017 21:30

Ja, så har man då fyllt igen! Hela 46 år och som tröst tar jag alltid åt mig att barnen på skolan alltid tror att jag är minst 10 år yngre. Något skall man ju ha för all träning man lagt ned. Men idag hade jag lite fest för mina vänner men tyvärr var jag gräsligt förkyld. Men jag åkte ändå till systemet och handlade lite. Kunde inte jag dricka så kunde väl de som ville fira mig göra det. Fast väl hemma var det kul och jag fyllde på. Både till mig själv och andra och jag höll typ samma takt. Det var iaf riktigt kul och jag drog några barnsligt dåliga historier och det verkade gå hem! ;-)

Men sen förkylningen... Dagen efter så var jag helt förstörd. Dvs, på lördag morgon. Och nu skulle släkten komma.... 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrusning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 28 september 2017 21:15

Den 28:e september och dagen innan jag fyllde år. Då ringde alltid min mamma och gratulerade mig och jag gick på det varje gång. Alltså inte att jag fyllde år men att jag hade namnsdag. Så jag svarade typ alltid: "Nej, mamma! Det är imorgon jag fyller år." Men namnsdag hade jag visst och sånt har visst inte varit så viktigt för mig. Jag vet väl i princip bara att det då är Lennart just den här dagen och det är efter min farfar och sen, imorgon, så är det Mikael, och då fyller jag. På Julafton är det Eva och sen tror jag inte jag vet mer. När det är Niclas, eller rättare sagt Niklas, har jag ingen koll på alls och inga andra dagar heller. Det får väl gå under selektiv inlärning. Har man ingen större nytta av det så går det inte in. Fast jag är sjukt nördig på andra saker. Så jag är inte så himla obildad som det låter! :-) På skolan så bara gapar de om man skulle nämna trapezius eller gastrocnemius eller kanske pectoralis major. Eller kanske vilken mjölksyratröskel man bör ligga på för att på bästa sätt öka på kapillärsystemet. Och skulle de bråka lite så trycker jag bara lite på en triggerpunkt och så är det lugnt! :-)

Skämt åsido så var det ingen mamma som ringde upp idag och det är ju sorgligt. Tiden går och det har nu gått rätt många år sedan hon hastigt och sorgligt gick bort. Och snart hela 20 år sedan pappa gick bort. Alltid bra med lite tid för reflektion. 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrusning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 27 september 2017 18:15

Onsdag och igår blev det träningsfritt då svägerskan fyllde 40 år. Så då blev det istället lite gemenskap och fika. 

Men idag traskade Ullis och jag ned till Safiren igen och nu var det som vanligt, på onsdagar, Core och sen spinning. Först då Core med Carina och tufft som vanligt. Och efteråt blev det spinning med Magnus som ledare. Han är van ledare och körde i princip som han brukar. Rätt mycket tuffa saker och rätt länge. Men ingen pulsklocka denna dag heller. Kanske började jag bli sliten och jag kände av lite av förkylningen igen. 


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 25 september 2017 18:00

Måndag och vad skulle det bli för träning idag? På måndagar så brukar det ju vara Yoga och varför inte lite spinning. Mycket mer än så kommer jag inte ihåg då jag skriver det här rätt långt efteråt. 

Det var ungefär samma personer som sist men man är ju i sin egen lilla bubbla och idag kom jag ihåg att stänga av ljudet. Sist så plingade min mobil rätt många gånger och det var klart pinsamt och man kunde inte komma in i rätt mode. Men idag var jag då alltså bättre förberedd men jag hade svårt att verkligen stänga ute allting. Kanske hade jag druckit för mycket kaffe? Nåja, tuffa övningar och man fick fuska lite här och där. Allting avslutas med att Carro, som ledaren heter, gör något med ens tinningar och panna. Och jag kunde inte riktigt koppla av utan jag kände mig fånigt fnissig men tror inte jag visade något. Typ som att man vet att hon snart kommer och jag kunde absolut inte riktigt slappna av. Det får jag träna på. Sist var jag mycket mer avslappnad. Efter passet så skulle man tagga till igen och det för att det var dags för spinning och det var Benny som vara ledaren. Han är duktig cyklist och gör ett rätt bra pass men han har rätt dålig taktkänsla och det bär emot att ligga i helt fel takt, iaf på uppvärmningen. Sen, när man kör intervaller, så spelar det mindre roll. Jag struntade i pulsklockan och det gjorde säkert att jag fuskade mycket mer. Så det blev ett lugnt pass och jag började även känna av lite av en förkylning.


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Av Niclas Bernhardsson - 24 september 2017 22:14

Söndag och Ullis och jag velade om vad vi skulle träna för något. Jag var sugen på Cross Trainer men Ullis, som hade ett mer seriöst och vettigt tänk, snackade mer om att cykla ute. Det var ju fint väder, sade hon. Och jag hade också tänkt cykel men kanske på trainern, på kvällen. Men det lät ju smart att iaf komma ut och få lite solstrålar på sig. Efter att ha bakat lite, eller rättare sagt Ullis, jag höll mig mest undan, så hade jag snart nog pumpat upp hojarna och vi var på väg ut. Det var visst första riktiga cykelpasset sedan Kalmar Ironman och det kändes nästan konstigt. Det var lite vingligt och ovant men snart så var man bekväm i sadeln och det var underbart. Men vi nöjde oss med ett varv runt kommunen och det var några andra motionärer ute. Lagom fart och vi höll lite över 26 km/h, i snitt. När vi passerade Utsikten stannade vi och tog en kaffe och snackade lite med Bejnas och Monkan, som driver restaurangen. Väl där var det några glada gubbar som höll hov. Kul att snattra med dem. 

Sen, på kvällen, så fick jag med mig Ullis till Sports Club, i Trosa. Det var lite sent men vi tänkte iaf träna i ca. 45 minuter. Jag lade upp min träning med 25 minuter Cross Trainer där jag körde rätt lugnt och snittade 138 och sen avslutande 20 minuter på stakmaskinen. Eller det blev förresten några minuter snabbare då jag började köra hårdare och hårdare. Det blev en snittpuls på 163 och på slutet var jag uppe i 182 och var tokslut och fick nästan ligga och andas på golvet. Jag försökte hålla en bra teknik och liksom inte "maskindra". Tror det var ett av mina hårdaste pass men den här Concept2-maskinen, undrar om det är det förresten, känns lite tyngre än den äldre varianten på Safiren. Undrar om någon av mina läsare har en aning?


På vägen hem så hoppade vi in på Hemköp och köpte lite broccoli. Vi är inne på att göra soppor nu och jag kommer inte gå in på varför men det är ju riktigt gott. Hursomhelst så har jag korgen under armen då jag går mot kassan och glömmer visst bort den då jag går ut ur affären. Ullis trodde först att jag skulle skämta men då hon ser att jag fortfarande har den då vi skall gå in i bilen börjar hon att skratta och det var ju lite pinsamt att gå tillbaka in i affären med korgen! :-) 


Kanske blev jag lite väl slut? ;-)



Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrusning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se 

Av Niclas Bernhardsson - 24 september 2017 09:58

Det känns ju som man borde vara i full gång nu men jag har nästan fått panik då jag sett hur lite jag tränat. Men det är det som är så smart med att logga sin träning, jag gör det för övrigt på Movescount, då man snabbt kan se hur man ligger till. Hittills i september så har jag tränat runt 18 timmar och det kändes så himla lite. Men då man kört Kalmar Ironman, en månad innan, så är det kanske inte så konstigt. Det krävdes dock några klick för att komma till insikt att det är helt okey att man ligger lite lågt just nu. Förra året, i september, så loggade jag visst endast 15 timmar och nu går jag mot dryga 25 timmar. Helt okey.


Och kan man inspirera andra att träna är det ytterligare en bonus. Har ni förresten röstat? Till höger så kan ni berätta om ni inspireras av min blogg. :-)



Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrusning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se 

Av Niclas Bernhardsson - 23 september 2017 12:00

Lördag och jag vaknade återigen upp med lite ryggskott och det har blivit allt oftare på slutet. Den som läser min blogg rätt flitigt kommer säkert ihåg att killen som tog hand om mig efter Kalmar, i massagetältet, trodde att min krampkänningar i baksida lår berodde på korta muskler i höften. Och att man då ofta fick ryggskott och inte sjutton har jag ägnat tid åt att stretcha höften... Jag får ta mig i kragen helt enkelt. Frågan var om jag skulle boka av morgonpasset men jag vet ju att det brukar funka om man blir varm först. Igår blev det en vilodag då jag var så trött. Men två på raken är banne mig inte okey så vi traskade, efter några koppar kaffe, iväg till gymmet Safiren och gjorde oss iordning. Väl inne i träningsrummet så ursäktade jag mig att jag inte skulle kunna köra för fullt och när hon sen visade övningarna och förklarade att vi skulle köra "mellanövningen" parvis så hade hon som förslag att jag skulle köra med henne istället så kunde Ullis köra för fullt med Benny istället. Lät smart. När sen passet var igång så fick jag så klart ta det lugnt där det fanns risk att jag skulle dra till i ryggen. Det mesta gick riktigt bra och jag fick Carina att svettas iaf! :-) Och jag med förstås. Det var bra drag rätt igenom med ett fåtal övningar då jag fick ta det lugnt. 

I övrigt så har jag förfasats över den okunnighet som råder i Sverige, eller kanske i världen. Att människor skall vara lika mycket värda är något som skall vara en självklarhet men det är knappt man vågar stå upp för det då man anses vara mindre värd av rasister. Och det är beklämmande att det är smart (iaf för att slippa få en massa skit och ovett) att skriva det här sent i ett inlägg för man VET att de inte ens (de stavar det förresten ÄNS) orkar läsa hit. Jag önskar innerligt att fler och fler vågar stå upp för medmänsklighet och stå emot ren dumhet och okunnighet. Det är tyvärr, givetvis skall en viss del dyslektiker räknas bort, de som skyltar med rasism och omänsklighet som inte kan stava och inte heller kan skriva läsbara meningar. Vart är världen på väg? Och jag menar då just med rasism för inte f-n kan ni säga att det är så himla dåligt i Sverige nu? Självklart är det inte okey med brott och våld men jämför då med en tidsepok då det var bättre så kan jag lova att det var rätt lika eller sämre då.


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrusning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se 

Av Niclas Bernhardsson - 21 september 2017 19:00

Torsdag och jag var med och lekte lite med barnen i skolan, idag. Riktigt roligt och skönt att förena nytta med nöje. Jag är övertygad om att det ibland är bra att man själv är med då man förhoppningsvis kan visa hur mycket av lekarna skall gå till. Med taktik och allt. Väl hemma så planerade jag lite för kvällen och jag ville nog försöka springa lite med klubben men var osäker på om någon skulle dyka upp. Jag hade iaf plockat fram skor för ändamålet. Sen att de råkade bli kvar hemma är en annan femma... 

Hursomhelst så bokade jag av Saras spinning, för att kunna springa, men Ullis och jag bokade samtidigt in, redan nämnda, Saras Core/Pilates. Och jag fick stressa för att hinna. Jag råkade hamna i samtal med någon i omklädningsrummet, inte första gången, och när jag kom in i grupprummet så satt Sara redan och visade hur övningarna skulle gå till. Jag pekade på klockan och menade att jag faktiskt inte var försenad. :-) Jag hade nog ändå glömt dem, så det gjorde inte så mycket. Så var man då igång och övningarna, det var ca. 8-9 stycken, skulle köras tre gånger och med fallande tid varje omgång. Och jag kände mig stark och försökte komma igång tidigare på varje övning och det stressade nog Sara lite för på sista varvet så råkade klockan få spel så när jag var igång så körde hela gruppen igång. Det var förstås inte meningen men det blev bra tempo iaf. Dock inte mer träning för mig, bara lite snabbare. Skönt pass och det kändes bra. Sen hade jag lite tid över, innan löpträningen, och gick upp till stakmaskinen. När jag skulle börja så ser jag ena handtaget är isär och får börja med att pilla med det. Och det verkar tyvärr gå isär hela tiden och jag får hålla hårt i handtaget och det irriterar förstås. Jag sneglar på klockan och jag hinner precis 3 kilometer och jag får höfta lite med tiden då handtaget strulade. Men jag höll ett tempo på 2.10-2.15/500 meter. Men jag har loggat 14 minuter i Movescount. 

Sen ut och kolla om några löpare kommit men ingen där och jag traskade t.o.m ned till parkeringen och kikade. Och eftersom ingen kom så gick jag in till löpbandet och drog igång. Jag kände mig lite stel och jag började lite lugnt i långsammare fart än 6-minutersfart. Sen gjorde det rätt ont omgående och jag fick för mig att det skulle bli bättre om jag ökade farten och stegrade farten konstant men fick ge upp vid 1,7 km p.g.a smärtan. 

Efter det så gick jag och körde lite Cross Trainer och det fick bli så länge som jag ansåg mig hinna för att joina Ullis hemåt sen. Det blev 4 km och 18 minuter, i lugn fart. Och varför inte hinna med ett rehab-pass, för hälen, också! Sagt och gjort. In i gymmrummet och igång. Jag missade visst att sätta igång klockan men det går ju att justera i efterhand och hälen vet varken mer eller mindre. Ullis tittade in och undrade hur länge jag hade kvar och snart var jag klar. Så många loggade pass men totaltiden inget märkvärdigt. Rätt kul dock!


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrustning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards