Alla inlägg under december 2008

Av Niclas Bernhardsson - 31 december 2008 19:12

Och så var det nyårsafton och Ullis och jag klämde in ett litet pass på Safiren mitt i all förberedelse för kvällen. Vi hade bjudit hem Ullis pappas familj och vi hade beställt en smarrig planka från ICA-trossen. Men till träningen då! Det blev faktiskt bara 30 minuter på Crosstrainern och sen körde jag lite lite hantelpress för bröstet. Det var mest för att försöka provocera bort min bröstsmärta som kommit av mina refluxbesvär.

Så ett kort och relativt lugnt pass blev det.

Nu kommer jag nog att frysa mitt gymkort eftersom jag ändå jobbar i Stockholm ett tag framöver och där finns det ett gym på jobbet.

Av Niclas Bernhardsson - 30 december 2008 23:19

Sen så skulle jag ju även få till ett styrketräningspass så jag gick tillbaka till Safiren vid 20:00 och drog igång igen. Det blev lite biceps och rygg.

Körde på rätt så tungt med bicepscurl i maskin och sedan även stående i dragmaskin. Sen avslutade jag, iaf nästan, med sittande alternerande curls med både raka (hammercurl) och roterande drag.

Sen körde jag på rätt tufft med tunga hantelrodd till magen, en i taget, och sedan sittande rodd i maskin. Där avslutade jag med drag till bröstet i dragmaskin innan jag avslutade med några koncentrationscurl för biceps igen.

Jag körde mest på känsla och det blev ca. 3 set på varje övning med mellan 5-10 reps, dvs rätt tungt.

Behöver jag säga att jag är rätt slut nu? :-)

Av Niclas Bernhardsson - 30 december 2008 23:11

Efter Boda Borg så var det full fart till Safiren för ett kort pass och eftersom det är tisdag så passade det ju bra med intervaller men man var ju inte så pigg i kroppen!

Det blev en rätt kort uppvärmning på dryga kilometern bara och jag kände att bandet slirade lite vilket irriterade. Det andra bandet kändes inte så mycket bättre.

Efter det så satte jag farten på ganska låga 16,3 km/h men det visade sig räcka till så det räckte idag!

Det blev 400-ingar och tanken var väl att köra så många jag orkade bara i den farten och med 1 minuts ståvila med med 2 minuter ståvila efter den 4:e.

Ganska omgående så känner jag att det kommer att bli jobbigt men det verkar sitta mycket mentalt eftersom jag blir trött så tidigt. Dock så kollar jag av pulsen ibland efter intervallerna och ser att den är mellan 184-189 sl/min. Det är grymt högt så jag lär ha tagit i ordentligt!

Jag orkar mig iaf igenom mina 4 intervaller innan den lite längre vilan och den 5:e efteråt är sjukt jobbig. Sen kommer Ullis och peppar mig på den sista, alltså den 6:e, intervallen och det behövdes verkligen!

Kort men intensivt pass och så här efteråt så kommer jag på att jag varken stretchade eller joggade ned...

Av Niclas Bernhardsson - 30 december 2008 22:55

Oj, vad kul det kan vara att leka då! Jag var den enda i vår familj som inte hade varit på Boda Borg och idag så skulle vi och Ullis pappas familj iväg och svettas lite! Eller lite och lite, det var full satsning och vi avverkade banorna i ganska snabbt tempo och när det inte gick som vi tänkt så började vi om. De lättare banorna var inte så värst svåra men Navigera var attans så svårt men det berodde nog på att Ullis kom ihåg fel så vi tänkte på fel länder i det sista rummet. Sen så fick vi till det iaf och rätt snart så hade vi klarat alla lätta och sedan alla mellansvåra banor.

De svarta och som Ni säkert förstår är de svåra banorna var verkligen tuffa. Och vad duktig familjen var då! De kämpade för fullt och vi klarade av både Oxelösund och Laser. Den senare var ett riktigt helvete med sitt klätternät, se bilden! Man fick vara glad att man hade allt i behåll efter den manglingen. Men det roligaste banan var faktiskt Superbanan som vi kämpade väldigt många gånger och till slut så hade vi faktiskt full koll på hur man skulle göra allt men då är det dags att bryta upp. I receptionen så blev de iaf lite impade över hur vi kommit på hur man skulle lösa uppgiften.

Mitt i allt så hann vi med en snabb Taco-buffé och sen var det full fart igen. Alltihop tog 7 timmar och då hann jag dessutom med att sickla ett par skidor innan vi åkte och sen 2 pass på Safiren efter. Gissa om jag är slut men det kan Ni läsa om här efter...



Av Niclas Bernhardsson - 29 december 2008 17:47

Lätt sliten så hade jag bara tänkt att köra lite konditionsträning nu inför kvällens spinning och det blev 15 minuter på Crosstrainern och ganska lätt. Sen tänkte jag försöka mig på 5 km rodd men korsryggen märktes av ju längre tid jag rodde så jag gav upp vid exakt 10 minuter och då hade jag kommit 2,3 km.


Och nu har det kommit in lite sicklingsjobb som det dessutom är bråttom med och eftersom vi även skall åka till Boda Borg imorgon så funderar jag på att skippa spinningen ikväll. Eventuellt så går Ullis och jag bara tid och kör lite rehab och/eller solar.

För övrigt så kom det även in en kund som köpte en Kuzminsickel, kul!

Av Niclas Bernhardsson - 29 december 2008 15:13

I normala fall så är ju en mil i rent joggingtempo inget att jubla över men Ni som har följt mig ett tag vet ju att jag har lite strul med att benen får mjölksyra och fötterna domnar bort. Enligt expertis så är det ischiasnerven som ligger och trycker. Kommer man över tröskeln så brukar det funka att springa men det har varit svårare och svårare på slutet att komma förbi den punkten. Nu träffade jag föreståndaren på Safiren, Micke, och han gav mig några tips på hur jag skulle stretcha en muskel som ligger och trycker på nerven.

Jag testade det innan och det är bara att hålla med om att problemet antagligen ligger där för jag kom inte ens till startpositionen sas.

Och med rejäl värk i så gott som hela kroppen så kändes det inte så lockande att kliva upp på bandet men Ullis stod ju redan på ett annat band och matade på.

Jag satte farten på hemskt låga 9,5 km/h och där låg jag och småjoggade i ett par kilometer innan farten skruvades upp lite grand. Jag fick inte den där riktigt jobbiga perioden med bortdomnande fötter men det kändes allmänt segt. Efter ett tag så inser jag att jag nog kommer att kunna springa uppemot 5 km iaf och det lockade. Men trapezius låg och störde något enormt och det värkte ut i armarna. Sen var nästa delmål 6 km o.s.v Och hela tiden så skruvade jag upp farten iom att det började släppa så på något sätt så kändes det lika jobbigt hela tiden. Nu låg farten närmare 12 km/h under en lång stund och vid 9 km så provade jag ett tag att köra på 12,6 km men då började det att bli värre igen. Men sen började jag att bli lite taggad och sista varvet, dvs 400 meterna, så låg jag på 14 km/h. Sen kollade jag pulsen på maskinen och då låg jag på 178 sl/min! Och då gick det några sekunder då jag stod still så det var säkert 180 sl/min. Jisses! Jag har en lång väg tillbaka men det är bara att kämpa på! :-)

Den totala tiden blev iaf 56 minuter.

Av Niclas Bernhardsson - 28 december 2008 17:06

Med mycket seghet i kroppen så gick Ullis och jag till Safiren för andra gången idag och nu blev det minimal uppvärmning på Crosstrainern och sedan gick vi och slet och drog i maskinerna.

Det blev först lite sidolyft i maskin för axlarna, rätt många set faktiskt.

Efter det så körde vi lite bröstträning och vid bänkpress i maskin så får ju även främre axlar en dos. Lite hantellyft på lutande bänk blev det för mig också då Ullis gjorde annat. Sen lite Cable Cross också. Sen var jag rejält mör i brösten så då gick jag på triceps och förstås push-down, den funkar alltid. Jag varvade lite med att köra med rep och med sned stång (liten vinkel). Avslutningsvis så blev det lite för underarmarna men det var inget att skriva hem om.

Totalt slut blev jag iaf så att bara dra matkorgen på affären, som vi passerade på vägen hem, var tufft! I kassan så var jag så virrig så jag glömmer att lägga upp varorna på bandet och håller på att gå igenom kassan med alla (nåja, det var inte så mycket) varorna och sedan skall jag dra kortet och drar det på fel ställe... Ja, Ni hör va! Lätt medtagen kille! :-)

Nu väntar dusch och sedan är vi bjudna till ett par vänner på lite fika. Jag är rädd för att jag kommer att vräka i mig! :-0

Av Niclas Bernhardsson - 28 december 2008 14:02

Så var då Tour de Ski på gång på allvar och Axel Teichmann imponerade ju igår på den korta men häftiga prologen, eller vad den nu heter. Jaktstarten är igång och vad skall man tro om Axels chanser. Det verkar ju dumt att bränna av all kraft från början och han är ju rutinerad så han blir nog farlig. Marcus Hellner skall man nog inte räkna bort helt heller.


Men vad trist att Kalla inte försvarar sin titel. Visserligen så får hon mycket svårare i år eftersom det är fler klassiska sträckor men de varvar visst från år till år. Och så är hon lite ojämn men jag kan tänka mig att hon försökt formtoppa sig till den här tävlingen men sjukdomar är ju ett gissel.


Damtävlingen har jag missat inledningen på så där har jag ingen åsikt men finskorna lär bli giftiga!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards