Direktlänk till inlägg 27 juni 2014

Trosa Stadslopp 2014 - vilken resa!

Av Niclas Bernhardsson - 27 juni 2014 21:00

Ja så var det Trosa Stadslopp igen och förra året sprang jag överraskande bra, från dålig form, på 41:55. Men träningen har gått ganska bra och jag har taggat igång mig rätt ordentligt inför årets lopp och siktade på att gå under 40 minuter. Mycket mer än så vågade jag inte hoppats på då tiderna inte varit så superbra på slutet men jag lättade på träningen rätt rejält på slutet. Men i tisdags, när Ullis och jag var uppe och körde intervaller i Stockholm, så fick jag halskänning och efter det så har magen varit i olag. Även innan loppet så var det ganska oroligt och det var tveksamt om jag skulle kunna ta i ens. Hursomhelst. Vi träffade som vanligt på rätt så många bekanta som vi morsade på och klubben passade på att ta kort. Riktigt irriterande att vi missade 2 stycken som kom någon minut försent men det var typ omöjligt att samla ihop alla igen. Dessutom två som verkligen är med på varje tisdagspass och ville vara med på kort. Dags för start och jag försökte komma fram till start och det är inte det lättaste när alla redan ställt sig på sin plats och det även i de två andra grupperna. Men jag kommer fram i bra tid och väntar in startskottet. Ser att Staffan drar på och jag tror mig vara ganska jämn med honom och blir fundersam på hur jag skall göra. Precis i starten håller jag lite under 4-minuterstempo och sedan stabiliserar det sig på runt 4.10 och det är fortfarande lite för fort. Men Staffan glider ifrån och jag släpper honom hela tiden lite grand. Jag vågar inte spränga mig och sedan stabiliserar jag avståndet med ca. 50-80 meter kanske. Mer blir det inte innan jag så sakta börjar äta in avståndet och han börjar även tappa. Jag blir ganska omgående ompsrungen av El-Johan som i sin tur kom ikapp Staffan och sedan, efter ett tag, förbi. Vid backen vid Hänögatan, som ligger vid Skärlagsvallen, så släpper jag lite mer på farten, då jag är rädd för att krokna. Utför försöker jag att släppa på men kommer nog inte mycket närmre.  I hamnen är det bra drag men jag har aldrig gillat kullerstenen så där tycker jag det är lite jobbigt men folk ropar och jag ligger nog ändå ganska hårt där. Kul att folk hejar och jag gör tummen upp när jag hör mitt namn. Sen vid Antons krog så möter man de duktigare löparna och jag reagerar på att de inte kommit längre så jag kanske har bra tempo ändå. Jag vill inte tänka så mycket på tiden mer än att jag håller ett bra tempo. Och efter varvningen så märker jag att Staffan börjar tappa lite men även jag börjar bli trött. Vid vätskan, som jag inte tog, så springer jag strax om Staffan och försöker peppa lite. Jag tror jag försöker hålla jämnt tempo förbi honom men vet inte riktigt var han är. Och i samma veva så dunkar både Lythen och Per-Fredrik förbi. Uppför så tappar jag ganska mycket då jag trippar ganska smått och nedför så plockar jag inte så mycket. Backarna tar lite för mycket tyvärr. Och vart är Staffan och framförallt, vart är Flaken. Det är den sistnämnde som jag har en liten kamp emot. Nu ser jag att Lythen och Per-Fredrik drag ifrån och El-Johan finns fortfarande inom rimligt avstånd. Tillbaka mot Antons krog och publiken vrålar! Kul! Men det är långt kvar. Nu vänder det upp mot branta backen och jag trippar försiktigare nu. Staffan är troligtvis väldigt nära och Ullis vrålar till mig där det är som brantast. Där går det nog inte så fort. Men snabbare går inte då jag skulle spy. Iaf så måste jag hålla mig lugn. Längst upp och jag försöker släppa på och det går hyfsat bra då jag sparade mig lite i backen. Nu står Fredde och hejar på mig längst ned i backen och jag ser en duktig tjej springa ut från en buske. Det är illa om man måste göra sina behov under ett så kort lopp. Jag försöker hålla uppe ett bra tempo under hela Strandvägen och jag håller samma avstånd mot Johan, kanske t.o.m plockar in lite. Men mot slutet så drar jag ned lite på tempot för att spara mig till den branta grusbacken och en kille bara forsa förbi mig där. Men jag håller mitt tempo och sen står några bekanta och bara tokvrålar och det är bra. Jag tar verkligen i men reagerar på att jag nog tar ut mig lika mycket hela tiden, oavsett publikstöd. Bra pannben, troligtvis. Men lite gör det nog ändå. Sen upp mot Vitalis-skolan och det är sista jobbiga backen och familjen Ullbrand hejar på! Härligt! Skulle nästan vilja stanna och krama lilla gosiga Nellie men nu är det full fart som gäller och Johan ligger fortfarande lite före och verkar inte sacka. Det var väl attans! Jag trycker så mycket det bara går nu och kanske kommer jag lite närmare men vid 200 meter kvar så inser jag att det är kört och bakom mig så har jag någon som vill förbi och jag märker att det är en tjej och då blev det inte lika viktigt då vi förstås kör olika klasser. Men jag bestämmer mig ändå för att trycka på. Dock kommer jag inte ihåg om jag kom före eller efter nu. 4 sekunder bakom Johan kom jag och då startade han ändå lite bakom mig så jag gjorde det ändå bra och det var en förbättring med 3 minuter och 19 sekunder från förra året. Tiden blev 38:36 för mig och jag klarade mitt mål med råge. Riktigt spännande och jag har fortfarande en hel del vikt kvar att gå ned så det sporrar. Nästa år blir det en attack mot 35:12 faktiskt. Flaken gjorde det riktigt bra men klarade inte riktigt 40 minuter men det blev ändå ett kraftigt pb för honom. Ja, hela klubben sprang överlag riktigt jäkla bra! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Bernhardsson - Lördag 13 april 23:00

Lördag och man hade inte sovit som en prins direkt då Felix säng inte var gjord för en tungviktare som mig och Ullis åkte väl in i mig då det blev som en grop.  Men lite speciellt att vakna upp mitt i Stockholm.  Efter lite frukost så försökte ma...

Av Niclas Bernhardsson - Fredag 12 april 23:00

Fredag och idag tog jag bilen och eftersom jag höll på glömma bilen en gång var Ullis lite orolig att det skulle hända igen. Då "missade" jag precis anslutningsbussen och det var tur det eftersom jag pratade med Ullis strax efter det och hon undrade ...

Av Niclas Bernhardsson - Torsdag 11 april 23:00

Torsdag och jag kollade lite på en uppgift som jag kämpat med och hittade lite matnyttigt att ha med.  På jobbet så rullade det på som vanligt och sedan hemåt. När jag väntade på nästa buss så ringer värmeverket, som är de som skall fixa den nya vä...

Av Niclas Bernhardsson - Onsdag 10 april 23:00

Onsdag och dagen började med att jag fotade av två böcker jag köpte igår, det glömde jag att skriva om i gårdagens blogg.  Idag var det ungefär som igår på jobbet. Jag fick också meddelande om att ÖSP ville träffas nu på måndag under dagen men det ...

Av Niclas Bernhardsson - Tisdag 9 april 23:00

Tisdag och på jobbet var det ungefär som igår. Det tar lite tid att komma in i det men vi får se om det ger med sig. I övrigt var det inget konstigt. Jag fick återigen svar på en uppgift som jag hela tiden får U på och jag förstår inte riktigt varför...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards