Alla inlägg den 10 april 2023

Av Niclas Bernhardsson - 10 april 2023 23:00

Måndag morgon och idag tänkte vi ge Hitta ut en riktig chans. Vi gillar ju att tävla och fastän Hitta ut inte är en tävling så sporrar det lite att komma först på listan. Det drog ned lite grand att en del kontroller var felmärkta och några dessutom satt på helt fel ställe. Kanske hade det också dämpat några av de som var nära att ta alla, iofs. 

Hursomhelst så försökte vi komma iväg tidigt men det strulade lite och min cykel verkade sjunga på sista versen. Ullis fick ta sin citybike då vi inte lagat punkan på hennes mountainbike ännu. Efter lite strul så var vi då iväg och det var lite vånda vad man skulle ställa träningsklockan på. Cykel eller gång? Vi både cyklar och går ju idag. Springer ibland också. Jag var inte riktigt konsekvent och får nog bena upp det i efterhand. Vi började dock med att cykla och tog lite kontroller ut mot skogen bortom Häradsvallen och efter en kontroll en bit in i skogen så bytte jag visst till gång och vi tog några till i Vagnhärad innan vi drog mot Trosa där vi i princip dammsög alla för att kunna ta de sista vid Krymla löpandes imorgon istället. 

Efter sista kontrollen i Trosa så skiftade jag till cykel igen och nu drog vi hemåt men glömde en stackars kontroll på vägen då vi var hungriga. In på Piccolina och åt en kycklingsallad och jisses vad mycket mat. Jag som har svårt att lämna fick verkligen kämpa men kanske såg vi hungriga ut. Grymt bra i alla fall. Vi väljer att cykla tillbaka och ta kontrollen och åker sedan tillbaka till kontrollen vid Lånestaheden som verkade helt borta. Vi lade ju minst en halvtimme på den i förrigår och när vi nu kommer fram så ser jag en moped stå vid vägen och tänker att det är en bekant som är där och letar. När vi kommer upp i skogen så ser jag honom men även två kvinnor som är med där och hjälper till. Snart är det ännu flera och vi är nog ett tiotal där samtidigt och letar. Alla letar och vi har i princip damsugit en hel kvadratkilometer och det finns ingen kontroll där. En kille hör av sig till ansvarig och jag passar också på, senare, att skicka ett sms om att det inte finns någon där och nämner också att några kontroller ligger lite fel och har fel bokstäver. Som tur var så brukar man kunna chansa rätt. Ullis och jag kan ju sammanlagt gissa fyra gånger innan det låses i 24 timmar och förra året var det bokstäver som såg lika ut men nu verkar det vara att man snubblat med tangenterna och det var då närliggande som det skulle vara. Ibland helt fel men jag sade till vilka som var fel så det rättades i systemet så det fungerar. Hursomhelst så skulle kontrollerna vara fixade till imorgon bitti, sade han. 

När Felix kom hem med bilen så tog vi den och drog till Västerljung och parkerade vid kyrkan och nu skulle vi springa. 

Vi väljer att springa mellan varje kontroll och det känns roligt. Det är bra mycket lättare än förra årets surdeg i kärrskogen men visst var det kärr även nu. Dock inte lika mycket. Lite lättare terräng också så då och då sprang vi på bra. Det gick fort att springa och man fick ta i lite grand. Om jag inte minns fel så fick vi gissa på några kontroller även här men tog kort för att hjälpa till. Vi hade sett att man haft svårt för nummer 51 och när vi springer mot den så ropar Ullis plötsligt - här! Jag förstår ingenting för det är ju alldeles för tidigt. Det var dock den och jag fotar av var vi tog den och förstod varför den var svårhittad. Så jäkla tur att vi sprang rakt på den. Jag såg den inte och den låg nog närmare 100 meter fel och dessutom inte i en riktig brant så det var tur att hon hade ögonen på skaft. OM den inte är flyttad nu så ligger den ungefär 90-95 meter mot mitten av kärret och ungefär 15 meter ifrån kärret på samma sida som kontrollen skall sitta. Precis där det sluttar lite mer. På ett träd. Även nummer 44 ligger en bit ifrån men den ser man lätt. Den är vid dungen. 

Det var skönt att röra på sig och det blev en tuff dag med runt fyra timmars aktivitet. 

Vi hade dock fortfarande inga förhoppningar på att komma högst på listan men nu var vi visst veckans raketer men det kanske inte var så konstigt efter den här dagen och dessutom på en måndag. Jag var dock lite sugen på att köra ända in i kaklet men Ullis var nöjd så det fick vara. Tanken var att köra det sista imorgon men det var segt att gå hemma då man kände att de andra kanske skulle ta de sista för det var några som bara hade två kontroller kvar. Det lär väl då vara nummer 51 och nummer 41. 51:an hade vi ju tur på och imorgon skulle 41:an ligga rätt. Egentligen skulle man ju ta bort gps-funktionen i appen för att göra det mer rättvist. Samt kontrollera att kontrollerna är rätt innan de går live. 


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Niclas B´s gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards