Inlägg publicerade under kategorin Bilder

Av Niclas Bernhardsson - 29 juli 2022 23:00

Fredag och idag var det alltså dags för motorcykelsemester och sist var det 31 (!) år sedan. Det var alltså hög tid att gå på det igen.

Vi hade fått ihop något paket med färja och camping och varför inte. Det funkade ju förra gången och så bekväma har man väl inte blivit? tänkte vi.
Lite lätt nervösa så gick vi ut till motorcykeln och vi hade inte ens testat att åka på den med all last på.
Ullis klev upp och så drog vi iväg mot färjan. Det var helt klart en annan känsla nu men det funkade. Det läskiga var att parkera den med all packning.
Väl framme vid färjan så skötte Ullis incheckningen och sen skulle man upp på en brant ramp och det var nog läskigare för Ullis än för mig som körde.

Vi spände fast hojarna och det hade man helt glömt bort då man åkte färja sist men det var som sagt var ganska många år sedan.
Vi hade visst biljetter till försalongen men dock inga lurar med så man hörde inget från filmen som visades. Sen somnade man visst till för filmen var slut och vi närmade oss land.
Ut från färjan först av alla och sen snurrade vi lite i Visby innan vi bestämde oss för att dra mot campingen, på andra sidan.

Det kom lite regnstänk och vi stannade till vid en restaurang som ville hålla hög klass men både Ullis och jag kände lite i magen efteråt.

Efter regnskuren drog vi vidare och precis i slutet kör jag lite fel och det blir några läskiga grusvägar.

Vi checkar in och campingen ser klart sliten ut men det är bara att gilla läget. Vi hittar en betongsten och har som stöd så hojen står perfekt och inte kan sjunka i gräset. En bra plats hittar vi också och snart är tältet uppe men vad litet det var. Hmm, vi hade ju köpt allting nytt men det här blir en utmaning utan dess like.

Vi kollar in stranden och den är däremot helt magisk och en restaurang, som ligger i anslutning till receptionen, verkar väldigt fin och personalen verkar både trevliga och service minded. Vi tar en kaffe och kommer i säng ganska tidigt men det är trångt...
Vi vaknar konstant då det är trångt, hårt och väldigt instängt. Sedan börjar det...

I tältet bredvid oss så ligger det en kille som snarkar så högt så man kunde knappt somna och det blev inte många minuters sömn...

Bilderna: 1-på resan över

2-Mat med ambitioner

3-Inte bara dialekten är svår

4-Kollar in stranden

5-Kaffe i kvällssolen

Av Niclas Bernhardsson - 24 juli 2022 23:00

Söndag och idag skulle vi återigen mot Nyköpingshållet då Melissa firade fyra år men innan vi skulle dit försökte vi hinna med att kolla på lite campinggrejer. Vi hann även äta lite eller hann och hann. Vi blev ju lite sena men komma på fika hungrig är ingen höjdare. Då lär det bli sockerchock de luxe.

En halvtimme sen kom vi fram men Melissa blev glad ändå och hon är helt frälst i det mesta med Elsa från Frost. Givetvis drog jag något med att vi fått en frostig relation med henne och det var bara jag som tyckte det var extremt roligt. Glad blev hon iaf.
En hel del go med lilla Elton fast ännu har han inte riktigt tagit ton men både sjukt söt och gosvänlig kille.
Efter några timmar tackade vi för oss och drog hemåt.
Väl hemma, igen, så fortsatte vi att planera slutet på semestern.

Efter det drog vi en stund till husvagnen och vi bytte snart om och tog en löptur. Ullis hade en plan och jäklar vad jobbig runda. Det blev en hel del på Sörmlandsleden och det var väldigt teknisk löpning och det tog på krafterna. Till slut så gav jag min mobil till Ullis då jag ansåg det vore mer troligt att jag skulle dråsa i backen.

Vid en mysig strand vände vi och när vi kom tillbaka till "vår" brygga så slängde jag av mig kläderna och hoppade i. Fy fasiken vad skönt. Att det sen visade sig bara vara fem kilometer är en annan femma. Det kändes mer som 7-8 kilometer.

Vi duschade hemma i huset och inväntade sedan nattens sporthändelser med Khaddi Sagnia och Armand Duplantis. Jag lyssnade för övrigt på radion när Perseus Karlström gick hem ett brons och det är ju sjukt att han stod för hela vår medaljskörd. I alla fall tills kvällens tävlingar började men det var ju natt för oss.

Så var det då dags och vad synd om Khaddi som var så nära. En bra prestation var det i alla fall men vad säger man om Super-Mando!!! Vilken kraft och vilken ynnest att fått vara med och sett hoppet. Det var bland det värsta jag sett. Det tar jag med mig och sen har vi nog grymma Sidney McLaughlin (med reservation för stavningen), hon var kul att se samt förstås hon, den nya sensationen, på korta häcken.

Av Niclas Bernhardsson - 23 juli 2022 23:00

Lördag och vi är ju kattvakt så efter frukosten drog vi ned till Trosa och och kollade till Tims och Cillas gulliga katt Enzo. Med reservation för stavningen och att det, då vi först hörde det, inte lät helt bestämt. Hursomhelst så gick det bra och han fick lite mat och vi kollade lådan förstås.
Sen åkte vi hem och rensade i källaren och vi fick besök av Lena och några besökande släktingar som ville ha lite prylar i butiken.
Till soptippen sen och vi blev av med en hel del gamla saker som inte längre används.
Väl tillbaka så dröjde det inte länge förrän Ullis hade sett att någon ville bli av med ett gäng häftiga böcker och jag kunde förstås inte hålla mig.
Tillbaka till Trosa och en sista koll och lite kel med katten. Så sjukt söt! Lådan var orörd men han tyckte visst att det var kul att ligga där.

Av Niclas Bernhardsson - 18 juli 2022 23:00

Måndag och vi sov lite längre men då vi packat ihop så mycket igår gick det fort att få ihop det sista och snart var vi uppe på vägen. Vi hade räknat med en hel del kö men det var väldigt lugnt och måndag verkade vara en bra dag att göra själva bytet på.

Vi hade blivit inbjudna av fina vännerna, PF och Gisela att stanna till och även ställa husvagnen några dagar och det kändes inte bra att tacka nej till övernattning men vi behövde ju komma hem av flera skäl som bland annat medicin och blommor.

Först stannade vi dock till i Aronstorp, som ligger vid Färjestaden, och åt en sista omgång kroppkakor. De är så goda.

Vi åkte vidare och efter en stunds bilfärd svängde vi av. Det var en mysig väg in och fin natur. Sen kom man fram och från och med nu var man helt blown away av typ allt! Det var magnifikt och kändes som rena himmelriket. Snopet att åka hem men man ville jättegärna komma tillbaka och stanna några dagar. Att man ens kan bo så fint.

Det blev kaffe och en tur i skärgården med ett litet stopp på en ö.

Sen hade några timmar passerat. Lite kul att känna och klämma på några simglasögon och inse att man äntligen hittat några som satt som en smäck. Jag tog kort och hoppas att jag hittar några av samma modell.

Sen tackade vi för oss och rullade vidare hemåt.

Ett sedvanligt stopp i Ringarum, för lite mat.

I Nyköping stannade vi till och köpte lite mat till Felix och efter att ha lämnat maten till honom fortsatte vi ut till Stensund med vagnen och ställde upp den.

Efter någon timme åkte vi hem och sov hemma, efter att Ullis vattnat lite och jag packat in lite saker.

Av Niclas Bernhardsson - 17 juli 2022 23:00

Söndag och sista egentliga dagen på Öland. Jag hade ju dessutom glömt att ta med tillräckligt med medicin så vi tyckte att det räckte med en vecka. Idag tog jag sista tabletten men jag tror inte det är så farligt att missa lite. I alla fall inte någon kortare tid.
Efter frukosten så laddade vi för lite löpning och snart var vi igång men lite segt initialt men sedan ropade Ullis att jag körde alldeles för hårt och jag förstod ingenting. Det kändes ju som det gick sakta men medicinen bromsar ju också så nu gick det lite fortare.

Den ökade farten började kännas av vid Klinta camping och nu var det istället funderingar på om jag skulle orka tillbaka. När vi vänder tillbaka så går det lite uppför och vi pustar i några sekunder innan vi joggar igång igen och nu kommer backen. Lugnt och fint och nu känner vi hur varmt det är också. Pust! Vi kom ju inte igång så snabbt så det är typ lunch och solen gassar.
Värsta backen gjord och trots värmen får vi upp lite fart igen men så plötsligt börjar längden ta ut sin rätt så slutet blev segt. Åtta kilometer och ytterligare ett bra pass till handlingarna och jag hann inte ens få av mig kläderna förrän Ullis låg i vattnet - underbart!
Jag brydde mig inte om att en familj var där utan jag badade i kalsongerna och vi ville knappt gå upp.
Vi hade förstås nästan blivit överhettade under rundan så det var skönt att ligga i en bra stund och sedan traskade vi uppåt till husvagnen.

Efter lite lunch så drog vi till Borgholm men vi bestämde oss för att fortsätta till Solliden och efter en våffla så betal vi entrén och gick in. Sjukt fint och man kunde lätt fördriva tiden med att bara gå runt och titta.
Mitt i allt så ser jag en notis och jag läste något om att jag vunnit något och förstår att jag vann tävlingen på Hemköp i Vagnhärad- kul! Jag som typ aldrig tävlar utom när jag verkligen vill vinna något. Det var en matchtröja, bag och flaska med Coca Cola. Värde 1200 kronor.
Efter någon timme var vi klara och köpte oss en glass och gick mot bilen.

På vägen hem så åker vi in mot Borgholm igen ocj Det blir återigen Ebbas Cafe och nu väljer vi en mixedtallrik och den var sjukt god.
väl hemma så börjar jag att plocka ned tältet och sen går allt av bara farten så det lär gå fort imorgon.

Av Niclas Bernhardsson - 15 juli 2022 22:00

Fredag och idag skulle Gisela komma och det stod cykling på agendan men Ullis och jag hade ju bara våra mountainbikes men vi skulle i alla fall testa.

Efter frukost och vanliga bestyr så dyker hon då upp och efter att ha fått ordning på våra cyklar så var det då dags. Jag hade varken cykelpedaler, cykelbyxor eller hjälm men hjälmen gör enligt undersökningar att man löper mycket mindre risk att bli påkörd av en bil men givetvis är hjälmen ett bra skydd om man ramlar. Själva undersökningen visade att bilisterna i snitt håller ut 75 centimeter längre om cyklisten saknar hjälm. Så sjukt! Som om hjälmen skulle skydda mot en bil.

Vi drar i alla fall igång och relativt snabbt känner man att man får jobba men när det kommer medvind så blir det väldigt lätt att ligga bakom för det visade sig ganska snabbt att det var Gisela, med sin tempohoj, som fick bryta vinden.

Jsg njöt i medvinden och tyckte allt var magiskt tills motvinden började. Nu fick jag slita hårt och bra länge. När vi närmade oss fiskeläget, där vi skulle fika, så kände jag att jag släpper så jag inte går mig helt slut då benen skakade.
Efter en knapp minut, efter de andra, så rullar jag in och efter att vi parkerat hojarna så gick vi in och beställde varsina räkmackor lyx 2.0 Ribban har höjts alltså. Spännande!
Som jag kommer ihåg så var den vanliga räkmackan helt perfekt men nu hade de försökt gjort den ännu bättre och frågan är om det var nödvändigt men visst var den riktigt god.

Under cyklingen så reagerade jag på att Ullis bakdäck såg lite mjukt ut och mycket riktigt. Hon hade fått pyspunka och efter att ha fått låna en pump så ser vi att hon fått in något stift, eller liknande, i däcket. Vi blir erbjudna att få en lagningslapp men jag tror att vi skall klara oss hem för får stiftet sitta kvar så bör luften räcka.

På vägen hem så får jag inget gratis men nu tänker jag kämpa men efter halva sträckan så går det inte längre och när Ullis vänder sig bakåt så vinkar jag åt henne att fortsätta men jag ser att hon tvekar och nu får hon en lucka att täppa till istället.

Jag tar det nu lite lugnare men sen åker en stor insekt på mig och det känns som om den kan ha fastnat på tröjan och jag sliter till i den och rätt som det var så smäller det till i asfalten och mina läsglasögon har åkt av. Jag glömde ju bort att jag satt dem i tröjan. Jag hoppar av cykeln och ser en bil närma sig och jag vinkar. Den verkar dock inte gå så fort och jag har tur för det är en EPA. Jag hinner plocka upp dem och fortsätter.

Snart ser jag två cyklister stå och vänta och det visar sig vara Ullis och Gisela och den sistnämnde är lite orolig för att behöva åka på stora vägen men jag säger att det finns en cykelväg sista biten och tänker då inte på att det är grus en bit. Hursomhelst så är det väldigt kort bit man var tvungen att åka på stora vägen men det kom jag inte på då.

Jag håller på att släppa igen men kämpar mig ikapp två gånger och sen rullar vi in tillsammans. Tufft pass och jag är helt slut. Det blev dock inte mer än kanske dryga tre mil.

Väl tillbaka så går vi till stranden och deras tanke på att simma dog när de såg vågorna. Jag kylde dock ned benen och det var så skönt.
Vi vinkade adjö och tog det sedan rätt lugnt. Inget bad och så.

Efter ett tag, då vi blivit hungriga, gick vi sen till Evas kroppkakor och åt. Fyra stycken kroppkakor slog jag till med och det var som en liten munsbit. Sega benen satt kvar ett tag dock.
Lite sport på teve och stackars Norge som blev utspelade från fotbolls-EM. Med buller och bång dessutom. Nu lär det dock bli svenske förbundskaptenen som får bära hundhuvudet och med all rätt faktiskt. Rätt snart lär vi få höra om hans avgång.

Rätt som det är så utbrister Ullis att himlen såg fantastisk ut och det gjorde den verkligen. Vi går ned men först letar jag efter en tjocktröja och det var dumt för allt gick supersnabbt och på några minuter var allt över. Det var som ett lämmeltåg ned till stranden och vi hann bara se slutet. Det blev heller inte lika fint på bild.
En titt på VM och det är kul att det är igång men det gick inte hela vägen för släggkillen men resten av natten verkade gått svensk väg men det blir i en annan blogg.

Av Niclas Bernhardsson - 14 juli 2022 23:00

Torsdag och idag skulle Ullis upp tidigt och springa men jag kände mig fortfarande slut efter förra gången men jag ville gärna försöka. Som tur var så sov vi länge och jag hade mer chans att väcka kroppen.
Vi åt frukost och jag lyckades förhala det ytterligare och vi lyssnade klart på boken Sekten som återuppstod. Det var fortsättningen på Sekten på Dimön och den här kändes som ett steg nedåt men helt okej ändå. Lite annorlunda att lyssna på en bok men det gick bättre än jag trodde. Jag som verkligen är av typen - det skall vara som det alltid har varit. Men även jag kan ändra mig men fortfarande är en fysisk bok nummer ett.
Jag tänker att jag inte avslöjar för mycket av handlingen då den är en del av en trilogi men mycket handlar om hur människor med sämre kvaliteter kan vara. Rätt tung bok faktiskt.
Sen var det då dags för löpning och idag satsade vi på längdrekord för mig. I modern tid alltså. Jag har ju gått ned mig rejält efter Kalmar Ironman 2019 och modern tid kan väl räknas som sista halvåret och jag tror knappast jag har några milrundor där inte.

Tyvärr var det ruggigt segt från första steget och det kändes som värsta starten hittills och inte släppte det. Faktiskt inte alls utan jag slet som ett djur hela första halvtimmen och inte gick det fort. Vid Klinta camping pausar vi men jag behövde visst inte gå på toaletten och inte Ullis heller men vi stod på varsin sida om servicehuset och väntade och kanske behövde jag den extra vilan.

Vi fortsätter en bit till innan vi viker uppåt och hemåt och nu går det uppför men kroppen har vaknat lite och vi håller hyfsad fart uppåt och uppe på höjden så är det svagt uppåt innan det viker nedåt mot stigen vid havet. Vid ett ställe så provar jag att dra på i hundra meter och det är skönt men pulsen drog iväg rejält och låg kvar efter ett tag.

Väl framme så slängde jag av mig kläderna och gick ned i vågorna och vilka vågor det var! Det var klart över en meter höga vågor, typ vissa en och en halv meter och man flög som en vante fram och tillbaka. Ullis stod kvar vid kanten men blev blöt ändå av vågorna som slog in i bryggan - hur nice som jelst och jag tog igen mig ett tag.

Vi äter lite gott och gör oss sedan klara för cykling till Borgholm och vi tänkte titta på kortegen med kronprinsessan Victoria.
Först stod vi dock i kö vid en hamburgerrestaurang och det låter som det är lite käbbel mellan personalen och en gäst.

Senare tog jag nog gästens parti för trots väntetiden var hamburgaren kall och smakade inget vidare. Lite läskigt med en liten kille som ramlar ned från ett bord och pappan springer och tar upp honom och lämnar sedan stället.

Efter lång väntan så kommer äntligen kortegen med kronprinsessan och prinsen och på några sekunder är det över men det var ändå lite kul att hon kollade rakt på oss. Det var vi värda efter en timmes väntan. Under väntan så pratade vi dock en hel del med några bekanta och gullade med deras bebis.

Vi tar oss en kaffe och sätter oss på en plätt och dricker den.
Hem igen och nu har vi vinden i ryggen och det går fort.

I Köpingsvik löper vi oss lite gott till kvällen och tittade förstås på Victoria-dagen.
Kul att se grymma Ebba Årsjö men artisterna var överlag ingen höjdare men Janice är bra.

Av Niclas Bernhardsson - 13 juli 2022 23:00

Onsdag och ännu en skön morgon på Öland. Idag kände jag av knäna för mycket så när Ullis ville ut sade jag att jag kan hänga på med cykeln istället men hon sade att hon också kände av lite så vi stod över löpningen. Det fick bli senare i så fall.

Efter frukosten så drog vi istället till stranden där Ullis simmade och jag paddlade SUP. Det var lite på gränsen att stå eller inte så jag blandade. Det blev några kilometer.

Sen drog vi till Borgholm och vi tänkte att det skulle vara smockfullt med tanke på Victoriaveckan men det var väldigt lugnt. Ullis ville förbi något fint ställe och vi tog båda hembakad schnitzel och den var riktigt god. Kanske man borde fått lite mer sås men jag orkade inte säga till.

Efter maten så gick vi runt lite i stan och när vi går in på ett konditori så ser jag en kollega och i nästa stund ytterligare en och jag visar att han skall vara tyst så jag får springa fram och skrämma den första. Det var för övrigt Lasse och Manne och det visade sig att de bor på en camping ganska nära oss. Faktiskt på campingen där vi brukar vända vid vår löpning.

Vi har dock lite bråttom för snart börjar ju de svenska tjejer spela mot Schweiz. Jag tipsade dem om att det nog är storskärm på ett ställe i stan och det lät som de skulle kolla upp det.

Väl hemma så satt vi snart och kollade eller det var väl jag mest.

Matchen var ingen höjdare och höjer vi snart inte nivån så blir nog snacket om guld mest pinsamt men de vet ju att de har hög nivå då de spelar bra men andra lag kan ju också ha höjt sig som till exempel England.

Vi avslutade med en promenad och rätt som det var så plingade det till i klockan som visade att jag, trots utebliven träning, kommit upp i dagsmålet som är ett snitt av senaste tidens värden. Nu är det knappa 15000 steg.