Direktlänk till inlägg 2 mars 2014

Vasaloppet- mitt lopp.

Av Niclas Bernhardsson - 2 mars 2014 19:53

Så var det dags och jag sov väl hyfsat bra tills jag hörde att de spelade hög musik ifrån mässtältet och sen var typ 1,5 timmar tills jag skulle upp och det var svårt att somna igen. Så efter ett tag så gick jag upp och tryckte i mig lite frukost och det var nog bra då det alltid tar mer tid än man tror. Skidmärkningen glömde jag hemma men allt annat kom jag ihåg och det var bara att hämta upp skidhandskarna som var på tork och sen bege sig till upphämtningsstället. Vi skulle åka iväg 05:30 och jag var nog där ca. 05:20 men först skulle jag hämta lite gel och skidhållare men givetvis så glömde jag förstås skidhållarna men de låg så fint i takboxen så det var ingen fara. Eftersom jag jobbat så mycket i veckan och en kompanjon dessutom stenhårt trodde på en burkblandning så ville jag också gärna tro på det då jag har lite tunt spann. Men temperaturen var inte på minussidan som de först trodde utan istället hela tiden på plussidan, vilket ställde till det, och dessutom så började det att snöa vilket hade gjort rent klister omöjligt. Men väl framme vid Fiskarheden så är det tvärstopp då det inte finns tillräckligt med parkeringar vid start och tiden börjar rinna iväg. Från det som kändes så lugnt. Nu blev det istället att springa till startfållan och att gå på dass var det inte tal om. Sen går jag in i fålla 6 och det är ju fullt ända bak och jag börjar gå framåt på vänstersidan och fuskar lite så jag kommer nästan ända fram på led 6 men Sivert trodde mer på högersidan. Varför skall den mannen alltid ha rätt? :-) Hans son stod på högersidan och var upp i backen med led 2-åkare. Jag höll min plats typ. Kanske en aning mer framåt i led 5 då. Men sen till backen, det fäster absolut ingenting och det är bara att sakta saxa upp när det finns en lucka och väl uppe, det tog lång tid så är det bara att börja staka och det gick klart bättre. Grymt bra glid iaf och nu får jag vila lite. Det börjar snöa alltmer och som vanligt så försöker jag ta på mig glasögonen som bara immar igen och ett tag snöar det ordentligt och i nedförsbackarna är det lite vanskligt.  Det går förresten grymt bra i nedförsbackarna och när det är riktigt isigt så snedställer jag skidorna lite och får ett rejält släpp. Vansinnigt fort går det men det hjälper inte totalt mot att jag blir mer och mer sliten. I uppförsbackarna börjar jag att stå still och några skejtar i backen och när de är tillräckligt nära så ropar jag eller säger till dem. En norrman låtsades först inte förstå men när jag sade till honom igen så muttrade han och slutade med det. Och likadant med en kille som hade en bruten stav. Han försökte förklara sig men jag sade att det spelar ingen roll. Klart som sjutton det är synd men för det får man inte fuska. Det var många som hade problem idag med fästet och många fick underfrysningar och många hade noll fäste. Så det är klart att det var rejält svårvallat men jäkligt surt. Vid Mångsbodarna kommer första käftsmällen och det är att det på 24 km har gått 2 timmar! Men scheisse! I fredags fick jag en dålig start men hade 1.29 dit. Nåja, det kan ju ha försvunnit mycket tid i backen och det fanns gott om tid att avancera och fästet kan ju börja fungera senare. Men fästet lös med sin frånvaro och jag körde runt Risberg bakom en tjej som också bara stakade och vi stakade i princip ihop hela jäkla långa backen och jag sade något om att "det gjorde vi bra". Jag har ju inget val, svarade hon. Det var förresten många som hade tufft med fästet så vi var inga undantag och många bara stakade. Men armarna och magen började bli alltmer möra och jag var så inställd på att inte göra om fästet då det tar sådan tid. Men det tog längre och längre tid i uppförsbackarna och jag var mer och mer snurrig och slut. Och mellan Oxberg och Hökberg är det inte det minsta roligt längre och jag började inse att det var kört med någon medaljtid. Väl framme i Hökberg så är det en som ser att jag är helt slut och undrar om jag vill ha hjälp med fästet och jag svarar ja! Men jag är rädd att det skall bli tjockt och pang så är det klart. Var det så lätt? Jisses! 5 sekunder per skida och jag kunde åka iväg igen och jag får chansen att återhämta mig liiite iaf och kan använda benen mer. Men det är ändå lite vanskligt att få fäste i dåliga spår då man glider lite hursomhelst. Men ibland så funkar det och jag kan köra lite frånskjut och det börjar gå fortare igen. Jag trycker i mig så mycket energi jag kan men magen är lite kinkig nu men det får bära eller brista. Och i början så var det bara två spår som funkade och det blir långa köer. Det förvånar att det inte blir mer utspritt. Men från Eldris kan man mer och mer köra så fort man kan men visst börjar jag bli trött men vem blir inte det efter 90 kilometer och tillråga på allt i tuffa förhållanden. Det blev ingen sjukstuga idag men det börjar småkrampa lite i fotlederna och i låren. Härliga Sivert tipsade om att man skall knyta ett ullgarn runt fotleden så krampar det inte. Jag skrattade lite lätt men han var allvarlig och har som sagt var inte lurats förr! Men någon gång kanske skall vara den första! ;-) Hade jag haft ett ullgarn skulle jag absolut testat i natt! :-)

Totalt så blev Vasaloppsveckan en succé förutom en lite grinig gubbe som jag sicklade upp skidorna till som menade att hans toppskidor med högfluor slog dem jag sicklade upp till honom. Han sade själv att de aldrig gått bra... :-/ Men vilket glid vi haft vi som kört stålsicklat under årets Vasaloppsvecka! Och mycket rolig försäljning och roliga och intressanta kunder. Tack för i år! Min tid förresten blev visst 7.04 och det räckte till led 4 nästa år. Så det blir minst ett lopp till och då skall banne mig silvermedaljen hängas runt halsen! :-)

 
 
Magnus den startsnabbe

Magnus den startsnabbe

2 mars 2014 22:22

Kul å bli omnämnd och lite stolt över att ha en far med så kloka tips trots att man tvekar många gånger. Bra jobbat idag, nästa år kör vi järnet men vi avslutar detta året med lite fler härliga tävlingar i Mora innan skidorna kommer fram igen. Kör försiktig hem och tack för ett härligt samarbete!

http://www.moratriathlon.se

 
Ingen bild

Niclas, den inte lika startsnabbe...

2 mars 2014 23:17

Jag missade ju att nämna Nicke och Siverts förträffliga langning!
Tackar!!!

 
Ingen bild

Johan

3 mars 2014 07:04

Hej,
Jag ska inte va nån glädjedödare, men din tid räcker nog knappt til led 5.Gränsen för led 5 är placering 4400.
Du har totatplacering 4471 och bland män 4265, är dock lite osäker på om det är totalplacering som räknas. Led 4 kräver placering 3200 så det är en bit kvar.
Starkt ändå att köra såpass bra efter förutsättningarna
Mvh Johan

 
Ingen bild

Niclas

3 mars 2014 09:14

Tack, Johan! Bara påt igen och led 4 fixar jag på seedningsloppen sen! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Bernhardsson - Onsdag 17 april 23:00

På jobbet blev det lite kaos och av sekretesskäl så kan jag förstås inte gå in på vad det var men jag tyckte det sköttes proffsigt. Tänk på att bloggen egentligen är till för att jag skall kunna gå tillbaka och se vad som hänt. Så ni får tyvärr nöja ...

Av Niclas Bernhardsson - Tisdag 16 april 23:00

Tisdag och jag satt på bussen och försökte komma ikapp med en massa. Jag såg att jag fått in en massa dokument som jag behövde få koll på och tog en skärmdump på Kivra. Sedan svarade jag några som hade funderingar på sin medverkan i ultraloppet. Seda...

Av Niclas Bernhardsson - Måndag 15 april 23:00

Måndag och idag var det en ny vecka och nya krafter. Tänkte jag. Det började dock rätt dråligt och jag fick avvika på morgonen och fräscha upp mig efter att ha fått något i ansiktet.  På dagen så fick jag en återkoppling på kursen i fonetik och det...

Av Niclas Bernhardsson - Söndag 14 april 23:00

Söndag och vi vaknade rätt sent, ja i alla fall jag. Ullis hade tagit kaffe i biblioteket så jag satte på några koppar i den vanliga bryggaren. Lite morgonteve och sedan pluggade jag en stund. I övrigt så bestämde vi oss för att skjuta upp starten i ...

Av Niclas Bernhardsson - Lördag 13 april 23:00

Lördag och man hade inte sovit som en prins direkt då Felix säng inte var gjord för en tungviktare som mig och Ullis åkte väl in i mig då det blev som en grop.  Men lite speciellt att vakna upp mitt i Stockholm.  Efter lite frukost så försökte ma...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards