Direktlänk till inlägg 9 augusti 2023

Tävlingsfarten blev något helt annat

Av Niclas Bernhardsson - 9 augusti 2023 23:00

Onsdag och idag ville jag komma igång tidigt med cyklarna. Ullis kedja skulle ju på och det borde väl inte vara så svårt, tänkte jag. 

Lite lätt frukost och jag låg i sängen och lade in lite böcker. Kaffe blev det förstås. Tyckte jag kände mig lite seg. 

Efter ett tag så ville jag komma igång då men jag började med lite lymfmassage och frågade Felix om han kunde hjälpa mig med en övning. Man skall göra belly backs och en sådan maskin har jag ju inte hemma. Däremot kunde man ha någon som satt på vaderna då jag gjorde ryggresningar över en sittpuff. 

Felix skulle bara duscha först men jag hade ju lite övningar innan dess så det borde vara lugnt. 

Faktum är att jag hann igenom lymfprogrammet och hade precis kommit fram till den punkt, i träningsprogrammet, då jag behövde hjälp då Felix klev ur nyduschad och med kläder. Grym timing!

Jag kämpar mig igenom övningen och nu tänkte jag prova där man skall ligga på sidan men då jag försöker börjar jag att skratta. Det är helt omöjligt och de musklerna har nog legat i dvala. Tänk er att man ligger på sidan och skall häva sig rakt uppåt. Jag gav skrattandes upp. Den får jag nog hitta en variant på. Det blir förstås inte lika mycket vikt om man ligger på en maskin som lutar mer upp. 

Nu gick jag ned och gjorde rent min kedja med en särskild manick där man sprutar på ett särskilt sorts rengöringsmedel. Jag kör ju så lite på min tävlingscykel så den kändes inte så skitig så jag nöjer mig nog med den rengöringen. 

Sen gick jag på Ullis gamla kedja. Den skulle först brytas upp men den var sjukt nedsölad av olja, som jag sprutat på då den börjat rosta. Jag ville heller inte göra rent den då den skall slängas direkt. 

Jag blev lite osäker då man fick vrida så hårt men uppenbarligen skulle man det och när jag tog i ordentligt så skjöts sprinten igenom kedjelänken och jag kunde ta isär kedjan. 

Jag lade upp den gamla kedjan på köksbordet för att sedan kunna lägga den nya bredvid och på så sätt se hur mycket den gamla var sliten och förstås lättare få rätt längd på den nya genom att kolla av antalet länkar.

Först passade jag dock på att göra rent Ullis hoj då det var klart lättare med kejdan borta. Jag upptäckte att det undre hjulet på de så kallade pulley wheelsen gick trögare så snart hade jag plockat isär dem också och efter mycket om och men hade jag fått isär lagrena. Tyvärr var de inkapslade på bägge sidor och det var inte samma storlek som på de lager jag säljer. Jag gjorde dock rent dem och droppade på med en särskild pulley wheel oil. Det rullade lite lättare och helt okej. Den stora grejen lär bli kedjan, då den är insmörjd. 

Jag började med att bada Ullis nya kedja i rengöringsmedel och lät den torka. 

Nu var det bara att se till att den nya kedjan fick samma längd. Som tur var så var inte den gamla så sliten och det innebär att slitaget på dreven inte varit så stort. Dock kan det förstås ha slitits lite då kedjan var lite rostigt. Därav oljade jag in den hastigt för en kort tid sedan. 

Sen skulle den nya kedjan på och nu var det bara (?) att få in sprinten igen men det var galet svårt att få den att sitta rakt och komma in rakt. Till slut, då jag nästan gett upp, så kommer jag på att jag kan ju ha en lite mindre sprint sitta från andra hållet så länge. Jag hittar en skruv som är lite för stor men den slipar jag ned lite så den blir kanon. 

Efter någon kvart har jag fått sprinten att gå in rakt och pressar försiktigt in den genom att vrida på det speciella verktygen och det verkar gå bra men allting trycks ju ihop. Man borde ju lagt något tunnt emellan som man kunde dra bort i efterhand så inte kedjedelarna fastnade i varandra som de gjorde nu. Jag blir lite orolig och ringer Rajje men han säger att det är normalt och att det ger med sig efterhand.

Nu har tiden gått och jag känner att jag borde springa upp till svärmor och packa upp en liten motionsapparat hon köpt för att få benen att röra på sig då hon sitter i fotöljen. Jag messar och säger att jag är på väg och att jag inte vill ha kaffe. Jag känner att det står mig upp i halsen och jag testar lite olika saker för att inte må dåligt. Det har varit mycket strul med magen i några veckor och jag har testat det mesta nu. Hittills är det inget som har hjälpt och nu börjar jag bli orolig för gluten men går det verkligen så fort. Jag pratar om bara några minuter, kanske fem till tio, när det blir problem efter intag. 

Nåja! Jag packar upp och monterar ihop maskinen och den är en så kallad portabel liggcykel. Vet förresten inte vad det heter men jag hjälpte henne att beställa den. Tror den blir bra.

Hem och nu köper jag lite mat på vägen och det blir bacon, lök, svamp och pasta. Det blir nog sista försöket med pasta sedan provar jag något annat. 

Ullis kommer hem och vi äter. Jag får samma problem och när jag läser på lite så ser jag förstås att lök kan ge problem men jag tycker ändå inte att det borde ge sådana problem. Imorgon blir det glutenfritt. 

Timmarna går och Ullis har vilat lite men skall det bli någon träning så gäller det att sätta fart. 

Vi byter om och det duggar lite grand. Vi joggar mot Lundbyvägen och backen upp dit är rätt brant men vi fortsätter jogga fastän det är uppvärmning . Framme vid något pumphus har det gått en kvart och vi vilar i 30 sekunder innan vi kör igång. Det är 2 x 8 minuter och det skall gå i tävlingsfart och jag tänker väl försöka köra i 5.45-fart och Ullis någonstans där också. Hon ropar ut farterna då och då men jag tycker att det går för fort. Sen ropar hon ut att hennes kilometerindikationer gör att hon inte ser hur länge vi sprungit men det ser jag då jag har inställt på lap. 

Nu ropar hon inte ut något mera men det känns som det går fort men jag hänger på. Det är väl inte hela världen om det går lite för fort så här vid formtoppningen, tänker jag. 

Precis vid vägkorsningen, vid Lundby går, stannar vi på prick 8 minuter. Jag påpekar att det väl var lite fort men hon hade uppfattat mig som jag ville att det skulle gå fortare men jag förstod ingenting. 

Efter lite gåvila, på två minuter, var det dags att springa tillbaka igen och samma visa igen men nu försökte jag bromsa lite på slutet. Dels var det jobbigt sen fanns det väl en tanke med passet. Såg sedan, i efterhand, att farten var i snitt 5.31 ut och 5.32 hem. Så inte överjävligt fort ändå men tyvärr kändes det lite för jobbigt för den faraten. Ajdå! Dock inte helt platt. 

Jag passade på att raka benen innan duschen och nu är det verkligen race mode. Vi fick svar att snälla Johanna kunde massera oss några gånger innan också. 

Vi avslutade med att titta på Lantisar. Det var lite av en Änglagård-kopia men var helt okej. Vi kunde inte sluta titta och det var lagom längd på filmen också. Den får 3/5. Finns den som bok kan den nog vara ännu bättre för handlingen var helt okej. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Bernhardsson - Onsdag 24 april 23:00

Idag var det en speciell dag. Dels så skulle en nära mig göra en rätt stor sak och dels så är det idag tre år sedan lillebror gick bort. Det kom så plötsligt och som vanligt gjorde jag en låt om det. Tror den kan bli bra men än så länge känns den int...

Av Niclas Bernhardsson - Tisdag 23 april 23:00

Tisdag och det började som en vanlig dag men rätt snart får jag ett sms som ger mig lite kalla kårar. Det stod att hen skulle höra av sig på kvällen och det utan att vi kommunicerat så mycket sista veckorna. Usch! tänkte jag. Jag berättade förstås fö...

Av Niclas Bernhardsson - Måndag 22 april 23:00

Måndag och det var nog som en vanlig dag förutom att jag började ta tag i alla viktiga delar inför loppet. Det var mailande och förstås lite reklam inför loppet. Ringde Björn som försökte få tag på några avspärrningar som vi kan använda för att göra ...

Av Niclas Bernhardsson - Söndag 21 april 23:00

Söndag morgon och jag hade sovit riktigt dåligt. Vet inte om jag tog för mycket kaffe igår kväll men jag låt och tänkte för mycket på hur bra koll jag hade på loppet och allt det runtomkring. Så var det möte idag men det är ju nästan två veckor kvar ...

Av Niclas Bernhardsson - Lördag 20 april 23:00

Lördag och Ullis var upptagen med annat och jag kämpade på med mina examinationer. På något tråkigt sätt så hade jag tre av fem examinationer, i nuvarande kurs, som jag blivit underkänd på. På en av kurserna råkade jag ut för ett rejält slarvfel som ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards