Direktlänk till inlägg 9 januari 2014

Bäversafari och tufft backpass i iskallt regn!

Av Niclas Bernhardsson - 9 januari 2014 21:00

Tanken var först att åka med Ullis på morgonen med bilen men jag var lite trött och beslöt mig för att sova en stund till och istället gå till jobbet. En kund skulle komma kl. 09:00 så efter lite frukost så började jag göra mig iordning för att börja gå. Jag kände mig klart utvilad och lite exalterad över att bara finnas till. Jag börjar gå nedåt ån och njuter av utsikten. Kikar lite om det är några änder ute men ser bara en eller två. Det är dock väldigt fint nu och när jag rundar hörnet och kommer på andra sidan ån så ser jag två bävrar som är ute och simmar och jag stannar upp och bara njuter. Det ser superfint ut och vi är lyckligt lottade i Vagnhärad som kan gå ut och se på fina djur på nära håll. Tanken på att ha ytterligare ett lopp i Vagnhärad börjar gro och varför inte Bäverloppet! :-) Nåja, kanske bäst att lägga ned lite mer tid på Hedebyloppet först. Hursomhelst så går jag vidare och ser ytterligare en bäver som gnager på något. Sen går jag vidare på Å-promenaden och det faller sig så att jag gör sällskap med en ung kvinna med hund och jag reagerar på att hon går så jäkla fort. Det är konstigt att man kan springa ganska fort men när det gäller gång så är jag mer av en sengångare typ. Jag inser att jag kommer bli några minuter sen och ringer kunden, som jag känner ganska väl, och han hämtar upp mig på vägen. Sen är det full fart på jobbet och det är bara att jobba på men det är ju ett kul jobb så det är inget att klaga på.


Mot kvällen sen så är jag riktigt trött och både Ullis och jag somnade nog till lite på soffan och klubbträningen började närma sig. Flaken fick tyvärr förhinder och när jag öppnade till altanen så hör jag att det regnar kraftigt och det är typ en kvart kvar då. Shit! Aldrig kul att börja träningen i kraftigt regn. Men vi börjar göra oss iordning och när jag rusar ut till bilen för att hämta pulsbandet och klockan så ser jag att en bil står utanför och väntar och det är en ny kille i klubben som är taggad att köra på och det är Rainert. Namnet lite passande för dagen... Strax efter så kommer Sjöslaget och vi är då redan lite försenade så vi drar iväg. Vi kör en uppjogg på nästan 3 km och sen lite löpskolning. Ullis drog iväg på en liten egen runda och mötte upp oss senare vid backen då vi andra precis var klara med löpskolning. Sen drog vi igång och regnet hade inte upphört utan snarare ökat och det var kallt! Lite av en småchock för både kropp och själ och jag hade lite svårt att andas bra då pulsen var hög.

Ullis körde lite självt och drog lite distans och körde lite eget program och vi tre andra försökte hänga ihop genom att Sjöslaget, som är i en egen klass, fick starta lite bakom, typ 5-6 meter. Efter ca. 100-120 meter så var han då ikapp och det var bara att bita i så han inte fick för stort avstånd. När han kommit till husknuten längst upp så var jag typ precis framme vid brevlådan på samma hus och det fick bli mitt mål för passet. Att på de långa "backarna" försöka hålla samma avstånd och det var bara att tugga på. När jag återigen klarade av samma sak så känner jag att jag har jobbigt att andas, det blir liksom lite avhugget och nästintill nervös andning. Lite småläskigt och jag funderar på om energidrycken jag tog då jag gick från jobbet påverkade. Hursomhelst så kämpar jag igenom alla 5 långa intervaller och sen vilar vi typ 2 minuter innan vi kör på de 5 lite kortare. Rainert hängde på bra och höll jämna steg bra länge och kanske tappade några meter mot slutet men väldigt lite. På de kortare backarna så startade Micke lite bakom som vanligt och som vanligt så tassade han förbi efter ca. 100-120 meter och sen ryckte jag lite och försökte hålla lite rygg men tappade förstås men inte så mycket. Nu stannade jag bara ca. 3-4 meter bakom men alltså totalt ca. 9-11 meter totalt. Känns klart inspirerande! När vi klarade av den sista intervallen så pustade vi ut och kikade efter Ullis men hon måste ha dragit och eftersom vi hittat en nyckel utanför ett hus så tog jag den och gick och knackade på men ingen var hemma. Jag gömde nyckeln och försökte sen att ringa men återigen inget svar men jag pratade in på telefonsvararen. För att avrunda så slutade det med att det faktiskt var de som hade tappat nyckeln och allt slutade lyckligt. Vi joggade iaf ner och tog en liten extra runda och det blev totalt 10,4 km, dvs helt okey för att backpass.


Mina tider:

Uppjogg: 2,72 km på 17'33 (6'26)

Löpskolning 0,47 km på 7'07 (15'11)

Intervaller 5x300m:

1. 1'32.7 (100-179 sl/m), nedjogg 2'16.4, paus 10.5 sek

2. 1'32.2 (124-181), 2'24.1 + 9,1 sek

3. 1'33.5 (120-180), 2'23.8 + 8,7 sek

4. 1'30.2 (118-182), 2'36.3 + 8.5 sek

5. 1'29.4 (117-184), 2'39.6 + 1'35.0 SetVila.


Intervaller 5x200 meter:

1. 52.2 (115-176), 2'06.1 + 7.7 sek

2. 50.5 (117-178), 2'00.1 + 8.3 sek

3. 50.4 (125-180), 2'11.6 + 8.1 sek

4. 49,5 (114-179), 2'14.2 + 7.8 sek

5. 50.7 (122-178)


Nedjogg: 2,12 km 14 min



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Bernhardsson - Onsdag 24 april 23:00

Idag var det en speciell dag. Dels så skulle en nära mig göra en rätt stor sak och dels så är det idag tre år sedan lillebror gick bort. Det kom så plötsligt och som vanligt gjorde jag en låt om det. Tror den kan bli bra men än så länge känns den int...

Av Niclas Bernhardsson - Tisdag 23 april 23:00

Tisdag och det började som en vanlig dag men rätt snart får jag ett sms som ger mig lite kalla kårar. Det stod att hen skulle höra av sig på kvällen och det utan att vi kommunicerat så mycket sista veckorna. Usch! tänkte jag. Jag berättade förstås fö...

Av Niclas Bernhardsson - Måndag 22 april 23:00

Måndag och det var nog som en vanlig dag förutom att jag började ta tag i alla viktiga delar inför loppet. Det var mailande och förstås lite reklam inför loppet. Ringde Björn som försökte få tag på några avspärrningar som vi kan använda för att göra ...

Av Niclas Bernhardsson - Söndag 21 april 23:00

Söndag morgon och jag hade sovit riktigt dåligt. Vet inte om jag tog för mycket kaffe igår kväll men jag låt och tänkte för mycket på hur bra koll jag hade på loppet och allt det runtomkring. Så var det möte idag men det är ju nästan två veckor kvar ...

Av Niclas Bernhardsson - Lördag 20 april 23:00

Lördag och Ullis var upptagen med annat och jag kämpade på med mina examinationer. På något tråkigt sätt så hade jag tre av fem examinationer, i nuvarande kurs, som jag blivit underkänd på. På en av kurserna råkade jag ut för ett rejält slarvfel som ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards