Direktlänk till inlägg 1 juli 2017

Inte min dag idag - mjölksyreparty de luxe!

Av Niclas Bernhardsson - 1 juli 2017 00:22

Först och främst. Under alla mina år så har jag aldrig haft över 180 slag/min i snittpuls på Trosa Stadslopp förutom en gång då jag hade varit förkyld och visst hade rester kvar i kroppen. Då fick jag hela 193 slag i minuten i snittpuls och 193 är (var) normalt min maxpuls. I år, om jag får gå händelserna i förväg, så hade jag hela 187 slag/minuten och det indikerar klart att kroppen inte riktigt var okey och det visste jag ju lite innan. Ett begynnande ryggskott och så min ömma häl. Men genom att värma upp ordentligt så kunde jag få hälen att funka och ryggskottet gjorde sig endast tillkänna då jag typ knöt skorna och inte kunde ställa mig upp utan att få hjälp med armarna mot knäna. Så jag startade förstås och hade förhoppningar om att springa relativt snabbt. Träningen hade gått bra och jag var sugen. Trots att jag endast sprungit en gång sedan Stockholm Marathon. 

Under dagen hade jag gjort det bästa av situationen och legat i massagestolen två korta stunder och masserat hålfoten och stretchat. Mer kunde jag inte göra. 

Innan loppet då. Försökte gå på toan men jag behövde bara pinka lite och snart var det dags. Pang! Där gick startskottet och jag kollade på klockan och försökte bara hålla 4-minutersfart. Eller bara och bara. Men det var det jag iaf ville testa. Tyvärr känner jag ganska omgående att kroppen inte svarar men vill ändå försöka ett tag till. Jag ser några duktiga löpare från klubben sakta dra iväg och själv så håller jag mig enligt planen. Dock, som det känns, lite för fort. 

Efter ca. 1,5 km så passerar jag Sandis och då har vi lite motvind och jag väljer att ta det lite lugnare och lägga mig i rygg på några stora killar. Alltid bra att åerhämta sig. Bra publikstöd och man hör "Bernhardsson" och "Nicke" då och då. Jag försöker dock bara hålla fokus på ett bra löpsteg men tar upp en hand lite grand. Jag märker att jag har minst en i klubblinnet bakom mig och gissar att det är PF. Men snart nog ser jag att det är El-Johan och jag låter han snart gå upp vid sidan och sen vid en kurva så lägger jag mig bakom men det blev snarare en signal till honom att dra på och där försvann han. Och snart nog har jag PF i ryggen och hejar lite grand. Han lägger sig vid sidan och vi springer lite tillsammans ett tag men jag känner att hjärtat är i halsgropen och snart får jag släppa honom. F-n, vad surt! Jag orkar inte alls hålla tempot och jag som brukar kunna hålla ut länge fastän jag är slut vid typ halva. Nu är syreskulden snart övermäktig och när jag passerar i centrum så får jag tyvärr hålla mig ännu lugnare för att inte krokna totalt. Riktig trist känsla. Jag ser dock El-Johan ganska nära och han verkar tappa lite men det är inget mot mig. Jag har nu börjat tappa alltmer och får ta mina småkamper med andra löpare lite pö om pö. Sen märker jag att en annan bekant börjar närma sig och han vill jag försöka hålla bakom mig och jag får något att kämpa mot. Men det känns ansträngt och när han passerar då det är typ 2 km kvar så är det lite tungt men jag biter i. Och jag lyckas komma ikapp och även gå förbi då det går uppför. Sen rullar jag på rejält sista biten och bara försöker hålla så jämnt och hårt tempo jag kan. Sista rakan och nu känner jag att syreskulden är för hög och jag får sakta ned och i målfållan så spyr jag tyvärr inte lite. Jag bara hulkar och hulkar. Fy tusan. Men det förstår jag med sådan puls. Tyvärr inget fel på pulsmätningen utan den var konstant hög och jag är rejält missnöjd med kropp och lopp. Dock skönt att kunna ta ut sig så det får jag väl ta med mig. Jag fick nog 39.05, vilket gav ett snitt på 4.23/km och det är ju lite pinsamt då man satt upp så höga mål men jag ser ju, så här i efterhand, min puls och väljer att trots allt inte gräva ned mig för mycket. Det kan ju trots allt vara så att ryggskott och häl påverkar kroppen för övrigt. Men skall jag vara ärligt så känns det för jävligt just nu... :-(


  

Slå den här pulsnivån om ni kan... Rött, rött och rött...


Coach/bollplank: Mattias Törnqvist - topptriatlet

  Facebook: https://www.facebook.com/mattias.tornqvist.5?fref=ts
Massagestol: Ergonova - massagestolar av toppklass (Kontakta mig vid intresse!)

Cykelservice: Rainer Matela

Cykeltrainer: Hans Hemström

Spegelvägg, träningsrum: Trosa Glas - http://www.glasrum.se/kontakt.html

Massagebänk - Johanna Lithman

Massör: Janne Karlsson

Ekonomisk stöttning: Cafe Utsikten (3000 kr), Bernhardsson Måleri (5000 kr)

Övrig sportutrusning: Enklaresport - https://www.enklaresport.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Bernhardsson - Onsdag 17 april 23:00

På jobbet blev det lite kaos och av sekretesskäl så kan jag förstås inte gå in på vad det var men jag tyckte det sköttes proffsigt. Tänk på att bloggen egentligen är till för att jag skall kunna gå tillbaka och se vad som hänt. Så ni får tyvärr nöja ...

Av Niclas Bernhardsson - Tisdag 16 april 23:00

Tisdag och jag satt på bussen och försökte komma ikapp med en massa. Jag såg att jag fått in en massa dokument som jag behövde få koll på och tog en skärmdump på Kivra. Sedan svarade jag några som hade funderingar på sin medverkan i ultraloppet. Seda...

Av Niclas Bernhardsson - Måndag 15 april 23:00

Måndag och idag var det en ny vecka och nya krafter. Tänkte jag. Det började dock rätt dråligt och jag fick avvika på morgonen och fräscha upp mig efter att ha fått något i ansiktet.  På dagen så fick jag en återkoppling på kursen i fonetik och det...

Av Niclas Bernhardsson - Söndag 14 april 23:00

Söndag och vi vaknade rätt sent, ja i alla fall jag. Ullis hade tagit kaffe i biblioteket så jag satte på några koppar i den vanliga bryggaren. Lite morgonteve och sedan pluggade jag en stund. I övrigt så bestämde vi oss för att skjuta upp starten i ...

Av Niclas Bernhardsson - Lördag 13 april 23:00

Lördag och man hade inte sovit som en prins direkt då Felix säng inte var gjord för en tungviktare som mig och Ullis åkte väl in i mig då det blev som en grop.  Men lite speciellt att vakna upp mitt i Stockholm.  Efter lite frukost så försökte ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards