Direktlänk till inlägg 4 oktober 2013

Analfabeten som kunde räkna - av Jonas Jonasson!

Av Niclas Bernhardsson - 4 oktober 2013 06:57

Ja, hastigt och lustigt men framförallt trevlig så fick jag Jonas Jonassons andra bok i händerna. Jag fyllde år den 29 september och i samma veva så var Ullis och jag i Mora för att ställa upp husvagnen. Då jag satte upp förtältet så gick hon och köpte lite presenter, alldeles för mycket som vanligt (!), och en av presenterna var alltså boken. Man var förstås väldigt nyfiken så jag skippade den bok jag tänkt börja med och satte igång med den här och hur var den då? 

Jodå! Man känner absolut igen sig i stilen och det är t.o.m ännu svårare att lägga ifrån sig boken. Men på något sätt så tappar den lite i slutet men det kanske är svårt att binda ihop det. Jag gissar att det är en bok som passar de allra flesta och gillade man "Hundraåringen", och även böcker som Grottbjörnens folk, där man får följa flickan Ayla, så kommer man älska den här. Men Jonas har hittat sin egen nisch ändå på något sätt och det är bara att gratulera vår nye storförfattare. Han kommer inte, liksom Astrid Lindgren, bli hyllad av den litterära eliten men skrattar nog gott på vägen till banken! :-) Och vad handlar boken om då? Ja, utan att avslöja för mycket då. Jo, i det här fallet så får man följa en ung men mycket stark liten tjej från hennes osannolika väg från ett skjul i en kåkstad ridandes på en atombomb genom världen. Hennes styrka är hennes huvud då hon är bra mycket smartare än hennes omgivning, vilket inkluderar både kungar och presidenter. Var atombomben en metafor? Kanske, kanske inte... Läs den!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Bernhardsson - Onsdag 24 april 23:00

Idag var det en speciell dag. Dels så skulle en nära mig göra en rätt stor sak och dels så är det idag tre år sedan lillebror gick bort. Det kom så plötsligt och som vanligt gjorde jag en låt om det. Tror den kan bli bra men än så länge känns den int...

Av Niclas Bernhardsson - Tisdag 23 april 23:00

Tisdag och det började som en vanlig dag men rätt snart får jag ett sms som ger mig lite kalla kårar. Det stod att hen skulle höra av sig på kvällen och det utan att vi kommunicerat så mycket sista veckorna. Usch! tänkte jag. Jag berättade förstås fö...

Av Niclas Bernhardsson - Måndag 22 april 23:00

Måndag och det var nog som en vanlig dag förutom att jag började ta tag i alla viktiga delar inför loppet. Det var mailande och förstås lite reklam inför loppet. Ringde Björn som försökte få tag på några avspärrningar som vi kan använda för att göra ...

Av Niclas Bernhardsson - Söndag 21 april 23:00

Söndag morgon och jag hade sovit riktigt dåligt. Vet inte om jag tog för mycket kaffe igår kväll men jag låt och tänkte för mycket på hur bra koll jag hade på loppet och allt det runtomkring. Så var det möte idag men det är ju nästan två veckor kvar ...

Av Niclas Bernhardsson - Lördag 20 april 23:00

Lördag och Ullis var upptagen med annat och jag kämpade på med mina examinationer. På något tråkigt sätt så hade jag tre av fem examinationer, i nuvarande kurs, som jag blivit underkänd på. På en av kurserna råkade jag ut för ett rejält slarvfel som ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards