Alla inlägg den 4 oktober 2017

Av Niclas Bernhardsson - 4 oktober 2017 12:45

Ja, nu var det inte Djingis Khan som skrev boken, det skulle liksom aldrig falla honom in att göra något beständigt överhuvudtaget! Att däremot erövra och ödelägga låg mer för honom. Författaren till boken, Bergens väktare, heter istället Conn Iggulden och boken är den tredje, i en serie om just Djingis Khan. Han är klart förtjust i att skriva om stora och mäktiga män som erövrar. Kanske skulle en psykolog hitta mycket material där... Skämt åsido så är boken rätt bra men kanske skall man ha ett större intresse av just krig och sådana här saker. Men för att hoppa till betyg så får den en 2:a av 5. Helt okey och jag misstänker att andra skulle ge den ett högra betyg. Men skall jag vara ärlig så blev den bättre och bättre och kanske var det så att jag var tvungen att lära mig lite mer om Djingis först. 

I boken får man iaf lära känna Djingis lite på djupet. Så mycket som går iaf, och hur han tänker och resonerar. Trots det krigiska så står familjen honom nära och det verkar det också göra hos det mongoliska och nomadiska folket. Trots det så har de svårt att förstå att alla inte tycker likadant och döden verkar inte bekymra dem sålänge de får dö en heroisk död. Så det hela får en bra knorr av två personer som sticker ut. Den ena är Djingis Khans första son, som dock inte verkar vara av Djingis egna blod utan kom till vid en våldtäkt och den andra som sticker ut är en av Djingis fruar som fortfarande har starka känslor för sitt eget folk. Hmm, nu sticker betyget upp till 2,5! ;-)

Jag har faktiskt läst boken en gång förut men det var ett tag sedan. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Skapa flashcards