Direktlänk till inlägg 3 juli 2023

Utkastare och larm

Av Niclas Bernhardsson - 3 juli 2023 23:00

Måndag morgon och Ullis och jag vaknade upp i gästrummet då vi inte hade våran säng klar. Det funkade absolut men det var inte lika skönt som våran egen. 

Jag var lite småtrött och trodde nog att jag sovit dåligt men klockan visade att det endast var lite sämre än vanligt. Det kändes i alla fall som jag varit vaken rätt länge i perioder men det var nog marginellt mer. 

Hursomhelst så kommer jag i alla fall upp och tar tag i utkastastaren. Jag hade ju borrat lite snett, igår, så det fick jag ju korrigera och sedan får jag spackla igen på insidan helt enkelt. Nu borrade jag upp utkastaren och så smetade jag på någon fog på insidan. Kanske in den optimalaste fogmassan för ändamålet men det var den jag tyckte var bäst. Det blev i alla fall bra men jag får nog måla lite efteråt då fogmassan inte gick att tvätta bort så lätt. 

Sen in och spackla igen och trots att det var trångt så gick det bra och snart var allt igenspacklat. Jag hade räknat med att få spackla en gång till senare men först skall det ju torka. 

Efter det gick jag på att sortera böcker och rensa ut. Det försvann några timmar så snart känner jag lite lätt panik att jag inte tränat så någon timme borde jag få till och sen eventuellt lite med Ullis senare. 

Först äter jag dock lite men jag ser att något händer utanför. Det är som om paviljongen fått vingar för det är något som for upp på sidan av altanen och jag springer ned i källaren och hämtar pinnar och en hammare. 

Ut och visst håller paviljongen på att dra iväg. Den stod nu på sidana mot altanen och det var tur att den fastnade där och inte drog iväg. Själva paviljongen verkar ha hållt men det har blivit ett litet hål i själva taket. Jag spikar fast paviljongen igen och jag hittar de gamla pinnarna och lägger lite elsladdar runt en pinne för att få lite barlast. 

Sen åt jag klart och hann kolla en halvtimme på Manifest också. Nu skulle jag dock träna lite också. 

Det blir Robopacer igen men jag vill prova en lite tuffare nu så jag får känna på lite grand. Det börjar ju närma sig och kanske måste jag upp lite i nivå snart. Det blir någon som snittar 2,6 watt/kilo och snittfarten i klungan skulle vara 40 kilometer i timmen. 

Lite tufft i början, då man är kall, men jag testade. Pang så var man igång men det var mest mentalt det var tufft. Att liksom höja sig direkt. Musklerna hade inga större problem och jag kunde trampa på rätt okej. Man fick dock aldrig slappna av men tiden rann iväg och jag orkade hela tiden. Pulsen låg på runt 140 slag i minuten och det borde jag ju kunna hålla men jag tyckte ändå att det kändes lite mört i benen. 

Över en timme nu och jag varenda minut var en bonus. Vid en timme och en kvart så fick det vara nog och då hade jag lite över 50 kilometer. 

In i duschen direkt och det var skönt. Jag har fått rejäla skavsår på själva sittbenen och hade kört lite helosan på dem och det verkade hjälpa. Det gjorde klart ondare då jag inte var smörjd så jag smörjde även in mig efter duschen. 

Nu tog jag tag i larmet men hittade ingen eltejp och jag skulle även behöva ett kopparrör till för att få igång utkastaren. Tyvärr är det en koppling jag inte förstår mig på så jag försökte få tag på en duktig kille men lyckades inte. När Ullis kom hem så gick jag och köpte lite mat och efter maten så drog jag snabbt ned till Woodys och köpte lite snören för paviljongen, kopparrör och lite eltejp. Nästan 500 kronor men det var väl kopparröret som drog iväg. Kollade inte på kvittot men man kan ju förstå att det sker kopparstölder. 

Tillbaka hem och nu satt Ullis på cykeln och malde på. Hon är grym! Hon undrade förresten var alla dammsugare var och det var bara att erkänna och peka på magen. Inte så konstigt att jag hade en sådan halsbränna. Det var ju nio stycken sade hon... Hm, mycket möjligt, tänkte jag. Hursomhelst så förbränner jag det bra med min träning men det kanske inte var bästa energin. Gott var det i alla fall. 

Jag började med larmet och vågade mig på att försöka få bort ett störande sak på moderkortet för att få in ett stort 9-voltsbatteri där bakom. Det gick vägen och snart satt det på plats. Dock lite tight så jag var osäker på om jag skulle få in själva larmdosan på väggen. Med lite våld, och hjälp av Felix, så satt det dock snart på plats. Det lyser dock fel men jag misstänker att det beror på det extra batteripacket på framsidan. In med det men det är samma sak. 

Jag ringer upp Magnus och vi försöker slå vara kloka huvuden ihop men han är inte van vid mitt typ av larm så jag får väl köpa ett nytt batteripack och vänta. Själva 9-voltsbatteriet verkade dock funka då det står att jag har el. 

Jag fortsätter att sortera lite böcker och det är ju ganska kluvet med de riktigt gamla böckerna. Det är ju rena guldgruvan, som jag nämnt tidigare, men de är ju också väldigt gamla. Nästan hundra år en hel del utav dem. Jag behöver dock vara lite hård med rensningen men ni som känner mig vet ju att jag är lite av den som har svårt att rensa. 

Till slut ger jag upp och nu skall Ullis och ut och springa med Tanja. Jag väljer då att köra en halvtimma till och nu blir det lugnare och jag väljer att köra i tio minuter till då ändå Primetime startar. Jag ryker dock på fråga 10 och det var ju lite surt. Jag kunde den dock inte men försökte välja så smart jag kunde. Nu kommer jag inte ihåg frågan tyvärr.

Sen in i duschen igen och Ullis har kommit tillbaka så efter våra duschar blir det lite slappande i soffan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Niclas Bernhardsson - Onsdag 24 april 23:00

Idag var det en speciell dag. Dels så skulle en nära mig göra en rätt stor sak och dels så är det idag tre år sedan lillebror gick bort. Det kom så plötsligt och som vanligt gjorde jag en låt om det. Tror den kan bli bra men än så länge känns den int...

Av Niclas Bernhardsson - Tisdag 23 april 23:00

Tisdag och det började som en vanlig dag men rätt snart får jag ett sms som ger mig lite kalla kårar. Det stod att hen skulle höra av sig på kvällen och det utan att vi kommunicerat så mycket sista veckorna. Usch! tänkte jag. Jag berättade förstås fö...

Av Niclas Bernhardsson - Måndag 22 april 23:00

Måndag och det var nog som en vanlig dag förutom att jag började ta tag i alla viktiga delar inför loppet. Det var mailande och förstås lite reklam inför loppet. Ringde Björn som försökte få tag på några avspärrningar som vi kan använda för att göra ...

Av Niclas Bernhardsson - Söndag 21 april 23:00

Söndag morgon och jag hade sovit riktigt dåligt. Vet inte om jag tog för mycket kaffe igår kväll men jag låt och tänkte för mycket på hur bra koll jag hade på loppet och allt det runtomkring. Så var det möte idag men det är ju nästan två veckor kvar ...

Av Niclas Bernhardsson - Lördag 20 april 23:00

Lördag och Ullis var upptagen med annat och jag kämpade på med mina examinationer. På något tråkigt sätt så hade jag tre av fem examinationer, i nuvarande kurs, som jag blivit underkänd på. På en av kurserna råkade jag ut för ett rejält slarvfel som ...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards