Direktlänk till inlägg 24 maj 2024

Behöver ha in svar från föräldrar med barn i låg- och mellanstadiet

Av Niclas Bernhardsson - Fredag 24 maj 09:06

Inledning

Då jag gör en studie om barns utsatthet på nätet, och ligger efter, behöver jag snabbt få in så många svar från möjligt och jag riktar in mig mot de som har barn i låg- och mellanstadiet. Jag är jättetacksam om ni kan ställa upp och studien är helt anonym och ni får gärna sprida den men jag kommer samla in resultaten redan nu på söndag kväll, den 26 maj. Men omröstningen får vara kvar ett tag då den är intressant och förhoppningsvis kan den göra skillnad och försvåra för förövarna.


Bakgrund

Det som slagit mig, när jag arbetat med en kurs, är att vi äldre liksom lever med internet på ett helt annat sätt än den yngre generationen. Det får mig att vilja undersöka om det faktiskt är så att vi låter barnen leva fritt i den digitala världen utan att egentligen ha någon insyn. Det jag vill undersöka är om det förhåller sig på det viset och, i så fall, hur utbrett det är.

När en annan var liten så fanns det inget internet och det var enklare för ens föräldrar att ha koll på en och när man var åtta år så spelade man fotboll, lekte ”burken” och slängde sand på varandra. Nu är barnen ute på sociala plattformar och tyvärr ofta, som det verkar, utan insyn.

Visst fanns det faror även då en annan var ung men jag tror att glappet nu är så stort så vi behöver konkretisera det och synliggöra om det är så att barnen får surfa fritt på nätet. Ingen skulle skicka ens barn genom mörka gränder själv men tänker vi likadant när det gäller att surfa på nätet och får mobiltelefonen följa med in i sovrummet på natten?

I min roll som lärare så är det viktigt för mig att förstå vad barnen har med sig i ryggsäcken men framför allt för att jag bryr mig om människor och vill hjälpa till om jag kan. Jag vill också försöka göra skillnad så att inte barnen är oskyddade på nätet.


Syfte

Jag vill alltså undersöka hur bra koll föräldrarna har på sina barns surfande och även om det finns tillfällen då barnen kan vara helt själva när de surfar. Om det är så att det är ett stort glapp så vill jag synliggöra det glappet så att det förhoppningsvis blir säkrare på nätet för barnen. Jag tänker att jag vill rikta in mig på barn i låg- och mellanstadiet då jag tror att det är då man är som mest utsatt.


Omröstningen finns här till höger i bloggen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Bernhardsson - Fredag 14 juni 23:00

Fredag och jag tog på mig finkläderna idag och hoppade på bussen. Sista dagen med eleverna och det kändes absolut lite vemodigt men framförallt så kändes det mest jobbigt att jag inte fick ett bra avslut med de gamla eleverna på ett bra sätt. Samt ga...

Av Niclas Bernhardsson - Torsdag 13 juni 23:00

Torsdag och idag var liksom sista dagen med min elev på skolan. I alla fall den sista normala dagen och vi avslutade med en längre cykeltur och det regnade lite grand men det störde ingenting. Vi hann också fika lite vid borden vi hade gjort iordning...

Av Niclas Bernhardsson - Onsdag 12 juni 23:00

Onsdag och det hinner inte gå så länge förrän jag får meddelande om skolan jag sökt jobb på redan har behöriga sökande och att de därför är tvungna att tacka ned. Jag svarade att jag förstår men undrade om de visste om att, ifall man redan jobbar, in...

Av Niclas Bernhardsson - Tisdag 11 juni 23:00

Tisdag och idag gick det återigen bra på skolan. Jag tog en cykelpicknick med min elev och vi fikade vid en parkbänk innan vi rörde oss tillbaka. Alltid så mysigt att cykla och upptäcka nya vägar i Nyköping. Jag har insett att det finns sjukt många f...

Av Niclas Bernhardsson - Måndag 10 juni 23:00

Måndag och det var riktigt segt att gå upp och jobba. Val-dagen, igår, hade tagit på krafterna men det var rätt lugnt på jobbet men lite nervöst då jag ju skulle på intervju. Det hade jag låtit bra, i mailet, men nu kände jag mig som en zombie då jag...

Presentation

Omröstning

Jag håller på med en uppgift om barns utsatthet på nätet och behöver snabbt få in svar från föräldrar med barn i låg- och mellanstadiet och studien är helt anonym. Syftet är att synliggöra riskerna om man låter barnen ha tillgång till sociala medier då
 Mitt barn får inte vara på nätet alls eller endast i sällskap med vuxen
 Mitt barn får ibland vara själv med dator/mobil/iPad
 Mitt barn får ofta vara själv med dator/mobil/iPad
 Mitt barn har fri tillgång till dator/mobil/iPad förutom på natten
 Mitt barn har fri tillgång till dator/mobil/iPad och även på natten

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards