Direktlänk till inlägg 1 februari 2020

Att bli tagen på allvar

Av Niclas Bernhardsson - 1 februari 2020 11:30

Tränar man inte så blir det inte lika mycket skrivet i bloggen. Men det har ändå hänt en del. I kommunen, där jag arbetar, så är det lite oroligt och mycket som händer just nu i skolvärlden. Själv så har jag valt att fokusera på mig själv och på min klass och det har känts bra. Faktiskt väldigt bra och det är viktigt att må bra. Desto tråkigare är det att se kollegor må dåligt av osäkerheten och, som jag upplever det, ogenomtänkta beslut. Själv satsar jag järnet på studerandet och skall man se något positivt med min förkyning så är det ju att jag hinner plugga mera. Fast det var ju inte för någon förkylnings skull jag varit hos läkaren utan för att kroppen inte fungerar som den skall på slutet. Jag upplevde att jag inte blev tagen på allvar hos läkaren jag var hos sist och han negligerade mig på flera punkter och trots en markant ökning av dubbelslag på hjärtat, nu var i princip vartannat slag ett dubbelslag, så skickade han hem ett brev att jag inte skulle träna så hårt. Men jag hade innan det sagt till att jag inte var nöjd och ville ha en annan läkare. Så i fredags så åkte jag efter skolan, och efter att ha skjutsat hem ett gäng elever, bort till vårdcentralen och nu hade jag gjort en liten fusklapp med lite saker jag tror kan vara bra att ta med. Den här läkaren förstod direkt att jag hade stenkoll på saker som pulsen och när pulsen skenade och hur det kändes osv. Det kändes bra och han lyssnade av hjärtat, tog blodtrycket och det blev ett till EKG. Det andra på kort tid och sjuksystern undrade om jag hade tagit EKG förut och jag måste ha sett lite uppgiven ut när jag sade att jag har nog rekord på det. Fast det har jag ju förstås inte men det var det som kom ur mig. Nästan 20 stycken är det nog iaf. 

Men sen tillbaka till läkaren och han var helt klar på att det är något som inte stämmer. Kör man Ironman, på hösten, i perfekt skick, och nu har så konstiga symptom så måste det utredas. Så nu är det remiss till Södertälje för ett arbets-EKG och långtids-EKG. Jag hade stenkoll på när jag gjorde långtids-EKG´t sist för det var nog precis på dagen innan, eller samma dag (?), som mamma dog. Jag kommer iaf ihåg att jag stod där och höll mammans hand då hon låg för döden med en massa slangar ut från kroppen. Så det var lite drygt sju år sedan. 

Sen hem och mot kvällen så börjar jag hosta igen. Det är som att det alltid bryter ut mot kvällen och ikväll skulle en skoluppgift in. Jag hade lånat sex stycken elever, i min klass, till en rolig uppgift och jag förklarade allting och det handlade bara om att prata och sen skulle samtalet analyseras. Helt anonymt och själva samtalet endast synligt för några få lärare på kursen. Vad som däremot kom fram det var att dagens ungdomar på allvar tror att det är en fullständig katastrof på jorden nu! Det var tråkigt att höra och saker som att "Australien brinner" och jag som inte följt det hela så noga kunde inte bemöta det med riktiga fakta utan mina "fem procent max" kändes inte trovärdiga. Så här i efterhand så var det enkelt att räkna ut att det är 1,3 % areal som har brunnit. Det är ändå väldigt mycket men långt ifrån "hela Australien"! Men det, och mycket annat, bör följas upp och i samtalet så framkom det även mycket som nog inte föräldrarna vet. Som att många elever matas med "hittepå-saker" som att de skall dö av än det ena och än det andra. Tyvärr så går de och är oroliga för en massa saker. 

Så trots utebliven träning så har det hänt mycket. Men nu kör vi! :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Bernhardsson - Lördag 13 april 23:00

Lördag och man hade inte sovit som en prins direkt då Felix säng inte var gjord för en tungviktare som mig och Ullis åkte väl in i mig då det blev som en grop.  Men lite speciellt att vakna upp mitt i Stockholm.  Efter lite frukost så försökte ma...

Av Niclas Bernhardsson - Fredag 12 april 23:00

Fredag och idag tog jag bilen och eftersom jag höll på glömma bilen en gång var Ullis lite orolig att det skulle hända igen. Då "missade" jag precis anslutningsbussen och det var tur det eftersom jag pratade med Ullis strax efter det och hon undrade ...

Av Niclas Bernhardsson - Torsdag 11 april 23:00

Torsdag och jag kollade lite på en uppgift som jag kämpat med och hittade lite matnyttigt att ha med.  På jobbet så rullade det på som vanligt och sedan hemåt. När jag väntade på nästa buss så ringer värmeverket, som är de som skall fixa den nya vä...

Av Niclas Bernhardsson - Onsdag 10 april 23:00

Onsdag och dagen började med att jag fotade av två böcker jag köpte igår, det glömde jag att skriva om i gårdagens blogg.  Idag var det ungefär som igår på jobbet. Jag fick också meddelande om att ÖSP ville träffas nu på måndag under dagen men det ...

Av Niclas Bernhardsson - Tisdag 9 april 23:00

Tisdag och på jobbet var det ungefär som igår. Det tar lite tid att komma in i det men vi får se om det ger med sig. I övrigt var det inget konstigt. Jag fick återigen svar på en uppgift som jag hela tiden får U på och jag förstår inte riktigt varför...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards