Direktlänk till inlägg 30 juni 2014

2014 och mer okunniga än någonsin.

Av Niclas Bernhardsson - 30 juni 2014 10:04

Ja, det är skrämmande att vi nu generellt sätt vet mindre än någonsin. Undrar hur många dieter det finns? Undrar hur lite samåkning det görs? Undrar hur många som går på trenden med minimalistiska skor utan att koppla på hjärnan? Ja, listan kan göras hur lång som helst men jag kommer att rikta in mig på dieter och skor. Som vanligt, höll jag på att säga.


"Tjocke"Tjorven har blivit smal!

Ja, men kommer inte ihåg Saltkråkan och den lille tjocke Tjorven! Men jisses, vad är det som har hänt! Har Ni på äldre dagar sett Saltkråkan så verkar ju Tjorven nu se ut som vilken svensk unge som helst! Helt klart så har ju barnen blivit alltmer runda och där ligger också problemet kring alla dieter. Det handlar inte om att hålla den eller den dieten utan det handlar om engergi in och engergi ut. Stoppar man i sig mer energi än man gör av med så går man upp i vikt, thats fact! Sen kan man självklart äta mer eller mindre smart men för all del. Blir det tillräckligt med hype kring något så verkar det sälja. Lite som med nästa ämne som är minimalistika skor. 


Slå på hjärnan, tack!

Många verkar gå på den senaste trenden med att springa i minimalistiska skor och det är ju inget nytt och många av elitlöparna springer kortare lopp i sådana också men det är också just då och inget som de generellt kan träna så mycket i. Även jag själv sprang i ganska lätta skor då jag var som allra bäst och även som allra lättast. Men absolut inte på träning för springer man för mycket i dem så blir man skadad. Som ett brev på posten. Och inte heller är det nödvändigt att gå på löputbildning om du är nybörjare och vill börja springa. Det är ju absurt. Och sök på bilder på duktiga löpare och kolla hur många av dem som springer med skor utan drop, som det handlar mycket om nu. Knappast några, jag har inte hittat några iaf. Men amatörer som generellt sätt väger mycket mer skall nu springa i skor med minimal stötdämpning och utan drop. Och nu får förvånade elit stå och höra att de tillhör den gamla skolan och ändå vet de precis vad som händer när de springer för länge i spikskor eller i för lätta träningsskor. I princip alla löpare som springer på hög nivå springer ganska mycket och de gör det i dämpade skor med hyfsat med drop. Mindre drop ger mer löpkänsla men det fungerar inte att springa mycket mängd i dem. Såvida man inte springer ganska mycket på mjukare skogsstigar eller i varierad terräng. Däremot skall man akta sig för att springa i alltför mycket dämpning och alltför mycket stöd. Det är ju individuellt och man får utgå ifrån sig själv. Det är ju i princip omöjligt att läsa av ett hundraprocentigt facit hur just den skon kommer funka för just dig. Öka försiktigt, välj den sko som passar för just dig, variera träning och underlag. Och våga träna mera. Vill du utvecklas måste du våga spränga gränserna och träna mängd i lite mer dämpade skor och, om det går, spring lopp eller intervallpassen i lättare skor med mer löpkänsla. Och det är absolut inget fel att gå en löputbildning om man vill utvecka sig själv men kolla gärna de som är duktiga på riktigt långa distanser som ultramaraton. De springer inte direkt snyggt men uppenbarligen så fungerar det för dem. 


En intressant undersökning om vad som händer med skelettet vid mindre stötdämpning: 

http://tranastyrka.se/tanker-du-borja-trana-barfota-akta-dig/

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/aven-barfotalopning-kan-orsaka-skador/

 
 
Ingen bild

Anders Scharp

30 juni 2014 23:12

Niclas! Varje gång jag besöker Din blogg läser jag om olika problem Du har med kroppen. Släpp stoltheten och våga prova lägre drop. Barfotapjuck är inget för mig men sedan jag gick över till 5mm drop har jag inte haft ett enda problem, peppar, peppar. Efter 22.34 h på fötterna i Fotrally gick Rehaben fort och jag är redo för nya utmaningar i helgen. Minns hur länge Köpenhamn satt i Dina ben även om det såklart är större påfrestning än det jag gjort. Prova!! Kanske får även Du förmånen att springa skadefri och oöm. Det är livet de se....;-)

 
Ingen bild

Niclas B

1 juli 2014 07:08

Hej, Anders!
Det är lite lustigt att du säger det för kroppen har ju tvärtom varit bättre än på väldigt länge och det har även resultaten visat. Jag har allmänna små ledproblem som inte är löprelaterade och Borrelian kan vara svår att skylla på skorna. Ärligt talat så är det största problemet jag haft när jag precis gick ned till mindre drop och mindre dämpning. Då höll hälsenan på att gå. Och jag vet att det stora flertalet klarar att springa väldigt långt i dämpade skor med drop men inte det omvända. Att du däremot verkar klara det är skönt för dig för man kommer inte ifrån att löpkänslan blir större i lätta tunna skor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Bernhardsson - Onsdag 17 april 23:00

På jobbet blev det lite kaos och av sekretesskäl så kan jag förstås inte gå in på vad det var men jag tyckte det sköttes proffsigt. Tänk på att bloggen egentligen är till för att jag skall kunna gå tillbaka och se vad som hänt. Så ni får tyvärr nöja ...

Av Niclas Bernhardsson - Tisdag 16 april 23:00

Tisdag och jag satt på bussen och försökte komma ikapp med en massa. Jag såg att jag fått in en massa dokument som jag behövde få koll på och tog en skärmdump på Kivra. Sedan svarade jag några som hade funderingar på sin medverkan i ultraloppet. Seda...

Av Niclas Bernhardsson - Måndag 15 april 23:00

Måndag och idag var det en ny vecka och nya krafter. Tänkte jag. Det började dock rätt dråligt och jag fick avvika på morgonen och fräscha upp mig efter att ha fått något i ansiktet.  På dagen så fick jag en återkoppling på kursen i fonetik och det...

Av Niclas Bernhardsson - Söndag 14 april 23:00

Söndag och vi vaknade rätt sent, ja i alla fall jag. Ullis hade tagit kaffe i biblioteket så jag satte på några koppar i den vanliga bryggaren. Lite morgonteve och sedan pluggade jag en stund. I övrigt så bestämde vi oss för att skjuta upp starten i ...

Av Niclas Bernhardsson - Lördag 13 april 23:00

Lördag och man hade inte sovit som en prins direkt då Felix säng inte var gjord för en tungviktare som mig och Ullis åkte väl in i mig då det blev som en grop.  Men lite speciellt att vakna upp mitt i Stockholm.  Efter lite frukost så försökte ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards